4 روش برتر حفظ تعادل برنامه درسی مدرسه با آمادگی المپیاد از نگاه مشاور

تعادل برنامه درسی مدرسه با آمادگی المپیاد

می‌دونیم، می‌دونیم! چی رو؟ اینکه هم بخوای برای المپیاد بخونی و هم استرس حفظ تعادل برنامه درسی مدرسه با آمادگی المپیاد رو داشته باشی. به‌هرحال قراره یکی از مراحل سرنوشت‌ساز زندگی تحصیلی و احتمالاً شغلی آینده‌ات رو پشت سر بذاری و خب، خیلی خیلی برات مهمه که چطور، چقدر و با کمک چه کسانی از عهده‌اش بربیای. طلایی‌ها هوات رو داره! امروز قراره در مورد چالش‌های دانش‌آموزان المپیادی برات بنویسیم و باهات در حال و هوای المپیادی این روزهات شریک بشیم. بهت راهکارهای خفن می‌دیم، مدیریت کردن شرایط رو برات توضیح می‌دیم و خلاصه تو میتونی به‌عنوان یک دانش‌آموز تیزهوش بااستعداد، از عهده مدیریت شرایط بحرانی هم مثل آب خوردن، بربیای. نظرت چیه؟ پس پنج دقیقه از وقتت رو بهمون میدی؟

چالش‌های دانش‌آموزان المپیادی کدام‌اند؟

طبیعیه که برای یک چنین هدف بزرگی با چالش‌های زیادی روبه‌رو بشی. این چالش‌ها برای هر دانش‌آموزی متفاوت‌ان. ولی ما مواردی رو که عمومیت بیشتری دارن، توضیح می‌دیم:

خانواده: اولین چالش المپیادی‌ها

بله درسته. اصلاً نمیشه با این موضوع شوخی کرد! همه دانش‌آموزانی که روزهای پیچیده و سخت آمادگی المپیاد رو می‌گذرونن، تأیید می‌کنن که چقدر نقش پدر و مادر در این روزها پررنگه. خانواده‌ای که همه جوره هوای تو رو داشته باشه، به حرف‌ها و غرغرهات گوش بده و تو رو تنها نذاره، راه پیشرفت داوطلب رو هموارتر می‌کنه و اجازه نمی‌ده دغدغه‌ای جز موفقیت و مدال شدن در المپیاد داشته باشه.

آمادگی و انضباط فردی

فقط کافیه پای صحبت مدال‌های سال گذشته المپیادها بشینی تا در مورد روتین مطالعه برای المپیاد خودشون بیشتر بدونی. با کمی دقت متوجه میشی که خودشه! همه‌شون بدون استثنا یک روتین شخصی کاملاً منظم و مشخص برای درس خوندن داشتن، ساعت بیدار شدن و خوابیدنشون منظم بوده، رژیم غذایی سالم، مغذی و مقوی داشتن، تفریحات مناسب، کافی و به‌موقع داشتن و خلاصه انضباط فردی بسیار دقیقی در زندگی قبل المپیادشون موج می‌زده.

تعادل برنامه درسی مدرسه با آمادگی المپیاد

این موضوع رو کادر آموزشی مدارس تیزهوشان تأیید می‌کنن که داوطلب‌های المپیاد ازنظر روتین درسی روزانه خیلی با بچه‌های عادی حتی اون دانش‌آموزانی که در تیزهوشان درس می‌خونن، متفاوتن. درواقع یکی از چالش‌های این دانش‌آموزا، حذف یا مدیریت دقیق برنامه‌های درسی برای اجرای برنامه‌شون مطابق با المپیاده.
حالا تصور کن همین دانش‌آموز نتونه در المپیاد مدال بیاره! احساس خیلی بدی بهش دست میده که اصطلاحاً بهش میگیم دوسر باخت؛ هم مدال نشده و هم از برنامه درسی روتین خودش عقب مونده.

تفاوت المپیاد با سایر آزمون‌ها و امتحانات چیست؟

برای اینکه از تفاوت المپیاد دانش‌آموزی با باقی امتحانا مخصوصاً کنکور بیشتر بدونی، بزار اول المپیاد رو یه بار دیگه برات تعریف کنیم:
المپیادهای دانش‌آموزشی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رقابت علمی بین دانش‌آموزان سراسر جهان هستن. هر سال دانش‌آموزای زیر 18 سال می‌تونن در این مسابقه خفن شرکت کنن تا ببینن سطح علمی‌شون کجاست. هدف اصلی از برگزاری این مسابقه، افزایش سطح علمی نوجوانانه.
حالا بریم سراغ باقی امتحاناتی که داخل مدرسه میدی (چه ماهانه چه سالانه و ترمی)؛ همه امتحانایی که در دوران تحصیلت شرکت می‌کنی، یه مجوز عبور برای رفتن به مرحله بعد هستن. یعنی لزوماً قرار نیست تو هر چیزی رو یاد گرفته باشی. بلکه ممکنه فقط برای قبول شدن، یه درسی رو بخونی. البته منظور ما از قبول شدن، رد نشدن، نیست! بلکه منظور ما ارزش‌گذاری بین سطح علمی المپیادی‌ها با زمانیه که قراره امتحان مدرسه رو شرکت کنی.
این موضوع در مورد کنکور خیلی پررنگ‌تره. چطوری؟ تقریباً از هر کنکوری که بپرسی، وقتی در مورد روش‌های درس خوندنشون میگن، حتماً تأکید می‌کنن که باید تست‌زنی بلد باشی، سرعت عملت خوب باشه، حافظه قوی برای حفظ کردنی داشته باشی و خلاصه استعداد کنکور دادن داشته باشی. آیا همچین فضایی در مورد المپیاد وجود داره؟ بچه‌های المپیادی باید استعداد آزمون المپیاد رو داشته باشن که داشتن استعداد تحلیل و درک مفاهیم یکی از مهم‌ترین اصولشه. برای اینکه بتونی استعدادت رو کشف کنی و مطابق اون برای آینده‌ت برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری داشته باشی، طلایی‌ها تست استعدادیابی تحصیلی رو پیشنهاد میکنه که کاملا هم رایگانه.

4 روش حفظ تعادل برنامه درسی مدرسه با آمادگی المپیاد

برای اینکه بتونی به آخرین مرحله المپیاد، یعنی سکوی مدال جهانی برسی (البته به‌جز درس‌هایی که مرحله جهانی ندارن)، بهتره 4 روش زیر رو برای ایجاد تعادل بین روتین مدرسه و برنامه مطالعه‌ات برای المپیاد اجرا کنی:

روش اول- مدیریت زمان

برای مدیریت زمان لازمه که 4 اصل زیر رو یادت بمونه:

  • اصل اول- اولویت‌بندی وظایف: اول برو سراغ کارهایی که مهم‌ترن و باید زودتر انجام بدی و اتفاقاً به تمرکز بالایی هم نیاز دارن.
  • اصل دوم- واقعی باش: طوری برنامه‌ریزی کن که بدونی هم به تکالیف مدرسه‌ات می‌رسی و هم به برنامه‌های کلاس آمادگی المپیادت. حواست به ددلاین‌ها باشه و برای هر کاری یک زمان‌بندی مشخص در نظر بگیر.
  • اصل سوم- تقسیم‌بندی زمانی: یاد بگیر که برای هر درس چقدر زمان بذاری؛ طوری که نه تمرکزت رو از دست بدی و نه خسته بشی.
  • اصل چهارم- کلاس‌های آمادگی: یکی از بهترین و مطمئن‌ترین ابزارهای مدیریت زمان، شرکت در کلاس آمادگی المپیاد میتونه باشه. با راهنمایی معلم و منتور، میتونی برای شرکت در یک همچین کلاسی، برنامه‌ریزی کنی.

روش دوم- اهداف واقعی داشته باشی

برای اینکه بتونی مثل یک دانش‌آموز واقعی و البته مدیر خفن، طبق شرایط واقعی پیش بری، دوتا اصل زیر رو برای حفظ تعادل برنامه درسی مدرسه با آمادگی المپیاد، رعایت بکن:

  • اصل اول- تنظیم هدف درست: یعنی چی؟ یعنی بدونی که هدف تو باید طبق زمان‌بندی، توانایی ذهنی و جسمی خودت و شرایط بیرونی باشه. هرچی این برنامه‌ریزی واضح و قابل‌دسترسی باشه، رضایت تو بیشتره.
  • اصل دوم- تعادل بین هدف کوتاه‌مدت و بلندمدت: اهداف کوتاه‌مدت تو میشن اهداف تحصیلی در دوران مدرسه و اهداف بلندمدت شامل افکار و برنامه‌هات برای بعد از المپیاد و موفقیت حاصل از اون. پس طوری برنامه بریز که نهایتاً احساس موفقیت داشته باشی و بتونی برای اهداف بزرگ‌تر هم برنامه بچینی.

روش سوم- حفظ روابط

قطعاً برای حفظ تعادل برنامه درسی مدرسه با آمادگی المپیاد، به روابط درست و کافی نیاز داری. دو تا اصل زیر رو یادت باشه:

  • اصل اول- ارتباط با معلم و منتور: ارتباط با معلم‌های دلسوز و آگاه دوران تحصیل در کنار منتوری که قلق تو رو می‌دونه و کمکت می‌کنه توی مسیر درست برنامه‌ریزی برای المپیاد پیش بری، واقعاً معجزه می‌کنه. پس از هر فرصتی برای ارتباط گرفتن باهاشون استفاده کن و سؤالات و چالش‌های دانش‌آموزان المپیادی رو باهاشون در میون بذار. گفته بودیم که مشاوره المپیاد هم توی طلایی‌ها رایگانه؟
  • اصل دوم- جمع رفقا و خانواده: اجازه بده رفقای غیر المپیادی و عزیزانت بدونن که تو در شرایط خاصی هستی و نیاز به حمایت و همدلی داری. این‌جوری وقتی برنامه خودشون رو باهات درمیون میذارن، تو رو هم در نظر می‌گیرن.

روش چهارم- مدیریت استرس

بله! این استرس حال خراب کن مگه ول می‌کنه! با رعایت دو تا اصل زیر مطمئن باش که بین مدرسه و المپیادت میتونی تعادل ایجاد کنی:

  • اصل اول- آرام‌سازی فردی: تکنیک‌های کاهش استرس رو بشناس؛ تنفس عمیق، ورزش، پیاده‌روی، کنار گذاشتن موبایل.
  • اصل دوم- استراحت به‌موقع و کافی: بله می‌دونیم که هیجان و استرس مدال شدن رو داری و از طرفی نگرانی که نکنه به روتین مدرسه‌ات نرسی. ولی حواست باشه که داشتن تعادل برنامه درسی مدرسه با آمادگی المپیاد خیلی مهم‌تره. برای هر 45 دقیقه تا یک ساعت، حتماً 5-10 دقیقه استراحت در نظر بگیر.

مزایای المپیاد کدام‌اند؟

چقدر در مورد مزایای خفن مدال شدن در المپیاد دانش‌آموزی می‌دونی؟ این قسمت رو با دقت بخون!

  • دریافت سهمیه مدال المپیاد در کنکور + ورود به رشته و دانشگاه دلخواه (مدال طلا)
  • دریافت حمایت‌های مالی و غیرمالی از بنیاد نخبگان
  • دریافت سهمیه 20 درصدی برای مدال نقره و برنز
  • معافیت از سربازی و انجام دوره سربازی به‌صورت پروژه‌های علمی-پژوهشی
  • دریافت امتیاز وام کم‌بهره خرید مسکن، خودرو و سفرهای علمی
  • امکان ادامه تحصیل در دو رشته به‌صورت هم‌زمان
  • استفاده از سهمیه نخبگان در زمان استخدام در مشاغل دولتی
  • دریافت مزایا از مدارس و وزارت آموزش‌وپرورش

چند نکته تکمیلی برای المپیادی‌ها!

خب حالا که به پایان مبحث شیرین حفظ تعادل برنامه درسی مدرسه با آمادگی المپیاد رسیدیم، جا داره دو تا نکته رو هم از قلم نندازیم:

  • قصد داری برای بیشتر از یک المپیاد ثبت‌نام کنی؟ اصلاً ریسک نکن. طلایی‌ها توصیه می‌کنه فقط بری سراغ اون درسی که می‌دونی قوی‌تری و تمرکزت رو دقیقاً روی همون یک درس بذاری. یادت باشه که زمان خیلی زیادی نداری.
  • علاوه بر اینکه به مزایای مدال المپیاد فکر میکنی و میتونی از این مزایا انگیزه بگیری، بهتره بری دنبال توانایی و علاقه‌ت. المپیاد یک رقابت حرفه‌ای علمیه. پس فقط با تلاش و تمرکز میتونی به همه اون مزایا برسی!

و در پایان…

المپیاد یکی از مسابقات خیلی حرفه‌ای در سطح جهانیه که انرژی و توان زیادی از داوطلبین می‌گیره. بنابراین طبیعیه که مشکلاتی درزمان برنامه‌ریزی برای مدرسه و مطالعه برای المپیاد پیش بیاد. ما در مقاله امروز سعی کردیم برات از نکات کاربردی و استراتژیک برای حفظ تعادل برنامه درسی مدرسه با آمادگی المپیاد بگیم و خیالت رو راحت کنیم که تو قراره در شرایط خاصی برای المپیاد درس بخونی و اشکالی نداره اگر مدتی تحت‌فشار باشی و احتمالاً برنامه‌های درسی مدرسه‌ات به هم بریزه.

به این مقاله امتیاز دهید.
[کل: 4 میانگین: 4]

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Telegram
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
Email
Pinterest
Skype
Print