در مورد تأثیر مدارس تیزهوشان در کنکور بیشتر بدانید!

در مورد تأثیر مدارس تیزهوشان در کنکور بیشتر بدانید!

به‌عنوان دانش‌آموزی که قراره به‌زودی سمپادی بشه و توی یکی از مدارس تیزهوشان ادامه تحصیل بده احتمالاً یه چیزایی در مورد تأثیر مدارس تیزهوشان در کنکور شنیده باشی. ولی خب چون فعلاً درگیر برنامه‌ریزی برای قبولی در آزمون تیزهوشان هستی خیلی دنبال جزئیاتش نرفتی. طلایی‌ها توی مقاله امروز می‌خواد سیرتا پیاز امتیازات مدارس تیزهوشان و حتی خیلی بعدتر از اون، تأثیر مدارس تیزهوشان در بورسیه شدن، رو هم توضیح بده. پس اگه دوس داری ایندفعه هم با دست پر از سایت ما خارج بشی، این مقاله خفن رو بخون و اطلاعاتت رو به روز کن.

تأثیر تحصیل در مدارس سمپاد روی قبولی کنکور

اگرچه بخشی از آمار قبولی‌های برتر کنکور سال‌های قبل به دانش‌آموزای مدارس عادی و دولتی تعلق داره، اما نمی‌شه این واقعیت مهم رو نادیده گرفت که دانش‌آموزای تیزهوش به دلیل آموزش‌های سطح بالا و آشنایی با صدجور سؤال کنکور و تکنیک های تست زنی که یاد میگیرن، شانس موفقیتشون در کنکور خیلی بیشتره.

سهمیه دانش‌آموز سمپادی در کنکور

حتماً توی جمع دوستات مخصوصاً سمپادی ها این سؤال براتون پیش اومده که تأثیر مدارس تیزهوشان در کنکور چقدره؟ اصلاً برای کنکور آیا تیزهوشان سهمیه دارد؟ همینجا تکلیف این سؤال رو روشن می‌کنیم تا دیگه بهش فکر نکنی.

هیچ سهمیه‌ای برای دانش‌آموزای مدارس سمپاد به‌عنوان سهم مدارس سمپاد در کنکور در نظر گرفته نشده. البته که بچه‌های سمپادی به دلیل سیستم آموزشی متفاوت و روش درس خوندن خفن و سطح بالایی که دارن، خیلی بیشتر از دانش‌آموزای مدارس عادی یا نمونه دولتی و شاهد شانس قبولی در کنکور نصیبشون میشه.

سهمیه مدارس تیزهوشان در دانشگاه فرهنگیان

در سال 1403، سازمان ملی استعدادهای درخشان (سمپاد) با همکاری دانشگاه فرهنگیان ترتیبی داده که دانش‌آموزای سمپادی بتونن بعد از کسب تراز لازم، علاوه بر رشته محل‌های دانشگاه فرهنگیان، برای رشته محل‌های دارای سهمیه مدارس تیزهوشان هم درخواست بدن. تازه بعد از تحصیل در دانشگاه (دو سال دانشگاه دولتی و دو سال دانشگاه فرهنگیان)، می‌تونن بعد از قبولی در آزمون اصلح عمومی و اصلح ویژه معلمان مدرس تیزهوشان برای معلمی در مدارس تیزهوشان اقدام کنن.

اینم بگیم که ظرفیت سهمیه مدارس تیزهوشان در دانشگاه فرهنگیان، 829 نفره.

تأثیر معدل مدارس تیزهوشان در کنکور

تحصیل در مدارس تیزهوشان این انتظار رو برای دانش‌آموز ایجاد می‌کنه که بخواد با قدرت معدلش تأثیر مدارس تیزهوشان در کنکور رو نشون بده و شانس قبولی بیشتری در کنکور داشته باشه. گرچه معدل کتبی نهایی سال دوازدهم روی نتیجه قبولی کنکور تأثیر میذاره اما امتحانات نهایی و سراسری برگزار میشن و ربطی نداره که کدوم دانش‌آموز توی کدوم مدرسه‌ست. علاوه بر این، طبق جلسات اخیر که برگزار شد، معدل میتونه فقط تا 40% روی قبولی کنکور تأثیر داشته باشه.

اگرچه معدل بالا گرفتن باعث میشه بین دانش‌آموزان سمپادی یک جو رقابتی خفنی درست بشه، ولی عملاً قرار نیست این معدل ملاک قبولی اون‌ها باشه و این برتری جزو تأثیر مدارس تیزهوشان در کنکور نیست. چون رقابت اصلی در کنکور به تست‌زنی و مهارت جواب دادن به سؤالات کنکوری مربوط میشه. یعنی هرکی بهتر جواب بده، برنده‌ست!

مقایسه میزان درصد قبولی کنکور در مدارس مختلف

حالا که در مورد تأثیر تیزهوشان در کنکور برات نوشتیم، بیا یک نگاهی هم به مقایسه تحصیل در مدارس نمونه دولتی، غیرانتفاعی، شاهد و انرژی اتمی بندازیم:

  • طبق آمار امسال (1403) مدارس تیزهوشان 3.5% کل دانش‌آموزای سال دوازدهم رو پوشش میدن. یعنی به عبارتی 39 % رتبه‌های زیر 3هزار مال سمپادی‌هاست.
  • مدارس نمونه دولتی 9% دانش‌آموزای سال دوازدهم رو شامل میشن که 24.5% رتبه‌های زیر 3هزار برای اون‌هاست.
  • 19% دانش‌آموزای سال دوازدهمی هم توی مدارس غیرانتفاعی درس می‌خونن و 19% رتبه‌های زیر 3هزار برای اون‌هاست.
  • می‌مونه 5% برای بچه‌های شاهد و 54 % برای دانش‌آموزای مدارس عادی که روی‌هم 12% رتبه‌های زیر 3هزار برای اون‌هاست.

تأثیر مدارس تیزهوشان در بورسیه و مهاجرت

حتماً پیگیر این موضوع بودی یا هستی که ازجمله تأثیر مدارس تیزهوشان در کنکور و بعد از اون باید به تأثیر تیزهوشان در مهاجرت فکر کنی. با یک نگاه ساده به وضعیت فعلی سمپادی‌های سال‌های قبل و خیلی قدیمی‌ترها، می‌بینی که خیلی‌هاشون (70%) یا الآن در بهترین دانشگاه‌های خارجی درس می‌خونن یا داخل کشور (30%) مشغول تدریس در بهترین دانشگاه‌های تهران هستن.

این‌جوری برات بگیم که فرار مغزهایی که در ایران اتفاق افتاده، بیشترش به دانش‌آموزان سمپادی مربوط میشه که به‌محض پیدا کردن فرصت و جور شدن شرایط ادامه تحصیلشون، برای بورسیه شدن اقدام می‌کنن و از ایران میرن.

حالا این سؤال شاید برات پیش بیاد که داداچ یعنی بورسیه شدن انقد راحته؟ برای دانش‌آموز سمپادی خیلی راحته! مخصوصاً اگه از همون اول که می‌خواد بدونه چگونه تیزهوشان قبول شویم، مقدمات بورسیه شدنش رو جور کنه، یعنی حسابی بخونه، انگیزه بالایی داشته باشه و مخصوصاً حین تحصیل در مدرسه تیزهوشان کلی پژوهش سطح بالا و مقاله ارائه بده و خلاصه بترکونه، میتونه به‌سادگی برای بورسیه شدن در دانشگاه‌های اروپا و آمریکا درخواست بده.

تأثیرات منفی تحصیل در تیزهوشان

جدای از اینکه تأثیر مدارس تیزهوشان در کنکور مثبت و انگیزه بخشه، اون جو رقابتی سنگین و فشارهای روانی و ذهنی که توی این مدت نصیب دانش‌آموز میشه، ممکنه آزاردهنده باشه و یه وقتایی از حالت چالش باحال دربیاد و دانش‌آموز رو از پا دربیاره.

استراتژی قبولی در مدارس سمپاد

از اونجاییکه قبولی در مدارس تیزهوشان قلق‌های خاص خودش رو داره، بهت توصیه می‌کنیم تنهایی برای موفقیت برنامه‌ریزی نکنی. استفاده از مشاوره تیزهوشان رایگان طلایی‌ها برای اینکه بدونی چطور باید برنامه‌ریزی کنی، اولین قدمیه که ذهنت رو برای درست جلو رفتن شفاف می‌کنه.

توی جلسه مشاوره، منتور در مورد کلاس آمادگی آزمون تیزهوشان بیشتر برات توضیح میده و درنهایت میتونی خیلی راحت یک استراتژی خفن برای قبولی در آمون تیزهوشان بچینی. اگر هم دنبال قبولی بدون آزمون برای تیزهوشان هستی،  باز هم طلایی‌ها نکات لازم رو بهت میگه.

و در پایان….

دانش‌آموزایی که برای مدارس تیزهوشان یا سمپاد می‌خونن، ازنظر سطح علمی، انگیزه و استعداد خیلی بالاتر از دانش‌آموزای مدارس دولتی و عادی هستن. حتی این تفاوت ممکنه توی مقایسه بین شاهد، نمونه دولتی یا غیرانتفاعی هم خودش رو نشون بده.

خیلی از سمپادی ها براشون مهمه که تأثیر مدارس تیزهوشان در کنکور چقدره و خب، یه عده فکر می‌کنن، امتیازات مدارس تیزهوشان انقدر زیاده که باعث میشه سهم مدارس سمپاد در کنکور خیلی فرق داشته باشه. اما تیزهوشانی ها هیچ سهمیه‌ای برای کنکور ندارن. ولی آمار قبولیشون معمولاً خیلی بالاتره در کنکور.

بنابراین، اگر تا اینجا فکر می‌کردی تأثیر مدارس تیزهوشان در کنکور خیلی خفن و ویژه ست، با خوندن مقاله امروز تجدیدنظر می‌کنی و فقط باید نون بازوی خودت رو بخوری! تنها امتیاز تو در مقایسه با دانش‌آموزای عادی، تلاش، مهارت و توانایی بالا در درس خوندن، درک مطلب و ارزیابی مباحث درسیه. البته که سیستم آموزشی فوق‌العاده‌ای که مدرسه برات در نظر گرفته هم به کمکت میاد. پس با همین قدرت میتونی خیلی راحت رتبه خوبی برای کنکورت داشته باشی.

به این مقاله امتیاز دهید.
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Telegram
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
Email
Pinterest
Skype
Print