بهترین روش مطالعه ریاضی کنکور چیست؟

بهترین روش مطالعه ریاضی کنکور

چقدر با مهارت‌های اصلی برای کنکور آشنا هستی؟ مثلاً می‌دونی که بین بچه‌های تجربی یا ریاضی، درس ریاضی یا حسابان یکی از درس‌های خیلی مهمه و باید سطح آمادگیشون رو برای تست‌زنی در این درس خیلی بالا ببرن؟ ما در مقاله امروز طلایی‌ها قصد داریم در مورد روش مطالعه ریاضی کنکور برات بیشتر توضیح بدیم و تو رو به یک چالش جذاب دعوت کنیم. پس اگه هنوز دید درستی در مورد روش مطالعه درس ریاضی برای کنکور نداری، حتماً پنج دقیقه بهمون وقت بده تا ریزه‌کاری‌های مفیدش رو برات توضیح بدیم.

تا حالا در مورد اهمیت درس ریاضی برای کنکور شنیدی؟

درس ریاضی ضریب بالایی برای هر دو رشته تجربی و ریاضی داره. یعنی اگه تصمیم داری با تراز بالا، در یکی از دانشگاه‌های خوب تهران قبول بشی، اونم همون رشته‌ای که می‌خوای، قطعاً باید درصد ریاضیت بالا باشه.

  • اگه رشته ریاضی فیزیک هستی حواست باشه که درس ریاضی قراره روز کنکور برگات رو بریزونه! بیشتر از یک‌سوم زمان جلسه رو باید بدی برای این درس. ریاضی کنکور کلاً 55 سؤال داره که اولین سؤالات دفترچه اختصاصیه و مدت‌زمان در نظر گرفته‌شده براش هم 85 دقیقه ست. جالبه بدونی که در یکی دو سال اخیر آمار پاسخگویی بچه‌های ریاضی به این درس خیلی ریزش داشته و هیچ دانش‌آموزی از رشته ریاضی نتونسته بالاتر از 90% در این درس، بیاره.
  • بچه‌های تجربی هم در کنکور تجربی به 30 سؤال ریاضی باید جواب بدن و کلاً 47 دقیقه زمان دارن. اگه با کنکوری‌های سال گذشته حرف زده باشی متوجه میشی که درصد پایینی از شرکت‌کننده‌ها برای این درس وقت کاملی گذاشتن و ترجیح دادن برن سراغ درسای دیگه.

روش مطالعه رتبه‌های برتر کنکور ریاضی و تجربی

اینکه بدونی کنکوری‌های سال گذشته که رتبه برتر هم آوردن چطور پای درس ریاضی نشستن و روش مطالعه ریاضی کنکور رو برای خودشون تعریف کردن، قطعاً بهت آرامش میده و میتونی با کمترین استرس، برای برنامه‌ریزی شخصی خودت، از تجربیاتشون الهام بگیری.

امیرمهدی جودی:

  • رتبه 37 منطقه 1 کنکور ریاضی 97
  • درصد ریاضی کنکور: 81%

من برای مطالعه ریاضی کنکور ریاضی، اول تستای کنکور رو حل کردم و بعد سراغ تستای تألیفی اون مبحث می‌رفتم. بعد از حل تعدادی تست مشخص، تست‌های غلط و نکته دار رو جدا و هایلایت و اون مبحث رو دوره می‌کردم. با این‌روش مرور دروس کنکور، اشکالات خودم رو شناسایی و برای برطرف کردنشون تلاش می‌کردم و از این نحوه خواندن درس ریاضی نتیجه قابل قبولی گرفتم.

مریم علی کرمی:

  • رتبه 243 منطقه 1 کنکور ریاضی 97
  • درصد ریاضی کنکور: 57%

روش مطالعه درس ریاضی کنکور ریاضی برای من اینجوری بود:

  1. سر کلاس درس ریاضی جزوه برداری می‌کردم.
  2. توی خونه مباحث رو مجدداً مثل یک دبیر برای خودم تدریس می‌کردم.
  3. بعد، همون روز بعد از کلاس، مثالایی رو که دبیر در کلاس حل کرده بود دوباره خودم حل می‌کردم.
  4. تست‌های کنکور و تألیفی رو از کتاب آبی 30 سال کنکور حل می‌کردم تا کاملاً به مباحث مسلط بشم.
  5. نکات جدیدی رو که از تست‌ها یاد می‌گرفتم و هم چنین راه حل‌های ابتکاری خودم رو در یک دفترچه جداگانه وارد و سؤال‌ها رو با رنگ‌های مختلف نشان دار می‌کردم؛ هر رنگ به معنای میزان تسلطم به اون سؤال بود.

پژمان شهبازی:

  • رتبه 1 منطقه 1 کنکور ریاضی 94
  • درصد ریاضی کنکور: 87%

بهترین روش مطالعه ریاضی برای کنکور اینجوری بود که در قدم اول به تمرینای کتاب اهمیت زیادی می‌دادم و اونارو با دقت حل می‌کردم. خیلی جاها سؤال‌های کنکور به سؤال‌های کتاب شباهت داشتن. درس دیفرانسیل، مفهومی‌تر از بقیه مباحث ریاضیه؛ مثلاً ممکنه در یک سؤال از اسم مشتق استفاده نشه، اما از مبحث مشتق در اون سؤال استفاده شده باشه. بنابراین داوطلب باید مفهوم مشتق رو درک کرده باشه و بدونه که چه کاربردی داره. گاهی اوقات سؤالای درس ریاضی، ظاهری پیچیده دارن و در نگاه اول فکر می‌کنیم که راه حل اون‌ها طولانیه. اما میشه اون‌ها رو با راه حل ساده و کوتاهی حل کرد، ولی لازمۀ این کار فهمیدن مفهوم درسه.

نگین یغمایی:

  • رتبه 2 منطقه 1 کنکور ریاضی 93
  • درصد ریاضی کنکور: 89%

من برای مطالعه ریاضی کنکور ریاضی فیزیک، اول رفتم سراغ جزوۀ دبیرم. بعد تمرین‌‌هاش رو حل می‌کردم و بعد تست می‌زدم. برای دیفرانسیل هم اولویتم این بود که خوب درس رو یاد بگیرم و زیاد تست بزنم. درس دیفرانسیل خیلی تعریف داره و باید به این تعریف‌ها کاملاً مسلط باشی. این خیلی مهمه که بدونیم نباید کتاب درسی رو کنار بذاریم و باید حتماً اون رو مطالعه کنیم. چون در یه سری مباحث، مثل آهنگ تغییرات در حسابان، خیلی از اوقات خود تمرینات کتاب درسی تبدیل به تست می‌شن. در ضمن بعضی از مباحث این درس رو باید با دقت بالایی بخونی. مثلاً، من برای تسلط روی مباحث کاربرد و مشتق، وقت زیادی گذاشتم و چند کتاب تست زدم تا بالاخره مسلط شدم و تونستم درس حسابان کنکور رو جمع کنم.

چند نکته در مورد ساختار سؤالات ریاضی در کنکور

با توجه به اهمیت خیلی زیادی که درس ریاضی برای دو تا رشته علوم تجربی و ریاضی فیزیک داره، دیگه نوبتی‌ام که باشه، نوبت بررسی ساختار سؤالای این درسه. این‌طوری دستت میاد کدوم روش، بهترین روش مطالعه ریاضی کنکور میتونه باشه و ازش جواب می‌گیری.

بودجه‌بندی درس ریاضی کنکور ریاضی

برای رشته ریاضی، دروس ریاضیات پایه، هندسه پایه، هندسه تحلیلی، حسابان، ریاضیات گسسته، جبر و احتمال و آمار از دروس اصلی هستن. پس حواست جمع باشه که باید تسلط خیلی زیادی روی این دروس داشته باشی. حالا بریم یه نگاه بندازیم که تعداد سؤالات چطوریه:

  • دایره، ماتریس، مقاطع مخروطی، مبانی ریاضیات، مثلثات، حد و پیوستگی، مشتق: هرکدام 3 سؤال
  • نظریه اعداد و ترکیبات: هرکدام 4 سؤال
  • مباحث کاربرد مشتق، تابع، معادله و نامعادلات، مجموعه‌ها و الگو و دنباله، قضیه‌های هندسه پایه مثل تالس، تبدیل‌های هندسی و احتمال هم معمولاً 2 تا 3 سؤال در کنکور ریاضی دارن و خیلی هم مباحث مهمی هستن.

سؤالات ریاضی در کنکور تجربی

کلاً 30 تا سؤال برات طراحی میشه و در مدت 47 دقیقه باید بتونی جواب بدی. بالاتر هم گفتیم که بچه‌های تجربی خیلی به درس ریاضی اهمیت نمی‌دن و دنبال پیدا کردن روش مطالعه ریاضی کنکور تجربی نیستن. عوضش میرن سراغ درسای دیگه که مهم‌تره. اما از همین تریبون اعلام می‌کنیم که این تصمیم، اشتباهه. اتفاقا اگه درصد خوبی برای این درس بیارن، می‌تونن تراز خیلی بالایی برای کنکورشون بیارن.

بودجه‌بندی درس ریاضی کنکور تجربی

کلاً یادت باشه که بچه‌های تجربی با ریاضی حال نمی‌کنن! یعنی درصد پاسخگوییشون خیلی پایینه. پس تجربیا میرن سراغ درسای دیگه که می‌دونن مهم‌تره. پس وقتی بودجه‌بندی درس ریاضی رو بدونی، دیگه خیالت راحته که داری درست پیش میری و سر جلسه کنکور استرس نمیاد سراغت.

بیشترین سؤالای درس ریاضی کنکور تجربی از مباحث مثلثات، مشتق و پیوستگی طراحی میشه. ولی یه وقت از مباحث هندسه، معادلات و نامعادلات، کاربرد مشتق و تابع غافل نمونی قشنگ جان! چون اینا هم در برنامه‌ریزی روش مطالعه ریاضی برای کنکور تجربی، خیلی مهم هستن. خیالت رو راحت کنیم، ریاضی تجربی اصلاً سخت نیست. پس اگه بخوای درست تست بزنی، می‌تونی.

 سؤالات ریاضی در کنکور انسانی

بعله! رسیدیم به درس منفور بچه‌های انسانی. نگو که انسانی هستی و دل‌خوشی از این درس داری؟ شاید عجیب باشه ولی خیلی از بچه‌های انسانی از وحشت درس ریاضی بود که اومدن این رشته. اما الآن داستان یه کمی فرق کرده و خیلی از رتبه‌های برتر انسانی موفق شدن درصد خوبی از درس ریاضی بگیرن. چرا؟ چون با روش مطالعه ریاضی کنکور انسانی آشنایی داشتن.

درس ریاضی کنکور انسانی به‌اندازه ریاضی تجربی و ریاضی فیزیک سخت نیست و کلاً مباحث کمتری هم داره. ولی تو میتونی با اهرم سؤالات ریاضی خیلی خفن از بقیه رقبات جلو بزنی.

  • در کنکور 1400، 14 نفر از داوطلبای انسانی به همه سؤالات ریاضی جواب دادن.
  • 4 داوطلب تونستن 90 تا 99 درصد از سوالای درس ریاضی رو جواب بدن.
  • مجموعه 1700 داوطلب در این درس، درصد بالای 50 داشتن.

پس می‌بینی که دیگه مثل قبل، این درس ضد حال نیست!

بودجه‌بندی درس ریاضی کنکور انسانی

درس ریاضی در دفترچه تخصصی کنکور انسانی، اولین درسه. باید بتونی در مدت 25 دقیقه به 20 تا سؤال جواب بدی. طراحای سؤالات ریاضی، از کتابای پایه دهم، یازدهم و دوازدهم سؤال بیشتری طرح می‌کنن. یادت بمونه که معمولاً از همه فصول کتابای ریاضی پایه دهم تا دوازدهم، یک دونه سؤال دیگه در کنکور انسانی میاد.

چه زمانی برای شروع مطالعه ریاضی کنکور مناسبه؟

در برنامه‌ریزی شخصی روش مطالعه ریاضی کنکور بهتره یک زمان‌بندی درست در نظر بگیری. پس قشنگ جان! دقت کن که ریاضی درس دو ماه، سه ماه آخر یا حتی شش ماه مونده به کنکور نیست! چون تو علاوه بر داشتن روش مطالعه ریاضی کنکور، باید بتونی برای باقی درسا هم برنامه‌ریزی کنی. آخرش هم باید طوری تمومش کنی که یه جمع‌بندی درست‌وحسابی داشته باشی.

Image

فراموش نکن که استمرار در روش خواندن ریاضی برای کنکور انسانی، تجربی و ریاضی خیلی خیلی مهمه. چون این پشتکار کمک می‌کنه روی مباحث کاملاً مسلط باشی. پس این نکته رو برای زمان‌بندی، مخصوصاً خواندن ریاضی از صفر، در نظر داشته باش.

خودت چی فکر می‌کنی؟ سطح ریاضیت ضعیفه؟ خب پس باید زودتر بری سراغش. این‌رو هم بگیم هر دانش‌آموزی باید ببینه بهترین زمان‌بندی برای روش مطالعه درس ریاضی کنکور برای اون چطور باشه بهتره.

لطفاً هرگز تا روز کنکور نسبت به این درس، غفلت نکن. چون خیلی درس سرنوشت سازیه. پس زمان مطالعه رو طوری تنظیم کن که بتونی نهایتاً تسلط کافی روی تست‌زنی داشته باشی. هرچی مهارت حل تمرین و تست‌زنیت بالاتر باشه، درصد ریاضی هم بالاتر می‌ره. اولویت دادن به درس ریاضی خیلی مهمه.

  • اگه صبح زودی هستی، این بازه زمانی خیلی برای یادگیری مناسبه. مغز حسابی استراحت کرده و خلاصه از عهده چالش‌های ریاضی برمیاد. حتماً قبل شروع ساعت تمرینت، یک صبحانه مقوی و مغذی نوش جان کن.
  • اگه جغد شبی هستی، آرامش و سکوت شب، تمرکز خفنی بهت میده تا مباحث ریاضی رو بر اساس روش مطالعه ریاضی کنکور بخونی، یاد بگیری و مرور کنی. حالا انتخاب این ساعت با خودته.

بهترین روش مطالعه ریاضی برای کنکور کدومه؟

برای اینکه در یادگیری ریاضی برای کنکور نتیجه درستی بگیری چهار مرحله زیر رو رعایت کن:

  • مرحله اول- انتخاب منبع مناسب
  • مرحله دوم- مطالعه دقیق مفاهیم
  • مرحله سوم- تست آموزشی
  • مرحله چهارم- تست زمان‌دار

حالا بریم هر مرحله رو برات توضیح بدیم.

مرحله اول- انتخاب منبع مناسب

در این مرحله خیلی خودت رو با چندین و چند منبع و درس‌نامه خسته نکن. چون نتیجه معکوس می‌گیری. بهتره منابع زیر رو با توجه به سطحی که داری داشته باشی:

  • آی‌کیو گاج (جلد درس‌نامه)
  • جامع میکرو نقره‌ای

◄ برای دانش‌آموزایی که سطح ریاضیشون ضعیفه.

  • سیر تا پیاز گاج
  • آموزش شگفت‌انگیز خیلی سبز

◄ مناسب برای حل کردن سؤالات تشریحی.

  • کتاب جامع ریاضیات تجربی خیلی سبز
  • کتاب جامع ریاضیات مهر و ماه

◄ برای اونهایی که سطح ریاضی خوبی دارن.

مرحله دوم- مطالعه دقیق مفاهیم

روی هریک از مباحث درس ریاضی دقت و تمرکز کافی داشته باش. مثلاً مبحث تابع یکی از بنیادی‌ترین مباحث ریاضیه. پس اگه تابع رو درست یاد بگیری و بتونی خوب هم تست بزنی، بقیه مباحث رو هم مثل آب خوردن میتونی جواب بدی.

مورد بعدی خلاصه‌نویسیه؛ برای درس‌های ریاضی، حسابان، آمار و هندسه یک خلاصه شامل تست و جواب در نظر بگیر. به این نوع خلاصه‌نویسی در روش مطالعه ریاضی کنکور میگن تیپ بندی. چون تو که نمیتونی فقط فرمول رو بنویسی!

مرحله سوم- تست آموزشی

حواست باشه که همه تمرکزت رو صرف اجرای روش خواندن ریاضی هشتم یا روش خواندن ریاضی نهم نکنی! درواقع تمام هم‌وغمت نباید درس‌نامه‌ها باشن. بلکه باید یک روز بعد از خواندن منابعت حتماً تست‌زنی هم داشته باشی.

اینکه بشینی کل بودجه‌بندی آزمون رو بخونی بدون حل حتی یک تست، اشتباه بزرگیه. پس هرروزی که یک فرمول یا مطلب رو می‌خونی، روز بعدش حتماً برای تست‌زنی همون مباحث برنامه داشته باش.

مرحله چهارم- تست زمان‌دار

خب حالا می‌رسیم به قسمت آسون روش مطالعه درس ریاضی برای کنکور. مباحث رو خوندی، تست‌هات رو زدی، هالک شدی و دیگه می‌تونی بری سراغ تست‌های زمان‌دار! برای رسیدن به مرحله چهارم بهتره سرعت مطالعه و مرور مباحث رو بالا ببری تا زمان کافی برای تست‌زنی زمان‌دار داشته باشی. حالا منظور از تست زمان‌دار چیه؟

تست‌های زمان‌دار مشخصاً سرعت عمل تو رو موقع تست‌زنی هدف می‌گیرن. طبیعتاً در پروسه یادگیری، مرور و تست‌زنی دیگه دستت اومده که چطور باید به سؤالات جواب بدی و همین، باعث میشه با سرعت بالایی بتونی تست بزنی.

برای مرحله چهارم توصیه می‌کنیم بری سراغ تست‌هایی که تنوع موضوعی بیشتری دارن و یک چالش خفن برای خودت ترتیب بدی. بعد حتماً سطح سختی سؤالات رو بالاتر ببر تا دستاوردت علاوه بر مدیریت زمان، حل سؤالات سخت‌تر باشه.

چند نکته تکمیلی برای بهبود روش مطالعه ریاضی کنکور

  • دنبال منابع زیاد و چند درس‌نامه نباش
  • اول با تستای ساده شروع کن و حتماً سوالا، از نمونه‌های کنکور سال‌های گذشته باشن
  • تست تکراری بزن
  • اگه تستی رو از جزوه معلم حل کردی و دیدی بهش تسلط داری، برو سراغ باقی تست‌ها
  • خواندن ریاضی از صفر هدف اصلی تو باشه. بعد برو سراغ مباحث به تفکیک هر رشته
  • مرور کردن همیشه جزو برنامه‌هات باشه.

از کدوم بخش‌های ریاضی سؤالای بیشتری طرح میشه؟

بذار به تفکیک هر رشته برات مشخص کنیم که سؤالات پرتکرار مباحث ریاضی کدوما هستن:

  • رشته انسانی- درس ریاضی و آمار ( درس اول دفترچه اختصاصی) پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم. ریاضی و آمار پایه دوازدهم از همه پرتکرارتره!
  • رشته تجربی- آمار، احتمالات، هندسه، ترسیم‌های هندسی، مشتق، آمار، لگاریتم و فاکتور و دنباله‌ها
  • رشته ریاضی- سر فصل مشتق و کاربرد مشتق، نظریه اعداد، ترکیبات و حد و پیوستگی

چند ساعت در روز یا هفته ریاضی بخونم؟

برای اینکه روش مطالعه ریاضی کنکور رو درست و اصولی پیاده کنی، لازمه تخمین بزنی روزانه یا هفتگی چقدر زمان نیاز داری تا از درسی که می‌خونی نتیجه درستی بگیری.

هر دانش‌آموز به‌طور میانگین، روزانه 12 ساعت مطالعه مفید داره که میشه به عبارتی، 70-80 ساعت در هفته. حالا فرقی نمی‌کنه که بخوای کلاس بری یا توی خونه و شخصاً مطالعه کنی. این زمان‌بندی، منطقیه. از طرفی، اگه پای باقی دروس تخصصی هم بیاد وسط، هفته‌ای 20 ساعت اختصاصی برای ریاضی باید در نظر بگیری. از این 20 ساعت، تقسیم‌بندی برای دروس عمومی رو هم در نظر بگیر که میشه هفته‌ای 15 ساعت. با این تقسیم‌بندی زمانی تو می‌تونی مثل آب خوردن برای مطالعه ریاضی برنامه‌ریزی کنی.

بهترین منابع برای مطالعه ریاضی کنکور کدام‌اند؟

این آخری هم برات یه لیست خفن از منابع به تفکیک هر رشته درست کردیم تا با خیال راحت روی همینا حساب باز کنی:

ریاضی کنکور ریاضی

  • درس حسابان- کتاب حسابان جامع خیلی سبز، کتاب‌های آبی قلم چی حسابان، کتاب ریاضیات پایه مهر و ماه، کتاب حسابان 2 مهرو ماه، کتاب نردبان حسابان
  • درس گسسته و آمار- کتاب گسسته و آمار و احتمال جامع خیلی سبز
  • هندسه- انتشارات مهر و ماه (سری جامع)، انتشارات خیلی سبز (سری جامع) مؤلفان برای جلد پایه

ریاضی کنکور تجربی

  • کتاب ریاضیات تجربی جامع خیلی سبز
  • کتاب ریاضی تجربی جامع مهروماه
  • کتاب ریاضی تجربی جامع کنکور گاج
  • کتاب ریاضی تجربی نردبان خیلی سبز

ریاضی کنکور انسانی

  • درس‌نامه ریاضی و آمار جامع تست خیلی سبز
  • درس‌نامه ریاضی و آمار جامع کنکور مشاوران آموزش
  • درس‌نامه ریاضی و آمار جامع کنکور مهروماه
  • ریاضیات جامع کنکور انسانی میکرو گاج

سخن پایانی

با توجه به اینکه درس ریاضی یکی از درس‌های مهم و تأثیرگذار روی رتبه کنکورت به‌حساب میاد، در مقاله امروز، بهترین روش مطالعه ریاضی کنکور رو برای هر سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی برات توضیح دادیم. همین‌طور از رتبه‌های برتری که روش‌های خودشون رو برای یادگیری مباحث ریاضی داشتن برات نوشتیم. این راهنما رو بخون تا دستت بیاد برای کنکور چطور باید ریاضی بخونی!

به این مقاله امتیاز دهید.
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Telegram
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
Email
Pinterest
Skype
Print