معرفی انواع سهمیه برای تیزهوشان + شرایط سهمیه شدن

معرفی انواع سهمیه برای تیزهوشان + شرایط سهمیه شدن

رقابت برای داشتن یک صندلی در کلاس مدارس تیزهوشان خیلی خفنه و خیلی از خانواده‌ها دوست دارن بچه نخبه و بااستعدادشون توی شرایط خیلی بهتری درس بخونه. حالا حساب کن که توی این رقابت، سهمیه برای تیزهوشان هم در نظر گرفته شده و از بین همون بااستعدادهای کاردرست، بازم یک عده‌ای با شرایط خاص می‌تونن خیلی راحت‌تر وارد مدرس سمپاد بشن.  طلایی‌ها امروز می‌خواد حسابی در مورد تأثیر سهمیه بر ورود به مدارس تیزهوشان برات توضیح بده. بنابراین، اگر هدفت سمپاده ولی نمی‌دونی چقدر شانس سهمیه شدن رو داری، این مقاله رو از دست نده یا حتماً از مامان بابا بخواه همراه با تو این مقاله رو بخونن.

تأثیر سهمیه برای ثبت‌نام در تیزهوشان

دانش‌آموزی که بخواد در مدارس تیزهوشان درس بخونه، میتونه با امتیاز سهمیه‌های تیزهوشان (سهمیه شاهد، روستایی و سهمیه دوقلو یا چندقلو) راحت‌تر از بقیه وارد این مدارس بشه. البته که این سهمیه فقط برای پایه نهم به دهمه. حالا با ما همراه باش تا بهت بگیم داستان سهمیه برای تیزهوشان چیه.

معرفی سهمیه برای تیزهوشان

کلاً سه نوع سهمیه برای مدارس سمپاد وجود داره:

سهمیه دوقلوها در تیزهوشان

سهمیه دوقلوها یکی از سهمیه‌های مدارس سمپاده که به سهمیه همزاد هم معروفه. بریم ببینیم سهمیه همزاد چیست. سهمیه دوقلو یا چندقلو به این شرط داده  میشه که یکی از قل‌ها در آزمون تیزهوشان قبول بشه، قل هم‌جنس یا غیرهمجنس میتونه به‌شرط کسب حداقل 80% امتیاز آزمون آخرین نفر در مدرسه موردنظر، ادامه تحصیل بده.

شرایط استفاده از سهمیه همزاد یا دوقلوها رو هم این زیر می‌ذاریم:

  • ثبت‌نام و شرکت هم‌زمان هردو قل در آزمون تیزهوشان
  • اولویت‌های انتخابی مشابه و یکسان در زمان ثبت‌نام ( اگه قل ها هم‌جنس باشن)
  • قبولی یکی از قل ها در آزمون ورودی تیزهوشان
  • قل دوم حداقل 80% امتیاز آخرین فرد قبول‌شده را بیاره

سهمیه شاهد برای تیزهوشان

غیر از سهمیه برای تیزهوشان دوقلو، یک سهمیه دیگه هم هست که شامل خانواده‌های شهدا و جانبازان میشه. این سهمیه طبق اولویت زیر به دانش‌آموز تعلق می‌گیره:

  1. اولویت اول- فرزند شهید
  2. اولویت دوم- فرزندان جانباز 50 % به بالا و آزادگان با بیش از 3 سال سابقه اسارت
  3. اولویت سوم- فرزندان جانباز 25 % تا 49 % و آزادگان با بیش از 6 ماه سابقه اسارت
  4. اولویت چهارم- فرزندان جانباز زیر 25 % و آزادگان با کمتر از 6 ماه سابقه اسارت

البته این رو بگیم که سهمیه شاهد شامل سهمیه تیزهوشان نهم به دهم میشه و پایه ششم به هفتم این سهمیه رو دریافت نمی‌کنن.

سهمیه روستایی برای تیزهوشان

اگر دانش‌آموزی دو پایه از متوسطه اول رو در روستا درس خونده باشه، میتونه برای ادامه تحصیل از سهمیه برای تیزهوشان روستایی استفاده کنه.

سهمیه تیزهوشان نهم به دهم

سهمیه آخر از انواع سهمیه برای تیزهوشان برای اون دسته از دانش‌آموزاییه که پایه متوسطه اول خودشون رو در مدارس سمپاد گذروندن. این دانش‌آموزا بعد از قبولی و ادامه تحصیل در پایه ششم به هفتم تیزهوشان می‌تونن پایه‌های بعدی رو هم در همین مدارس بخونن. بنابراین لزومی نداره این دانش‌آموزا نگران باشن که چگونه تیزهوشان قبول شویم، چون می‌تونن بدون آزمون وارد پایه دهم بشن.

آشنایی با انواع سهمیه ورود به مدارس خاص

برای ورود به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی دو تا سهمیه هست:

سهمیه شاهد

سهمیه شاهد و جانبازان یکی از مهم‌ترین سهمیه‌های مدارس تیزهوشان و نمونه دولتیه. به‌عنوان فرزند خانواده شهدا و جانبازان، اگه بتونی 70% نمره تراز آخرین نفر قبول‌شده در رشته و مدرسه موردنظر رو بیاری، میتونی با سهمیه وارد مدرسه تیزهوشان بشی. اینم بگیم که 10% از ظرفیت‌های متوسطه دوم و هنرستان‌های نمونه دولتی برای دانش‌آموزایی هستش که سهمیه شاهد دارند.

حالا اولویت‌بندی سهمیه شاهد برای تیزهوشان و مدارس خاص چطوریه؟

  1. اول برای فرزندان شهدا
  2. فرزندان جانباز 50 % به بالا و آزادگان با بیش از 3 سال سابقه اسارت
  3. فرزندان جانباز 25 % تا 49 % و آزادگان با بیش از 6 ماه سابقه اسارت
  4. فرزندان جانباز زیر 25 % و آزادگان با کمتر از 6 ماه سابقه اسارت

دانش‌آموزای سهمیه شاهد باید موقع ثبت‌نام، اصل مدارک موردنیاز رو به مدیریت مدرسه تحویل بدن. این مدارک توی پرونده ضمیمه میشه. اما اگر مدارک رو تحویل ندی، عملاً ثبت‌نام نکردی!

سهمیه روستایی

جدای از سهمیه برای تیزهوشان برای خانواده شهدا و جانبازان، سهمیه روستایی یکی از سهمیه تأثیرگذار برای آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشانه. دانش‌آموز پایه نهم که می‌خواد دهمش رو در نمونه دولتی بخونه، با استفاده از این سهمیه در مدرسه نمونه دولتی میتونه ادامه تحصیل بده. حالا داستان از چه قراره؟

اگه قبلاً پایه هشتم و نهمت رو در مدرسه روستایی خونده باشی، میتونی پایه دهمت رو با استفاده از سهمیه روستایی در مدرسه نمونه دولتی بخونی. هر مدرسه نمونه دولتی، 20% ظرفیت خودش رو برای دانش‌آموزان روستایی میذاره.

دانش‌آموزان تیزهوشان ششم به هفتم و نهم هم باید حداقل 50% نمره آزمون نمونه دولتی رو کسب کنن تا به‌عنوان دانش‌آموز روستایی بتونن در مدرسه نمونه دولتی درس بخونن.

مهم: اگرچه خبر ادغام آزمون نمونه دولتی و تیزهوشان رسماً اعلام شده، ولی همچنان تفاوت‌هایی بین مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی وجود داره. پس بهتره موقع کسب اطلاعات درباره سهمیه‌ها، حواست به تفاوت‌ها هم باشه!

طلایی‌ها: همراه سهمیه‌ای‌ها و غیر سهمیه‌ای‌ها!

فرقی نمی‌کنه که سهمیه برای تیزهوشان داشته باشی یا بخوای بدون سهمیه، سمپادی بشی. طلایی‌ها برنامه‌هایی برات چیده که بهت خط میده و کمکت می‌کنه با کمترین استرس، روزهای آمادگی آزمون رو راحت و بی‌دغدغه بگذرونی.

یکی از این برنامه برگزاری جلسه مشاوره رایگان تیزهوشان برای شرکت‌کننده‌هاست. تو میتونی در یک جلسه با حضور منتور و همچنین مامان بابا با جزئیات آزمون مهمی که قراره شرکت کنی آشنا بشی و به جواب تمام سؤالات برسی.

مرحله بعدی، کلاس آمادگی تیزهوشان برای قبولی در آزمونه. این کلاس با تدریس قبولی‌های برتر آزمون‌های سال‌های گذشته تیزهوشان برگزار میشه، فضای دوستانه خیلی خفنی داره و میتونی هر سؤالی رو که داری، بپرسی. آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده زیادی برات در نظر گرفته میشه و درکل، چیزی فراتر از برنامه شخصی برات طراحی میشه که صفر تا صد رو در نظر گرفته.

و در پایان…

دانش‌آموزایی که می‌خوان سمپادی بشن قطعاً می‌دونن درس خوندن در مدارس تیزهوشان چقد خفنه و چه آینده خوبی منتظرشونه! پس رقابت در آزمون تیزهوشان بالاست. اما سهمیه برای تیزهوشان هم وجود داره که در کنار رقابت، برای گروه‌های خاصی از دانش‌آموزا در نظر گرفته شده.

در این مقاله خواستیم خیلی خودمونی در مورد انواع سهمیه برای تیزهوشان برات بنویسیم تا اگر شرایط سهمیه شدن رو داری، بعد از خوندن این مقاله، بدونی با کمک مشاوران طلایی‌ها و والدینت، چطور تصمیم بگیری بهتره.:

به این مقاله امتیاز دهید.
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Telegram
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
Email
Pinterest
Skype
Print