12 راز کسب رتبه برتر کنکور + تجربیات رتبه‌های برتر

کسب رتبه برتر کنکور

بیا با یک تصور قشنگ شروع کنیم! خیال کن در آینده‌ای نزدیک اسم و عکست روی لوگوی یکی از نشریه‌های معروف کشور منتشر شده و زیرش نوشتن «تجربه‌های کسب رتبه برتر کنکور از زبان…». خیلی باید حال کنی وقتی به‌عنوان یک دانش‌آموز توانمند، بتونی رازهای موفقیت در کنکور رو برای هم‌سن و سال‌هات که استرس کنکور دارن، توضیح بدی. ولی قبل از چاپ شدن اسم و عکست، واقعاً باید در مورد اینکه چگونه در کنکور موفق شویم، اطلاعات کافی داشته باشی. برای همینم طلایی‌ها این مقاله رو آماده کرده تا با تو و همه داوطلبین کنکور در مورد رازهای موفقیت برای کنکور 1404 حرف بزنه. قراره چیزای خفنی رو بهت بگیم!

12 راز موفقیت در کنکور رو می‌دونی؟

میخوای بدونی چگونه رتبه برتر شویم؟ خب 12 اصول موفقیت رو اینجا برات توضیح دادیم:

  1. تعیین هدف
  2. برنامه‌ریزی اصولی
  3. روش‌های مطالعه متنوع
  4. مطالعه مفهومی و عمیق
  5. افزایش مهارت تست‌زنی
  6. مرور کردن
  7. خلاصه‌نویسی
  8. داشتن منابع مناسب
  9. شرکت در کلاس آمادگی کنکور
  10. استفاده درست از فضای مجازی
  11. داشتن انگیزه
  12. سبک زندگی کنکوری

تعیین هدف

باید تکلیف خودت رو از شرکت در کنکور مشخص کنی. وقتی بدونی چرا میخوای کنکور بدی، ذهنیت درستی برای تلاش کردن پیدا می‌کنی. در این مسیر باید مشخص کنی کدوم رشته رو در کدوم دانشگاه میخوای بخونی. برای شروع یک دفترچه بردار و به تمام این سؤالات جواب بده.

برنامه‌ریزی اصولی

برای کسب رتبه برتر کنکور نباید مثل یک آدم عادی زندگی کنی. بلکه داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند، واقعاً برای موفقیت در کنکور لازمه. تصور کن دانش‌آموز ممتاز کلاس باشی، اهدافت رو هم بدونی ولی برنامه‌ریزی نداشته باشی. بی‌فایده‌ست، نه؟ برای یک برنامه‌ریزی خفن و نتیجه‌بخش، این کارها رو انجام بده:

  • مشخص کردن ساعت و مقدار حجم مطالعه هر درس در طی روز
  • تعیین زمان تست‌زنی به‌صورت روزانه
  • گنجاندن ساعت‌هایی برای مطالعات جبرانی
  • اختصاص دادن تایمی برای استراحت و تجدیدقوا

روش‌های مطالعه متنوع

یکی از اصول موفقیت در کنکور، انتخاب چندین روش مطالعه‌ست. حواست باید حسابی جمع باشه که برای یادگیری درس زیست نباید فقط با روش مطالعه درس ریاضی عمل کنی. هر کدوم از درس‌ها راز و رمز خاص خودشون رو برای تثبیت مطالب در ذهنت دارن.

مطالعه مفهومی و عمیق

این نکته رو یادت بمونه که روش مطالعه برای کنکور مثل مطالعه برای امتحان کلاسی یا مدرسه نیست. یعنی تو نمیتونی یه بخشی رو که حفظ کردی بنویسی و تمام. بلکه به درک عمیق از اونچه خوندی نیاز داری.

افزایش مهارت تست‌زنی

تکرار، خیلی خیلی برای کسب رتبه برتر کنکور مهمه و اصلاً راز موفقیت رتبه‌های برتر کنکور انسانی، تجربی، ریاضی و هنره! پس تا میتونی تست بزن و اصلاً از این کار خسته نشو. تست‌زنی باکیفیت و مداوم هم کمک می‌کنه سرعت تست‌زنی بالایی داشته باشی و هم با تیپ سؤالاتی که طراحان باهوش سؤالات کنکور طراحی می‌کنن، آشنا بشی. چگونه تست زدن رو یاد بگیر!

مرور مداوم مطالب خوانده‌شده

شک نکن که کلیدی‌ترین نکات کنکوری رو فقط با مرور کردن یاد می‌گیری. ذهن تو بعد از تکرار، با مروره که آماده کنکور میشه.

خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری

تمام مطالبی رو که خلاصه‌نویسی کردی، دقیقاً روزهای مونده به آزمون واقعی به کمکت میان. اون روزهای حیاتی که دیگه وقت مرور کردن نداری، با خوندن همین خلاصه و یادداشت‌ها میتونی مطمئن بشی که برای کسب رتبه کنکور شانس زیادی داری و موفقیت در کنکور تو مشتته!

داشتن منابع مناسب

حواست خیلی جمع باشه که همه تمرکزت رو فقط روی کتب درسی نذاری. انتخاب منابع کمک‌آموزشی معتبر و کتب تست‌زنی، باید یکی از برنامه‌هات باشه. با یک مطالعه دقیق میتونی از کتب کمک‌درسی و انتشارات معتبر برای تهیه منابع آزمون کنکور باخبر بشی.

شرکت در کلاس آمادگی کنکور

یکی از بهترین روش‌های آمادگی صددرصدی کسب رتبه برتر کنکور برای دانش‌آموزایی که زمان لازم برای رتبه برتر شدن دارن، شرکت در کلاس آمادگی کنکوره. این کلاس‌ها با تضمین رتبه شدنت، جوری طراحی شدن که علاوه بر پیاده‌سازی اصول بالا، میتونی از حضور یک استاد و مشاور باتجربه، که خودشم از رتبه‌های برتر کنکور سال‌های گذشته بوده، در تمام دوره استفاده کنی.

اگه هنوز تصمیمی برای انتخاب کلاست نگرفتی، طلایی‌ها با برگزاری کلاس‌های آمادگی کنکور منتظرته. جالب اینجاست که با شرکت در همین دوره‌های آمادگی، میتونی کلی منابع کمک‌درسی هم برای کنکورت داشته باشی و خلاصه اینکه موفقیت در کنکور رو شاخشه!

استفاده درست از فضای مجازی

اینستا بازی یا خیلی اهل ایمپرشن گرفتن از توییتری؟ خب نباید این عادت رو برای روزهای کنکورت ادامه بدی. اعتیاد فقط باعث افت تمرکز و تباه شدن همه تلاشت برای کسب رتبه برتر کنکور میشه. حضورت در فضای مجازی رو طوری مدیریت کن که فقط به سایت‌های آموزشی سر بزنی. البته که ترک اعتیاد… .بعله!

داشتن انگیزه

انگیزه یعنی می‌دونی کلی رقیب برای کنکور داری ولی اینم می‌دونی که چه توانایی‌ها و امتیازاتی داری و چطوری میتونی برای روز آزمون خودت رو آماده کنی. پس هدفت رو مشخص کن، برنامه‌ریزی دقیق داشته باش و برو جلو قشنگ جان!

رعایت سبک زندگی کنکوری

آره! دقیقاً باید یک لایف استایل مخصوص کنکوری‌ها برای موفقیت در کنکور داشته باشی. این لایف استایل چه اصولی داره؟

  • به‌اندازه و به‌موقع بخواب
  • ورزش رو فراموش نکن
  • رژیم غذایی‌ات باید اصولی و سالم باشه

چگونه رتبه برتر کنکور شویم؟

بریم ببینیم رتبه‌های برتر کنکور سال‌های گذشته چطوری به اون چیزی که می‌خواستن رسیدن:

سید علیرضا سید شاکری – رتبه 5 زبان خارجی (کنکور 1401)

برای موفقیت در کنکور خیلی مهمه که بتونی استرست رو مدیریت کنی.

دیاکو فاروقی – رتبه 7 گروه تجربی

داشتن اعتمادبه‌نفس و آرامش برای کسب رتبه برتر کنکور خیلی مهمه. بگرد ببین چه منابعی بهت آرامش میدن.

فاطمه هدایتی – رتبه 7 گروه تجربی

هدفمند برو جلو، حسابی مطالعه کن و تا میتونی تست بزن. اصلاً زمانت رو صرف چیزا و کارای بیهوده نکن.

آرش قوامی – رتبه 7 گروه ریاضی

تمرکز خیلی بالا، داشتن ساعات مطالعه منظم و اینکه همه‌چیز رو در کنکور خلاصه نکن.

فریما صانعی – رتبه 3 زبان‌های خارجی

هدفت رو تعیین کن و پشتکار یادت نره.

محمد بنی احمدی – رتبه 9 گروه ریاضی

اولویتت باید رشته موردعلاقه‌ت باشه نه دانشگاه برتر

چگونه رتبه زیر 500 شویم؟

احتمالاً از اون داوطلبای گیر سه پیچی هستی که فقط به رتبه زیر 500 فکر می‌کنی و غیر اینا با هیچ عددی حالت خوب نمیشه. حالا می‌دونی چطور باید قلق ذهنت رو برای رسیدن به اون رتبه‌ای که میخوای پیدا کنی؟ خب بیا تا برات رمزگشایی کنیم!

برای اینکه زمان لازم برای رتبه برتر شدن رو داشته باشی لازمه 5 قانون زیر رو رعایت کنی:

قانون اول- آب زیاد بخور!

آره! همین آب خوردن ساده، یکی از رازهای کسب رتبه برتر کنکور هست. یادت نره که نوشیدن آب تأثیر خیلی زیادی روی عملکرد مغزت میذاره. یه پژوهش علمی روی دو دسته دانشجو نشون داد اون‌هایی که سر جلسه آب می‌خوردن، تا 20% عملکرد مغزی بهتری داشتن. بنابراین، برای افزایش شانس موفقیت در کنکور، هم در روزهای آمادگی کنکور و هم سر جلسه آزمون، آب یادت نره!

قانون دوم- اصل پارتو (قانون 20/80)

احتمالاً معلم‌های کلاس بهت تا حالا گفتن که 80% سؤالات کنکور مثل سؤالات سال‌های گذشته و 20% سؤالات، جدیده. یه اصل دیگه هم هست و اون اینکه تو کلاً باید 10 هزار صفحه از بین 24-26 کتاب درسی بخونی. ولی از این عدد، 2 هزار صفحه جزو سؤالات کنکوره ( 80%) و باقی مونده میشه 8 هزار صفحه که 20% سؤالات از اون قسمت طراحی میشه.

اصل پارتو رو میتونیم برای یک حقیقت کنکوری دیگه هم در نظر بگیریم؛ 80% شرکت‌کننده‌ها فقط سیاهی لشکرن. پس تو باید خودت رو با اون 20% باقی مونده طرف بدونی که حسابی خوندن و آماده ان.

قانون سوم- مدیریت درست استرس

برای موفقیت در کنکور خیلی خیلی مهمه که بتونی استرس رو مدیریت کنی. حتماً شاخ درمیاری اگه بهت بگیم یکی از داوطلب‌های کنکور، تمام آزمون‌های آزمایشی‌اش رو بالای 80% می‌زد ولی رتبه آزمون واقعی‌اش شد 90 هزار! چرا؟ چون به‌شدت روز جلسه استرس داشت و نتونست شرایط روانی‌اش رو کنترل کنه.

قانون چهارم- با خستگی درس نخون!

یادت بمونه که بهترین زمان یادگیری ذهنت، 25 دقیقه است. بعدازاین تایم یادگیری ضعیف میشه. پس بهتره برای کسب رتبه برتر کنکور، مطالب درسی رو طوری مدیریت کنی که این بازه زمانی برای مهم‌ترین بخش مطالعه و یادگیری تو باشه. از طرفی برای بهبود یادگیری حتی بعدازاین مدت‌زمان، بهتره روش‌های بهبود یادگیری رو بدونی.

هورمون یادگیری‌ات رو تقویت کن! جمله خفن و خیالیه ولی واقعاً همینه. با خنده و شادی یا یک دستاورد کوچولو میتونی این هورمون (دپامین) رو تقویت کنی. چرا تشویق می‌کنیم تو هم یکی از شرکت‌کننده‌های کلاس‌های آمادگی کنکور طلایی‌ها باشی؟ چون جو این کلاس کاملاً مطابق با این قانونه و قرار نیست خسته بشی.

قانون پنجم- 5% تا 90% یادگیری

تو میتونی مرحله‌به‌مرحله برای بهبود یادگیری و کسب رتبه برتر کنکور پیش بری. از 5% یادگیری شروع می‌کنیم:

  • این 5% با تدریس معلم سر کلاس نصیبت میشه. یعنی زمانی که تو فقط شنونده‌ای و معلم درس میده.
  • زمانی به 10% میرسه که بری خونه و نکات اون جلسه رو بخونی و یادداشت‌برداری کنی.
  • استفاده از ابزارهای آموزشی مثل ویدیوهای آموزشی یادگیری تو رو به 20% میرسونه.
  • اگر برای هر سمینار یا نمایشگاهی برنامه‌ریزی کنی و بری جزو شرکت‌کننده‌هاش باشی، می‌رسونی به 30%
  • 50% یادگیری تو زمانی اتفاق می‌افته که هرچی تا اینجا یاد گرفتی رو با بقیه به اشتراک بذاری و درواقع یک جور تبادل اطلاعاتی خفن با دانش‌آموزای دیگه داشته باشی.
  • و این درصد تا تمرین‌های عملی و مطالعه منابع متنوع، بالا و بالاتر میره تا نهایتاً برسی به 90% یادگیری و موفقیت در کنکور.

روزی چند ساعت برای کنکور بخونم؟

برای کسب رتبه برتر کنکور لازم نیست خودت رو با بقیه مقایسه کنی. بلکه مهمه شرایط خودت رو در نظر بگیری. یعنی چی؟

  • چند ساعت در روز میتونی درس بخونی؟
  • سطح علمی‌ات چقدره؟
  • برای مطالعه هر درس چقدر زمان میخوای؟

و نکته مهم آخر اینکه تعداد ساعات مطالعه تو در طول سال تحصیلی با تعداد ساعات در روزهای پایانی مونده به کنکور فرق داره.

با یک منطق کلی، اگه دانش‌آموز هستی، 30-45 ساعت در هفته رو برای موفقیت در کنکور کنار بزار. این عدد برای پشت‌کنکوری‌ها باید به 60-90 ساعت در هفته برسه.

توصیه طلایی‌ها برای کسب رتبه برتر کنکور 1404

حتماً خبر داری که یه سری تغییرات مهم در کنکور انجام‌شده که از کنکور 1403 این تغییرات اعمال شده. طلایی‌ها با توجه به این تغییرات می‌خواد چند تا توصیه کوچولو بهت بده:

  • اگر ازنظر درسی، پایه‌ت قوی نیست، باید خیلی زودتر یک روش مطالعه برای کنکور برای خودت بچینی. هرچی دیرتر شروع کنی، نتیجه بدتر میشه.
  • حتماً از یک مشاور تحصیلی برای کسب رتبه برتر کنکور کمک بگیر. مشاوره رایگان طلایی‌ها  خیلی به دردت می‌خوره.
  • اگر میتونی برای ثبت‌نام در کلاس‌های آمادگی کنکور معطل نکن! هنوز نمی‌دونی که این کلاس‌ها چقدر روی آماده‌سازی تو برای کنکور تأثیر دارن.

درصدهای لازم برای رتبه‌های زیر 100 و 1000

الآن هم دیگه وقتت رو نمی‌گیریم و دعوتت می‌کنیم یک نگاهی به جدول زیر بندازی. در این جدول درصدهایی رو که به کسب رتبه برتر کنکور کمک می‌کنن، آوردیم (البته اینم بگیم که این درصدها برای رتبه یک همه رشته‌ها در کنکور 1402 بوده):

رشته علوم انسانی

رشته ریاضی و فیزیک

رشته علوم تجربی

نام دروس

درصد

نام دروس

درصد

نام دروس

درصد

ریاضی

38.34

فیزیک

96.20

زیست‌شناسی

85.19

ادبیات فارسی

68.78 شیمی 91.12 فیزیک 83.34

علوم اجتماعی

91.12 ریاضی 60.84 شیمی

74.29

روانشناسی

82.23 تراز آزمون 13644 ریاضی

53.34

زبان عربی

100 تراز سوابق 10635 زمین‌شناسی

75.56

تاریخ و جغرافی

60 تراز آزمون

14071

فلسفه و منطق 76.67 تراز سوابق

11102

اقتصاد

100

تراز آزمون

13555

تراز سوابق

11370

و در پایان اینکه…

موفقیت در کنکور هنوزم یکی از پراسترس‌ترین و جذاب‌ترین چالش‌های دانش‌آموزی کشوره. یعنی بعیده که دانش‌آموز یا پشت‌کنکوری باشی، دنبال کسب رتبه برتر کنکور بری و خلاصه کلی حرص نخوری. ولی اگه قول بدی کنکوری خفنی بمونی و نکات این مقاله رو اجرا کنی، شرط می‌بندیم خیلی از نگرانی‌های بی‌موردت برای کنکور رو می‌سپری به باد و بعد آزمون هم پرچم پیروزی رو در آسمان علم و دانش ایران به اهتزاز درمیاری! برو که هواتو داریم قشنگ جان!

به این مقاله امتیاز دهید.
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Telegram
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
Email
Pinterest
Skype
Print