راهنمای دریافت سهمیه المپیاد در کنکور 1403 برای مدال‌آوران

سهمیه المپیاد در کنکور 1403

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانش‌آموزایی که المپیادی هستن، کنکور بی شاخ و دمه! می‌دونیم که باوجود استعداد و هوش بالایی که داری و میخوای مدال المپیاد در درس موردعلاقه‌ت بگیری، هنوزم نمیتونی با کنکور ارتباط برقرار کنی و امتیاز تحصیل در دانشگاه بدون کنکور رو یکی از مزایای خفن مدال شدنت می‌دونی. ما در مقاله امروز طلایی‌ها تصمیم داریم در مورد سهمیه المپیاد در کنکور 1403 برات بیشتر توضیح بدیم و ازهرجهت خیالت رو راحت کنیم که این مزیت دقیقاً با چه شرایطی در نظر گرفته میشه. پس اگه میخوای بدونی کدوم المپیادها سهمیه دارند و کدوم درس‌ها شامل سهمیه کنکور میشن حتماً تا آخر با ما باش قشنگ جان!

المپیادهای علمی چه مزایایی در کنکور سراسری دارند؟

خب طبیعیه که بخوای دقیقاً بدونی با شرکت در این رقابت جهانی و مهم، قراره کدوم یکی از مزایای دولتی رو دریافت کنی. مهم‌ترینش مزیت سهمیه کنکوره که برات توضیح می‌دیم با این مزیت، چه فرصت‌هایی به دست میاری:

1. افزایش تخصص و مهارت در درس موردنظر

همونطور که می‌دونی 8 تا درس (ریاضی، ادبیات، شیمی، فیزیک، زیست، کامپیوتر و نجوم) شامل سهمیه کنکور میشن. وقتی تو مثلاً برای المپیاد شیمی داری آماده میشی و مدال هم میاری، یعنی دیگه خوره و خدای شیمی هستی و سه سوت میتونی به سؤالات این درس در کنکور جواب بدی.

2. یادگیری برنامه‌ریزی درسی

البته که یکی از سختی‌های درس خوندن، شروع کردن اونه؛ مخصوصاً اگه بدونی سهمیه مدال المپیاد در کنکور هم شاملت میشه! برنامه‌ریزی یعنی تغییر سبک زندگی. وقتی برای رقابت جهانی مهمی مثل المپیاد باید آماده بشی، به یک برنامه‌ریزی هدفمند و منسجم نیاز پیدا می‌کنی. بنابراین زمان کنکور دقیقاً همه‌چیز برات هلو برو تو گلوئه و تو دیگه استرس برنامه‌ریزی و چطور درس خوندن رو نداری. چون از قبل، در بهترین کلاس آمادگی المپیاد شرکت کردی و دستت اومده چطور باید آماده‌باشی.

3. انتخاب مسیر آینده

تویی که المپیادی میشی یعنی چندین پله از یک دانش‌آموز عادی که قراره برای کنکور آماده بشه جلوتری. چطور؟ خب تو دقیقاً انتخاب می‌کنی کدوم درس رو بخونی و مدال بشی. پس همون درس یا رشته‌ای که اون درس رو داره برای آینده و دانشگاهت انتخاب می‌کنی و خبری از سردرگمی و چی بخونم، چی نخونم نیست!

المپیادهایی که شامل سهمیه المپیاد در کنکور سراسری می‌شوند کدام‌اند؟

این‌طور برات بگیم که در کل، هفت درس شامل سهمیه کنکور میشن. بریم با هم یک جدول داشته باشیم:

نام درس ظرفیت پذیرش تعداد مدال‌ها
ادبی 40 نفر (مرحله سوم یا تابستونه) برنز 11 نفر

نقره 11 نفر

طلا18 نفر

ریاضی 60 نفر (تابستونه) برنز 24 نفر

نقره 24 نفر

طلا 12 نفر

فیزیک 40 نفر ( تابستونه) برنز 15 نفر

نقره 15 نفر

طلا 15 نفر

شیمی 40 نفر (تابستونه) برنز 16 نفر

نقره 16 نفر

طلا 8 نفر

زیست‌شناسی 40 نفر (تابستونه) برنز 16 نفر

نقره 16 نفر

طلا 8 نفر

کامپیوتر 40 نفر (تابستونه) برنز 16 نفر

نقره 16 نفر

طلا 8 نفر

نجوم و اخترفیزیک 40 نفر (تابستونه) برنز 15 نفر

نقره 15 نفر

طلا 10 نفر

 

کدام‌یک از دروس شامل سهمیه المپیاد در کنکور نمی‌شوند؟

حواست باشه که درس‌هایی مثل جغرافیا، نانو، سلول‌های بنیادی و زمین‌شناسی سهمیه کنکور ندارن. بنابراین دنبال اطلاعات در مورد سهمیه المپیاد سلول‌های بنیادی در کنکور، سهمیه المپیاد نانو در کنکور یا سهمیه المپیاد جغرافیا در کنکور نباش! اگر هم فکر می‌کنی تأثیر المپیاد زمین‌شناسی در کنکور مهمه، باید بهت بگیم که این‌طور نیست و جزو هفت درس منتخب شامل سهمیه نمیشه.

چه افرادی شامل سهمیه کنکور می‌شوند؟

احتمالاً برات سؤاله که سهمیه المپیاد در کنکور تنها سهمیه دولتیه یا افراد دیگه‌ای هم شامل این امتیاز میشن؟ ببین قشنگ جان! چه برای مقطع کارشناسی، چه کارشناسی ارشد یا دکتری، تعداد مشخصی از افراد هستن که می‌تونن با تلاش فردی خودشون، غیر از حالت عادی، یعنی شرکت در کنکور و کسب رتبه، سهمیه کنکور بگیرن. حالا این افراد چه کسایی هستن؟

  • مدال‌آوران مسابقات ورزشی (سهمیه مدال ورزشی در کنکور برای مقام اول تا سوم)
  • جشنواره فارابی (مقام اول تا سوم)
  • جشنواره ابن‌سینا (مقام اول تا سوم)
  • جشنواره رازی (مقام اول تا سوم)

رتبه داران این جشنواره‌ها می‌تونن برای مقطع تحصیلی موردنظرشون در دانشگاه، تأیید سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان رو دریافت کنن و به سازمان سنجش و آموزش کشور ارائه بدن. برای مقطع دکتری هم نیازه حتماً تأییدیه برای دانشگاه موردنظر دریافت بشه.

اگه تو هم یکی از قهرمانان صاحب مدالی هستی که  میخوای برای کارشناسی ارشد، سهمیه المپیاد در کنکور 1403 یا هر سهمیه دیگه‌ای رو بگیری باید بدونی که:

  • رتبه 1-15 المپیادهای دانشجویی می‌تونن از سهمیه مدال المپیاد در کنکور 1403 استفاده کنن. درواقع یک‌سوم قبول‌شده‌های کنکوری از بین استعدادهای درخشان همه دانشگاه‌ها انتخاب میشن.
  • همچنین رتبه‌های اول تا سوم جشنواره جوان خوارزمی، ابن‌سینا، رازی و فارابی می‌تونن به‌شرط تأثیر دستکم 50% در دریافت نتیجه، این سهمیه رو دریافت کنن.

خب، تا اینجا سعی کردیم که هر نکته‌ای لازمه درباره المپیاد و سهمیه‌هایی که توی کنکور داره بهت آموزش بدیم، اما اگه بازم سوال دیگه‌ای برات پیش اومد، می‎‌تونی به صورت رایگان با مشاور المپیاد طلایی‌ها ارتباط بگیری تا به بهترین نحو احسن راهنماییت کنه.

واجدین شرایط سهمیه در المپیادها چه افرادی هستند؟

اگه میخوای بدونی جزو کدوم یک از واجدین شرایط دریافت سهمیه میشی، این بخش رو با دقت بخون!

  • اگه مدال طلای المپیاد ادبی، ریاضی، زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، کامپیوتر و نجوم رو داشته باشی دیگه لازم نیست کنکور شرکت کنی.
  • اگه مدال طلای رشته انسانی (ادبی) رو داشته باشی میتونی بدون کنکور در رشته‌های گروه انسانی و هنر شرکت کنی.
  • اگه مدال نقره یا برنز رشته‌های ادبی، ریاضی، زیست‌شناسی، فیزیک، کامپیوتر و نجوم داشته باشی، سهمیه المپیاد در کنکور، در صورت شرکت در کنکور سراسری و کسب 90% نمره آخرین نفر پذیرفته‌شده در کد رشته موردنظر، با ظرفیت 10% مازاد بر ظرفیت المپیادهای علمی، به یکی از دانشگاه‌ها معرفی میشی.

شرایط دریافت سهمیه مدال‌آوران المپیاد چیست؟

حالا می‌رسیم به اون بخش جذاب داستان سهمیه المپیاد در کنکور که چطور میتونی از سهمیه‌ت استفاده کنی. بعد از اعلام نتیجه قطعی کنکور سراسری، نوبت دانش‌آموزایی میشه که مدال المپیادن. این بچه‌ها می‌تونن با استفاده از آئین‌نامه استعدادهای درخشان و به‌شرط شرکت در کنکور همون سال، برای ثبت‌نام و انتخاب 5 رشته محل دست‌به‌کار بشن.

تو هم میتونی بعد از ورود به سایت سازمان سنجش، جدول سهمیه رو دانلود کنی و فایل رو به‌صورت pdf به آدرس ایمیل ysc@medu.ir بفرستی.

نکاتی در مورد افزایش سهمیه المپیاد در سال 1403

یه نگاهی هم به مصوبه 20 درصد افزایش سهمیه مدال‌آوران المپیادهای علمی بندازیم! روابط عمومی و امور بین‌المللی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با موافقت شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعمال 80% نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در گزینش آزاد آزمون سراسری برای مدال‌آوران هفت درس در المپیاد دانش‌آموزی موافقت کرده. همچنین مدال‌های المپیاد می‌تونن با رتبه حدود 10 هزار در رشته‌های پزشکی هم قبول بشن.

سایر تسهیلات برای مدال‌آوران المپیاد

به‌جز اینکه از سهمیه المپیاد در کنکور میتونی استفاده کنی و رشته دلخواهت رو در دانشگاه‌های دولتی بخونی، از مزایای مدال المپیاد هم میتونی استفاده کنی که فهرست‌وار برات می‌نویسیم:

  • متخصص‌شدن در درسی که دانش‌آموز استعداد دارد یا آن را دوست دارد
  • ایجاد نقطه‌ی عطف در رزومه
  • ورود به دانشگاه بدون آزمون کنکور برای دارندگان مدال طلا
  • کسب سهمیه المپیاد در کنکور با سهمیه‌ ۲۰درصدی کنکور برای نفرات برتر
  • معافیت سربازی برای مدال‌آوران
  • بهره‌مندی از تسهیلات بنیاد نخبگان و استعدادهای درخشان
  • امکان تحصیل دورشته‌ای در دانشگاه
  • تضمین آینده‌ی شغلی با تحصیل در رشته‌های مربوط به المپیاد
به این مقاله امتیاز دهید.
[کل: 0 میانگین: 0]

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

Telegram
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
Email
Pinterest
Skype
Print