کامل‌ترین راهنمای برنامه‌ریزی درسی کنکور، ویژه پایه دوازدهم

برنامه‌ریزی درسی برای کنکور

برنامه‌ریزی درسی برای کنکور شبیه هیچ برنامه‌ریزی درسی دیگه‌ای نیست! با همین جمله کوتاه خواستیم حواست رو جمع کنیم تا مقاله امروز طلایی‌ها رو طوری با دقت بخونی که یادت بمونه تو یک پایه دوازدهم لب مرز هستی که قراره چند ماه دیگه برای کنکور آماده بشی و سر جلسه آزمون خفنت بشینی. ما در راهنمای امروز آموزش برنامه‌ریزی کنکور رو برات ترتیب دادیم تا با تفاوت واقعی و اساسی شرایط و اصول درس خوندن برای یکی از مهم‌ترین امتحانای زندگی‌ات آشنا بشی. می‌دونیم که یه چیزهایی رو جسته‌وگریخته بلدی، ولی فقط اون‌ها جواب نیستن. پس لطفاً پنج دقیقه از وقتت رو بهمون بده و همراهمون باش.

دلیل برنامه‌ریزی درسی برای پایه دوازدهمی‌ها

پایه دوازدهم برای هر دانش‌آموزی، یکی از پایه‌های تحصیلی سرنوشت سازه. چرا؟ هم بالا نگه داشتن معدل مهمه و هم داری برای کنکور خودت رو آماده می‌کنی. پس مدیریت زمان مطالعه بیشتر از هر زمان دیگه‌ای باید برات مهم باشه. یادت نره هستن دانش‌آموزای سهل‌انگاری که با وجود هوش و استعداد بالا، چون برنامه‌ریزی درستی نداشتن از قافله عقب موندن و فرصت رو به رقباشون که معدلای بالایی داشتن، باختن.

وقتی از برنامه‌ریزی درسی برای کنکور حرف می‌زنیم شامل سه دسته‌بندی زمانی میشه؛ ماهانه، هفتگی و روزانه. چون بدون این دسته‌بندی ذهنت حسابی خسته و آشفته میشه و نمیتونی درست بری جلو. اینم باید اضافه کنیم که برنامه‌ریزی باید با توجه به شرایط فردی هر داوطلب باشه. نمی‌شه تو با برنامه‌ریزی دانش‌آموز x بری جلو درحالی‌که شرایط دانش‌آموز y رو داری.
یک برنامه‌ریزی خفن درست‌وحسابی فواید زیر رو برات داره:

 

  • سامان‌دهی و نظم بخشیدن به ذهن
  • افزایش تمرکز و دور شدن از حواشی و مسائل غیرضروری ( یکی از رازهای موفقیت در کنکور قطعاً همینه!)
  • مدیریت زمان و انرژی به بهترین شکل ممکن
  • پیش‌بینی موانع و اشتباهات قبل از اینکه حالت رو بگیرن
  • آشنایی تدریجی با نقاط ضعف و فرصت داشتن برای رفع اون‌ها
  • داشتن یک مسیر روشن و مشخص
  • کاهش استرس
  • افزایش حوصله و تقویت اراده و قدرت تصمیم‌گیری
  • بهبود نظم و قدرت مدیریت زمان
  • داشتن چشم‌انداز برای برنامه‌های کوتاه/بلندمدت

می‌تونم بدون برنامه‌ریزی درسی برای کنکور هم برم جلو؟

یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین اهدافی که با برنامه‌ریزی درسی بهش می‌رسی، قدرت مدیریت زمانه. مهارتی که واقعاً توی مسیر آمادگی مخصوصاً در پایه دوازدهم به کمکت میاد و راهت رو هموار می‌کنه.
اما دقیقاً هدف از این برنامه‌ریزی چیه:

 

  • با زمانی که برای مطالعه و مرور می‌ذاری کنار، بازدهی تو بالاتر میره.
  • برنامه‌ریزی اصولی تو رو به یک داوطلب هدفمند و منظم برای درس خوندن تبدیل می‌کنه.
  • نظم و استمرار بهت انگیزه میده و تو در کوتاه‌مدت از نتیجه تلاشت احساس خیلی خوبی می‌گیری.
  • برنامه‌ریزی درسی برای کنکور تو رو از چالش‌های معمول درس خوندن در دوران مدرسه دور می‌کنه.
  • بهت آرامش زیادی میده و از استرس غیرعادی دور نگهت می‌داره.

پس جواب سؤالت رو که «می‌تونم بدون برنامه‌ریزی برای کنکور آماده بشم؟» خیلی منطقی و دقیق گرفتی!

نحوه برنامه‌ریزی در سال دوازدهم برای کنکور

حالا میریم سراغ اینکه چطور یک برنامه خفن داشته باشی تا نتیجه بگیری. یک برنامه‌ریزی اصولی، 8 تا اصل داره که به ترتیب برات توضیح می‌دیم:

واقع‌بینانه برو جلو

ببین چه شرایطی داری و توانایی‌هات رو بسنج و در نظر بگیر. بعد برنامه بریز. حواست باشه که تو با یک رقابت واقعی و جدی روبه‌رو هستی. پس خیال‌پردازی ممنوع!

اهداف کوتاه/بلندمدت داشته باش

برنامه‌ریزی درسی برای کنکور زمانی جواب میده که بتونی هم هدف کوتاه‌مدتت (جمع‌بندی یک فصل از کتابت) رو بشناسی و هم هدف بلندتت (خوندن کل کتابت) رو. با این شناخت تو دیگه می‌دونی در طول روز و هفته چند ساعت مطالعه کنی کافیه. مثلاً برنامه‌ریزی درسی دوازدهم تجربی باید شامل طبقه‌بندی دروس حفظ کردنی و مفهومی باشه. طوری برنامه بریز که بتونی برای هر دسته‌بندی وقت کافی داشته باشی.

زمان‌بندی مطالعاتی

یکی از اصول برنامه‌ریزی کنکور اینه که خودت رو با ساعت‌های طولانی درس خوندن خسته نکنی. طبق پژوهش‌های روانشناسی، بازه زمانی 75-90 دقیقه برای مطالعه خیلی خوبه و تو میتونی بین هر بازه زمانی، 15-30 دقیقه رو هم برای استراحت بذاری کنار.
مهم: فکر میکنی در این مورد به کمک یک فرد باتجربه نیاز داری تا بتونی یک زمانبندی اصولی داشته باشی؟ توی جلسه رایگان مشاوره طلایی ها، میتونی همونی رو بگیری که تاحالا هیچ جایی پیداش نکردی!

زمان‌بندی جبرانی

برنامه‌ریزی کنکور برای سال دوازدهم همیشه نمی‌تونه دقیق و طبق انتظارات تو پیش بره. مثلاً یک اتفاق غیرمنتظره می‌افته یا نیاز به استراحت بیشتری داری، پس بهتره چند تا جای خالی برای برنامه‌ریزی‌ات در نظر بگیری تا کل برنامه‌ت رو از دست ندی.

لایف استایل اصولی

از اونجایی که یک پایه دوازدهمی اسرارآمیز هستی و باید در دو جبهه بجنگی (اول معدل و دوم کنکور)، لایف استایلت باید تفاوت ویژه‌ای با یک دانش‌آموزای دیگه داشته باشه.

 

  • اصل اول اینه که بدونی، نمیتونی یک روتین عادی داشته باشی؛ خواب کافی و به‌موقع (6-8 ساعت در شبانه روز)، تغذیه مناسب و مقوی، تفریحات مناسب (6 ساعت در هفته) و کافی و ورزش روزانه (15-30 دقیقه در روز) اولین نیازهای تو برای داشتن یک برنامه‌ریزی نتیجه بخشه.
  • در کنار این‌ها تو به حمایت روانی خانواده‌ت نیاز جدی داری.
  • برای جلو رفتن برنامه‌ریزی درسی برای کنکور هم، پشتکار و نظم شخصی خودته که تعیین‌کننده‌ست.

تنوع برای درس خوندن

روزانه درس‌های متفاوتی رو در نظر بگیر تا خسته و بی‌حوصله نشی. مثلاً مشاور کنکور انسانی پیشنهاد می‌کنه که دانش‌آموزا در کنار دروس سخت و پیچیده مثل عربی و تاریخ ادبیات، دروس ساده‌تر (مثل معارف اسلامی) رو هم انتخاب کنن تا این تنوع، یک استراحت برای ذهنشون باشه.

مدیریت تعادل برای دروس

بشین دودوتاچهارتا کن که باید برای هر درس چقدر وقت بذاری. مثلاً به قول مشاور کنکور تجربی، ازونجایی که زیست‌شناسی جزو مهم‌ترین درس‌های کنکور تجربیه، وقتی‌که براش می‌ذاری باید با وقتی که برای شیمی میذاری فرق داشته باشه.

رعایت نظم در مطالعه کردن

نظم رو رعایت کن؛ چطور؟ در کنار دو درس اختصاصی یک درس عمومی در نظر بگیر و این‌طوری یک روش برنامه‌ریزی برای کنکور اصولی داشته باش. توصیه طلایی‌ها بهت اینه که اول روزت رو با درس آسون‌تر شروع کنی که بیشتر ازش خوشت میاد و بعد بری سراغ درس سخت‌تر. مثلاً اگه برای کنکور تجربی داری آماده میشی، اول با درس‌های سبکی که باهاشون حال می‌کنی شروع کن بعد برو سراغ ریاضی و فیزیک.

برنامه‌ریزی درسی برای کنکور به تفکیک رشته

بعد از دونستن اصول و نحوه برنامه‌ریزی برای کنکور حالا بریم ببینیم این برنامه‌ریزی برای هر رشته چه ویژگی‌هایی باید داشته باشه:

برنامه‌ریزی درسی دوازدهم ریاضی

  • اول اینکه حتماً اهمیت معدل دوازدهم رو روی رتبه کنکورت جدی بگیر. پس برنامه‌ریزی درستی برای امتحانات نهایی‌ات داشته باش.
  • در یک ماه باید بتونی دستکم یک بار هر درس رو بخونی تا یادت بمونه. پس برنامه‌ریزی ماهانه خیلی مهمه.
  • مرور کردن ماهانه هم مهمه. چون کارت رو خیلی آسون‌تر می‌کنه. (حتماً وقت بیشتری رو برای مرور درس‌های سخت‌تر مثل ریاضی، شیمی و فیزیک بذار)
  • سهمیه دروس را برای هر هفته مشخص کن؛ دروس سخت‌تر رو 4-5 روز در هفته باید بخونی. دروس آسون‌تر 1-2 روز در هفته.
  • برنامه درسی برای کنکور ریاضی باید نسبت به باقی برنامه‌هات فرق داشته باشه؛ مثلاً میخوای روزی 8 ساعت درس بخونی؟ این 8 ساعت باید طوری تنظیم بشه که تمام برنامه‌ریزی هفتگی‌ات رو شامل بشه.

برنامه‌ریزی درسی دوازدهم تجربی

  • یادت باشه که باید قبل از شروع امتحان آخر سال بری سراغ برنامه درسی برای کنکور تجربی. می‌دونی ضرایب دروس کنکور تجربی چنده؟ با دونستن این ضرایب میتونی خیلی راحت برای هر درس برنامه‌ریزی کنی و اشکالات خودت رو بدونی.
  • لازمه که هر هفته بیشترین مباحث درسی رو در برنامه‌ریزی‌ات داشته باشی. در نظر گرفتن درس‌های ساده در هفته واقعاً مهمه چون نمی‌ذاره اون درس از یادت بره. بعد هم که می‌رسیم به دروس سخت‌تر که هرروز باید براشون وقت داشته باشی.

برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی

  • برنامه‌ریزی کنکور انسانی باید با حوصله بیشتری انجام بشه چون بیشتر دروس حفظ کردنی هستن. بنابراین، به‌عنوان یک داوطلب کنکور انسانی لازمه که مطالعه مستمر داشته باشی.
  • برنامه‌ریزی ماهانه برای دروسی که سخت توی حافظه‌ت می‌مونن خیلی مهمه. یعنی تو علاوه بر موفقیت در امتحان پایان‌ترم باید بتونی برای امتحانات مستمر استانی هم آماده باشی. پس تمام عناوین درسی رو مشخص کن و هرماه تعداد مشخصی از اون عناوین رو بخون.
  • بعد از تقسیم‌بندی ماهانه، برنامه‌ریزی درسی برای کنکور انسانی باید شامل تقسیم هر بخش از هر درس بین 4 هفته در ماه بشه. دروس سخت‌تر و مباحث پیچیده رو 4 روز در هفته بخون و باقی دروس 1-2 روز در هفته.
  • در برنامه‌ریزی روزانه ببین توانایی و باقی برنامه‌هات چطوریه. مثلاً انتظار داریم که در عرض یک ساعت از صفحه 1-24 کتابت رو خونده باشی. بعدش برو سراغ رفع اشکال.

آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده قبل از کنکور: بله یا خیر؟

البته که بله! درواقع آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده یکی از بهترین ابزارهای افزایش و بهبود مهارت‌های تست‌زنی و درک مطلب داوطلب هستن. ولی نباید کل برنامه‌ریزی درسی برای کنکور تو رو بگیرن. هدف اصلی تو باید مطالعه اصولی، افزایش مهارت یادگیری، تمرین و مرور باشه. بعدش میتونی در زمان‌بندی‌های منظم و مشخص و با کمک مشاور کنکور طلایی‌ها، برای انجام آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده هم برنامه‌ریزی کنی.
مثلاً داوطلبین کنکور ریاضی، می‌تونن قبل از شرکت در آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده، جلسه رایگان مشاوره کنکور ریاضی از طلایی‌ها بگیرن و از سیر تا پیاز این نوع آزمون‌ها و تأثیر اون‌ها رو آمادگی برای کنکور باخبر بشن.

برنامه‌ریزی درسی برای کنکور در مدت کوتاه

اگه جزو اون دسته دانش‌آموزایی هستی که ممکنه نتونی از فرصتت برای آمادگی کنکور استفاده کنی و وقت کم بیاری، مثلاً شروع کنکور از دی ماه یا برنامه‌ریزی کنکور در سه ماه، ما 9 تا نکته رو برات فهرست می‌کنیم. این‌ها رو یادت بمونه و رعایت کن:

 

  • تکنیک مطالعه فشرده- این تکنیک شامل طرح سؤال از متن، جست‌وجو برای جواب و تکرار فاصله‌دار میشه.
  • استفاده از منابع مهم- برو سراغ منابعی که بیشترین بازدهی رو دارن. داوطلب کنکور تجربی هستی؟ ببین منابع کنکور تجربی شامل کدوم کتب درسی معتبر و جزوات آموزشی مهم میشن.
  • اولویت‌بندی مباحث- برو سراغ درس‌هایی که می‌دونی مباحث مهمی برای کنکور به‌حساب میان.
  • تکنیک حفظ و یادآوری- خلاصه‌نویسی خیلی بهت کمک می‌کنه تا اطلاعات رو سازماندهی‌شده در ذهنت ثبت کنی و بهتر هم به یاد بیاری.
  • استراحت و مدیریت استرس- یادت باشه که بعد از هر یک ساعت مطالعه، 15-30 دقیقه استراحت در نظر بگیری.
  • آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده- این آزمون‌ها واقعاً کمک می‌کنن تا با شرایط آزمون آشنا بشی و سرعت تست‌زنی‌ات رو هم بالا ببری.
  • تکنیک یادگیری فعال- سعی کنی بین برنامه‌ریزی درسی برای کنکور، فرصت‌هایی رو برای شرکت در گروه‌های درس‌خوانی و ارتباط با هم‌رشته‌ای هات که می‌خوان کنکور بدن هم در نظر بگیری.
  • هم درس هم زندگی- طوری نشه که همه زندگی‌ات رو صرف درس خوندن و کنکور کنی و یادت بره که به غذا، هوا و تفریح هم نیاز داری!
  • مشاوره کنکور– جلسه مشاوره رایگان کنکور طلایی‌ها به‌تناسب رشته تحصیلی‌ات خیلی کمک می‌کنه ادامه مسیر رو درست بری جلو.

اهمیت دوران جمع‌بندی کنکور در عید و تابستان

قشنگ جان! دوران جمع‌بندی واقعاً دوران طلایی آمادگی هر داوطلب کنکور برای هر مقطعی به‌حساب میاد. این موضوع برای تو که پایه دوازدهم هستی، اولین بارته که میخوای کنکور بدی و هنوز مهارت تست‌زنی رو بلد نیستی خیلی خیلی جدی‌تر میشه.
یادت باشه که جمع‌بندی عید برای کنکور میتونه یک سکوی پرش قوی برای گرفتن همون نتیجه عالی باشه که میخوای. درواقع تو رو از 50% آمادگی به 100% آمادگی می‌رسونه. برای جمع‌بندی کنکور در تابستان هم همین داستانه.
بنابراین، از فرصت خیلی خوبی که تعطیلات نوروز و تابستون برات می‌سازه کاملاً استفاده کن و در کنار تفریح و لذت بردن از اوقات استراحت و وقت آزادی که داری، حتماً یک برنامه‌ریزی درسی برای کنکور هم برای خودت داشته باش. این برنامه باید با توجه به میزان آمادگی و سطح تو باشه.

و در پایان…

به لایف استایل رتبه‌های برتر کنکور سال‌های گذشته دقت کردی؟ همه‌شون بدون استثنا یک برنامه‌ریزی درسی برای کنکور داشتن و دقیقاً طبق همون برنامه هم رفتن جلو. این برنامه‌ریزی مشخصاً شامل تقسیم‌بندی درست و اصولی مباحث کتب در کنار یک روتین حساب‌شده برای زندگیه. یعنی هم درس می‌خوندن و هم برای خواب و غذا و تفریحشون برنامه‌ریزی داشتن.
طلایی‌ها در مقاله امروز خواست بهت نشون بده که داشتن یک برنامه اصولی واقعاً سخت نیست. بلکه تو میتونی حتی قبل از ورود به پایه دوازدهم، برای کنکورت برنامه‌ریزی کنی و به همون نقطه‌ای برسی که انتظارش رو داری.

به این مقاله امتیاز دهید.
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Telegram
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
Email
Pinterest
Skype
Print