چگونه برای درخواست انتقالی در مدارس سمپاد اقدام کنیم؟

چگونه برای درخواست انتقالی در مدارس سمپاد اقدام کنیم؟

درس خوندن توی مدارس خفن سمپاد واقعاً یک سکوی جهش عالیه. مخصوصاً اگه چند سال دانش‌آموز یک مدرسه باشی و با زیروبم اونجا و روش آموزش آشنا شده باشی. اما خب! ممکنه شرایطی پیش بیاد که نتونی دیگه توی همون مدرسه ادامه بدی و مجبور بشی برای رفتن به مدرسه جدید از شرایط  انتقالی در مدارس سمپاد اطلاع داشته باشی.

طلایی‌ها امروز می‌خواد در مورد شرایط انتقالی تیزهوشان بیشتر برات توضیح بده. اگر در همچین موقعیتی هستی و میخوای در مورد انتقالی از مدارس تیزهوشان بیشتر بدونی، پنج دقیقه وقت بهمون بده تا کاملاً روشنت کنیم. همچنین تو رو از جزئیات بهترین زمان نقل‌وانتقال دانش‌آموزان سمپاد باخبر می‌کنیم تا بتونی با کمک مامان بابا برای گرفتن انتقالی‌ات برنامه‌ریزی کنی.

امکان انتقالی تیزهوشان در مدارس سمپاد وجود داره؟

به‌هرحال خیلی مواقع پیش میاد که به دلیل عوض کردن شهر محل زندگی یا کوچیکتر از اون، تغییر خونه، مجبور بشی مدرسه‌ات رو هم عوض کنی. بنابراین، گرفتن انتقالی در مدارس سمپاد کار پیچیده و سختی نیست. البته حواست باشه که در صورت نیاز به انتقالی در طول سال یا حتی تابستون، حتماً باید موضوع رو با کادر مدرسه و مدیریت در میون بذاری.

بهترین زمان انتقالی مدارس تیزهوشان چه فصلیه؟

ازاونجایی که در یکی از بهترین مدارس کشور داری درس می‌خونی، یک سری شرایط خاصی هم برای انجام بعضی کارها و تصمیم‌ها باید داشته باشی و از قوانین همون شرایط پیروی کنی. اما اینم یادت باشه که هر مدرسه‌ای برای انتقالی تیزهوشان به خارج یا داخل شهر، شرایط متفاوتی داره.

  • اگه قراره به شهر دیگه‌ای بری (خارج از شهر فعلی) باید حداقل تا یک ماه قبل از شروع امتحانای پایانی نوبت دوم درخواست انتقالی از مدارس تیزهوشان رو در سامانه نقل‌وانتقال سمپاد ارسال کنی.
  • اگر هم قراره در همین شهر فعلی‌ات جابه‌جا بشی، بعد از امتحانای خرداد باید فرم انتقالی مدارس سمپاد رو پر و ارسال کنی.

حالا پایین‌تر برات دقیقاً توضیح می‌دیم این فرم رو چطوری باید پر و ارسال کنی و اصلاً کدوم سایت باید بری.

شرایط و مدارک لازم برای انتقالی فرزانگان

انتقالی در مدارس سمپاد شرایطی داره که دونستن اون‌ها به تو و والدینت کمک می‌کنه خیلی سریع‌تر و ردیف‌تر کار انتقالی‌ات رو پیش ببری. این شرایط رو وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان ملی استعدادهای درخشان (سمپاد) تعیین کرده و باید همه‌شون رو رعایت کنی. حالا این شرایط چیا هستن؟

  • گرفتن موافقت‌نامه‌ی انتقالی از اداره کل آموزش‌وپرورش شهرستان مبدأ و مقصد
  • امکان پذیرش دانش‌آموز در مدرسه‌ی مقصد
  • وجود ظرفیت خالی برای پذیرش دانش‌آموز
  • گرفتن حداقل امتیاز لازم توسط دانش‌آموز برای ورود به مدرسه‌ی جدید
  • داشتن معدل و امتیاز حدنصاب برای ورود به مدرسه‌ی جدید

خبر خوب اینکه برعکس سال‌های قبل که باید برای گرفتن انتقالی از مدارس تیزهوشان حضوری اقدام می‌کردی، الآن میتونی با مراجعه به سامانه نقل‌وانتقال سمپاد (مای مدیو) خیلی سریع‌تر کارهات رو به‌صورت آنلاین انجام بدی. مای مدیو نقل‌وانتقالات سمپاد رو اینترنتی برات انجام میده و در زمان کوتاه‌تری به کارت می‌رسی.

مدارک انتقالی در مدارس سمپاد چیا هستن؟

حالا نوبت می‌رسه به مدارکی که باید آماده کنی. دقت کن که این مدارک رو باید قبل از ورود به سایت انتقالی مدارس تیزهوشان آماده کنی تا موقع ثبت درخواست، چیزی رو از قلم ننداخته باشی و همه‌چیز دم دستت باشه. این مدارک چیا هستن؟

  • اطلاعات شناسنامه و اطلاعات هویتی
  • شماره تلفن
  • نام شهرستان مبدأ و مقصد
  • نام منطقه مبدأ و مقصد
  • انتخاب رشته (در صورت نیاز به تغییر رشته)
  • علت درخواست انتقالی

مهم: خیلی از اطلاعاتی که اینجا ازت می‌خوان، قبلاً که در سامانه ثبت‌نام کردی، ثبت شدن. ولی خب، بهتره اطلاعات رو داشته باشی تا به مشکل نخوری.

اینم بگیم وقتی داری فرم انتقالی مدارس سمپاد رو پر می‌کنی، طبق قوانین انتقالی فرزانگان، تا سه مدرسه جا داری که انتخاب کنی. این مدارس در شهر یا استان مقصد تو باید باشن. حواست باشه که اولویت‌بندی خیلی مهمه. بعد اینکه، حتماً اطلاعاتی در مورد امتیاز و شرایط پذیرش مدرسه مقصدت داشته باش. چون اگه امتیاز لازم رو نگیری بدجور می‌خوره تو ذوقت و تازه کلی هم دردسر برات پیش میاد!

منظور از حداقل امتیاز در نقل‌وانتقال سمپاد چیست؟

حالا دیگه دغدغه تو از چگونه تیزهوشان قبول شویم رسیده به چگونه امتیاز کافی برای انتقالی بین مراکز سمپاد داشته باشم! داشتن حداقل امتیاز برای گرفتن انتقالی در مدارس سمپاد یکی از شرایط پذیرشه. این زیر برات توضیح می‌دیم که امتیازبندی‌ها چطوریه:

  • رتبه‌های اول تا سوم مسابقات کشوری در حوزه‌ی فرهنگی، هنری و ورزشی
  • دارندگان مدال‌های جهانی و کشوری المپیادهای علمی
  • رتبه‌های اول تا سوم مسابقات کشوری حفظ قرآن
  • فرزند شهید، جانباز و آزاده
  • رتبه‌های اول تا سوم جشنواره‌‌ی جوان خوارزمی

توی جدول زیر کامل برات توضیح دادیم که این امتیازبندی‌ها چطوریه:

عنوان معیار امتیاز
فرهنگی، هنری، ورزشی جشنواره فرهنگی هنری 20 امتیاز
مسابقات ورزشی قهرمانی دانش‌آموزی 20 امتیاز
ایثارگری، ارزشی، خانوادگی بیماری صعب‌العلاج دانش‌آموز یا بستگان درجه‌یک او 10 امتیاز
فرزندان رزمندگان دفاع مقدس 96 امتیاز
فرزندان زنان سرپرست خانوار 15 امتیاز
فرزندان فرهنگیان 20 امتیاز
قران، نماز، عترت و نهج‌البلاغه مسابقات قرانی، عترت و نماز دانش‌آموزی 20 امتیاز
حافظان قران کریم 60 امتیاز
خلاقیت، نوآوری و پژوهش مسابقه بین‌المللی روبوکاپ 10 امتیاز
جشنواره خوارزمی 10 امتیاز
علمی و آموزشی جشنواره خوارزمی 20 امتیاز
آزمون پیشرفت تحصیلی مدارس استعدادهای درخشان
نفر برتر مدرسه در مرحله دوم آزمون پیشرفت تحصیلی
20 امتیاز

 

من می‌تونم در مدارس تیزهوشان مهمان بشم؟

برات گفتیم که انتقالی در مدارس سمپاد به شرطی شدنیه و اگه اون شرط رو نداشته باشی کلاً کنکله! ولی خب همیشه که اوضاع انقدر منطقی نیست. ممکنه مجبور به جابه‌جایی بشی ولی اون امتیازات و شرایطم نداشته باشی. اینجا میتونی با تبصره مهمان به مدرسه جدید منتقل بشی. این تبصره رو فقط یک‌بار در دوران تحصیلت در مدارس تیزهوشان میتونی استفاده کنی.

باوجوداین شرایط تو نمیتونی دانش‌آموز مدرسه جدید باشی. ولی توی کلاس‌های مدرسه جدید شرکت می‌کنی. ولی مدرک تحصیلی تو در مدرسه قبلی‌ات بررسی و صادر میشه.

انتقالی در مدارس سمپاد برای دانش‌آموز ورودی

اگه با آزمون ورودی تیزهوشان موفق به ادامه تحصیل در مدارس سمپاد شده باشی، موقع ثبت‌نام، مدرسه‌ات رو بر اساس محل زندگی‌ات انتخاب کردی. پس نمیتونی در زمان تحصیلت جابه‌جا بشی و شرایط انتقالی مدارس سمپاد رو نداری. پس باید چه کرد؟ هیچی دیگه. تنها کاری که ازت برمیاد آینه که دقیقاً همون روز ثبت‌نامت کامل حواست رو جمع کنی و حتماً در مورد شرایط یا احتمال جابه‌جایی با مامان بابا صحبت کنی و از تصمیمشون باخبر باشی. چون فقط با پایان مقطع تحصیلی‌ات میتونی انتقالی فرزانگان یا علامه حلی رو بگیری.

دلایل رد درخواست انتقالی در مدارس سمپاد

ممکنه بعد از ثبت و ارسال درخواست انتقالی مدرسه‌ تیزهوشان، با درخواست انتقالی تو در سامانه نقل‌وانتقال سمپاد موافقت نشه. حالا چرا همچین اتفاقی می‌افته؟

  • عدم ظرفیت پذیرش دانش‌آموز جدید در مدرسه مقصد
  • وجود داوطلب دیگری که امتیازش از تو بیشتره
  • عدم کسب حداقل نمره لازم برای ورود به مدرسه انتخابی
  • عدم کسب حداقل نمره کافی برای ورود به رشته جدید (ویژه داوطلبانی که در مدرسه جدید درخواست تغییر رشته داده‌اند)

امکان انتقالی مدرسه‌ تیزهوشان به مدرسه عادی

چرا یک دانش‌آموز سمپادی می‌خواد که از مدرسه تیزهوشان به مدرسه عادی انتقالی بگیره؟ خیلی دلایل ممکنه وجود داشته باشه که مهم‌ترین‌هاش به فشار درسی زیاد و رقابت تنگاتنگ بین دانش‌آموزا مربوط میشه که دانش‌آموز رو حسابی خسته می‌کنه. همین وضعیت باعث تمایل به انتقالی در مدارس سمپاد میشه. دانش‌آموز در چنین شرایطی میتونه به همون سامانه نقل‌وانتقال سمپاد مراجعه (مای مدیو) و درخواستش رو طبق همون توضیحاتی که بالاتر نوشتیم، ثبت کنه.

شرایط انتقالی مدارس تیزهوشان به مدارس نمونه دولتی

اگرچه خبر ادغام آزمون نمونه دولتی و تیزهوشان نشون میده که هردو مدرسه ازنظر آموزشی و علمی سطح تقریباً نزدیک به همی دارند. ولی خب مواقعی پیش میاد که دانش‌آموز تیزهوشان بخواد از مدرسه سمپادش برای مدرسه نمونه دولتی انتقالی بگیره. خب تکلیف چیه؟

امکان درخواست انتقالی در این شرایط وجود داره. فقط کافیه شرایط زیر رو در نظر بگیری:

  • باید حداقل نمره قبولی رو برای تحصیل در مدرسه نمونه دولتی داشته باشی.
  • هردو مدرسه مبدأ و مقصد باید با درخواست انتقالی فرزانگان موافقت کنن.
  • اداره آموزش‌وپرورش هردو مدرسه باید هماهنگی‌های لازم رو انجام بده. اگه انتقالی بین‌شهری قراره بگیری، باید اداره آموزش‌وپرورش هردو شهر موافقت کنن.
  • مدرسه مقصد (نمونه دولتی) باید ظرفیت پذیرش دانش‌آموز جدید رو داشته باشه.

نحوه انتقالی در مدارس سمپاد برای نمونه دولتی

  • دریافت و تکمیل فرم انتقال از تیزهوشان به نمونه دولتی
  • تحویل فرم درخواست به مدیر مدرسه
  • ارسال فرم تکمیل‌شده‌ توسط مدیر مدرسه به سامانه سناد (سامانه نقل‌وانتقال مدارس)
  • بررسی فرم توسط مدارس مبدأ و مقصد و اعلام نتایج نهایی از طریق سامانه سناد
  • دریافت نتیجه از طریق مدیر مدرسه

حالا اگه برعکس بشه چی میشه؟ یعنی از نمونه دولتی بخوای بری مدرسه تیزهوشان. خب قشنگ جان تو نمیتونی از یک نمونه دولتی برای تیزهوشان انتقالی بگیری. بلکه اجازه داری برای مدرسه هم‌رده خودت درخواست بدی.

و در پایان…

انتقالی گرفتن در زمان درس خوندن یکی از چالش‌های جدی برای دانش‌آموزانه. حالا این وضعیت زمانی جدی‌تر میشه که انتقالی از تیزهوشان به یک تیزهوشان دیگه یا حتی نمونه دولتی باشه. انتقالی در مدارس سمپاد شدنیه و فقط با رعایت یک سری شرایط و آماده کردن مدارک میشه انتقالی گرفت.

دانش‌آموزی که تیزهوشان می‌خونه هم میتونه با رعایت یک سری شرایط برای مدرسه نمونه دولتی درخواست بده. ولی امکان انتقالی برعکس وجود نداره و فقط میشه از مدرسه نمونه دولتی به مدرسه هم‌رده‌اش انتقالی گرفت.

به این مقاله امتیاز دهید.
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Telegram
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
Email
Pinterest
Skype
Print