چگونه شیمی کنکور را 100 بزنیم؟+ معرفی روش‌های مطالعه درس شیمی

چگونه شیمی کنکور را 100 بزنیم؟

درس شیمی یکی از اون درس‌هاییه که هم بچه‌های ریاضی و هم تجربی باید براش وقت بذارن. سومین درس تخصصی دفترچه کنکور هر دو رشته، درس شیمیه. میخوای بدونی چگونه شیمی کنکور را 100 بزنیم؟ خب اول باید بدونی این درس برای هر رشته چه ضرایبی داره و مهم‌تر اینکه بودجه‌بندی درس شیمی برای هر رشته چطوریه. پس امروز تمرکزت رو بده به طلایی‌ها چون می‌خواد روشن کنه که چگونه شیمی را در کنکور 100 بزنیم.

اهمیت درس شیمی در کنکور

با حذف دروس عمومی، درس شیمی که ضریب 3 داشت به یک درس تخصصی خیلی تعیین‌کننده با ضریب 9 تبدیل شد. همین درس برای رشته ریاضی به ضریب 7 رسید. اما این افزایش ضریب به معنی کم‌اهمیت بودن معدل کتبی نهایی و تأثیر اون روی تراز کنکور داوطلب نیست. پس حواست به نمره امتحان نهایی‌ات خیلی باشه!

شاید وقتی کنکور یک مرحله‌ای بود و دروس عمومی هم حساب می‌شدن، شیمی یک درس فقط مهم بود و بعد از زیست‌شناسی قرار داشت. ولی با حذف عمومی‌ها، دیگه نوبت کری خونی‌های این درس هم رسید!

می‌تونم فقط شیمی کنکور رو صد بزنم؟

اگرچه هنوزم شیمی به‌عنوان یک درس جدی در کنکور برای خیلی‌ها حساب نمی‌شه و داوطلب‌های کمی بهش اهمیت میدن، ولی با توجه به رتبه ساز بودن این درس، میتونی خیلی زیاد روی تأثیرش برای گرفتن رتبه بالا حساب باز کنی.

یادت باشه اگه تصمیم داری فقط شیمی رو صد بزنی خیلی کار خودت رو سخت می‌کنی. البته که انتخاب یک درس برای صد زدن در کنکور یک حرکت ریسکیه. پس توصیه جدی و از روی تجربه طلایی ها بهت اینه که چنین حرکتی رو نزنی داداچ. بلکه برای همه دروس تخصصی کنکورت وقت بذاری.

با وجود منابع چگونه شیمی را 100 بزنیم؟

مثل باقی درس‌ها، کتاب اصلی قطعاً خیلی توی یادگیری اصولی و هدایت تو در یک مسیر درست نتیجه‌بخش تأثیر داره. یادت باشه تا زمانی که با کتاب مدرسه‌ات رفیق نشده باشی، نمیتونی به راز کسب رتبه برتر کنکور برسی!

در مرحله بعدی، منابع درس شیمی کنکور هستن که تو رو به جواب چگونه شیمی کنکور را 100 بزنیم می‌رسونن. توصیه طلایی‌ها به تو آینه که در انتخاب منابعت خیلی ولخرجی نکنی و هیجانی پیش نری. انتخاب منابع شیمی تجربی باید با اصولی همراه باشه و فقط سراغ کتبی بری که می‌دونی برای کنکور فقط روی همونا حساب کنی و باهاشون بری جلو، جوابه. این مورد برای منابع شیمی ریاضی هم به همین شکله.

حالا بریم ببینیم منابع درس شیمی کدوما هستن و چه جایگاهی در منابع کنکور تجربی و ریاضی دارن.

منابع شیمی در کنکور تجربی

  • شیمی‌های پایه به پایه مبتکران
  • شیمی‌های پایه به پایه خیلی سبز
  • شیمی جامع خیلی سبز
  • شیمی‌های پایه به پایه نشر الگو
  • شیمی‌های پایه به پایه میکرو گاج
  • شیمی جامع میکرو گاج
  • شیمی جامع مهروماه
  • شیمی جامع آی‌کیو
  • شیمی سه سطحی قلم چی
  • فصل آزمون شیمی خیلی سبز
  • موج آزمون شیمی نشر الگو
  • کتاب‌های موضوعی مسائل، حفظیات و مفاهیم شیمی

اگر برای آشنایی بیشتر با منابع کنکور تجربی مخصوصاً درس شیمی به راهنمایی تخصصی نیاز داری، وقتشه که برای جلسه مشاوره کنکور تجربی طلایی‌ها خودت رو آماده کنی. ما در این جلسه صفر تا صد منابع رو با درجه اهمیت و با توجه به سطحی که داری بهت معرفی می‌کنیم و یک لیست خفن هم در اختیارت می‌ذاریم.

منابع شیمی در کنکور ریاضی

  • کتاب شیمی جامع موج آزمون نشر الگو
  • کتاب جامع خیلی سبز
  • جامع شیمی پایه و دوازدهم نشر الگوشیمی جامع کنکور میکرو طبقه‌بندی گاج جلد 1
  • کتاب شیمی جامع میکرو طبقه‌بندی جلد 2
  • جامع شیمی دوازدهم نشر الگو

اینم تا یادمون نرفته بگیم که مشاوره کنکور ریاضی طلایی‌ها مثل آب خوردن استرس تو رو برای ردیف کردن منابع شیمی برطرف می‌کنه و راه‌حل اینکه چگونه شیمی کنکور را 100 بزنیم بهت میگه. پس تا دیر نشده یه تماس با تیم پشتیبانی طلایی‌ها بگیر تا بهت بگیم جلسه رایگان مشاوره کی، کجا و چطور قراره برگزار بشه.

6 روش مطالعه درس شیمی برای کنکور 1404

خب حالا نوبتی هم که باشه مخصوص آشنایی با روش مطالعه شیمی کنکور. تو با رعایت 6 روش زیر میتونی مطمئن باشی که از عهده درس خفنی مثل شیمی با اون ضریب سنگین برگ ریزون بر میای.

ماهیت درس شیمی رو بشناس

ببین قشنگ جان! شیمی فقط یک درس فرمول‌دار با محاسبات زیاد نیست. بلکه تو باید بتونی حافظه خوبی برای حفظ کردنی‌هاش هم داشته باشی. پس در قدم اول درس شیمی رو این‌طور دسته‌بندی کن تا جواب چگونه شیمی کنکور را 100 بزنیم رو راحت بگیری:

  • سؤالات حفظی- مباحث حفظ کردنی رو درست بخون و حفظ کن. مثلاً برو سراغ سؤالات 10 سال اخیر کنکور تجربی یا ریاضی. این بازه زمانی خیلی بهت کمک می‌کنه.
  • سؤالات مفهومی- سؤالات مفهومی نباید از جلوی چشمت دور بشن. این رو همیشه یادت باشه که مباحث مفهومی با، فقط درست‌خوانی کتاب درسی و حفظ نکردن اون‌ها، قابل یادگیریه. تست‌زنی خیلی مهمه.

تا یادمون نرفته اینم بگیم که شیمی خیلی تنوع سؤالی داره. یعنی چی؟یعنی با توجه به مباحث حفظ کردنی و مفهومی، دست طراحان سؤال برای طرح هر نوع سؤالی کاملاً بازه. از طرفی، طراح میاد یه سری سؤالات رو طوری طراحی می‌کنه که حسابی ازت وقت بگیره. پس حواست باشه گول این سؤالات رو نخوری و حتماً مدیریت زمان رو برای این سؤالات گول زننده در نظر بگیری.

◄ مهم: با شرکت در کلاس شیمی کنکور طلایی‌ها میتونی با خیال راحت از این قسمت یادگیری مباحث شیمی عبور کنی و مطمئن باشی که خوب اون‌ها رو یاد گرفتی. چون استادت قبلاً تمام مسیر رو در سال‌های قبل طی کرده و قلق رو می‌دونه.

  • مسئله‌های شیمی- چگونه شیمی کنکور را 100 بزنیم؟ معلومه! تا میتونی تست بزن و مسئله حل کن. حواست باشه که هرچی حل تمرین منظم و مداوم‌تری داشته باشی، ذهنت یاد می‌گیره با تمرکز و تسلط بیشتری روی مسائل وقت بذاره.

تست تألیفی بزن

با تمرین است که استاد می‌شوی. یادت نره که هرچی بیشتر تمرین حل کنی و تست بزنی عملکردت در روز آزمون واقعی بهتر میشه و میتونی با مهارت خفنی که انتظارش رو داری از عهده مباحث حفظی و مفهومی بربیای.

تست‌زنی از سؤال‌های کنکور قبل

دیگه بر کسی پوشیده نیست که تست‌زنی و اطلاع از اینکه چگونه تست بزنیم؟، مخصوصاً سوالات کنکور 10 سال گذشته، واقعاً کمک می‌کنه شیمی رو که یک درس با ماهیت مهارتیه، مثل آب خوردن رد کنی و فقط منتظر درصد بالای خودت باشی.

فرمول‌های اصلی رو حفظ کن

بله دقیقاً همینه! تو باید فرمول‌های اصلی رو حفظ کنی و خوبم انجام بدی. از اونجایی که شیمی پر از فرموله تو باید ذهنت رو طوری تربیت کنی که اونهمه فرمول رو در مدت‌زمان محدودی که تا قبل از کنکور داری به خاطر بسپاری.

خلاصه‌نویسی و مرور

خلاصه‌نویسی یکی دیگه از بهترین جوابای داوطلب‌ها به چگونه شیمی کنکور را 100 بزنیم حساب میشه. داری کتاب درسی‌ات رو می‌خونی؟ حتماً یک دفترچه کنار دستت داشته باش تا نکات مهم و تست خیز رو یادداشت کنی. بعد میتونی همون خلاصه‌نویسی‌ها رو بارها بخونی و به‌عنوان منبع عالی مرور ازشون استفاده کنی.

مدیریت زمان و صد زدن شیمی در کنکور

آیا با تکنیک‌های مدیریت زمان در کنکور برای مطالعه درس شیمی آشنا هستید؟ خب قشنگ جان به قسمت جذاب داستان رسیدیم. برای اینکه بتونی درس شیمی رو به بهترین شکل ممکن بخونی، لازمه زمانت رو هم به بهترین شکل ممکن مدیریت کنی. عموماً داوطلب‌ها ساعاتی از روز رو برای خوندن مباحث حفظ کردنی و ساعاتی رو هم برای مباحث مفهومی در نظر می‌گیرن که این تقسیم‌بندی بیشتر به ظرفیت مغزی اون‌ها برای یادگیری بهتر مطالب مربوط میشه.

ممکنه تو بخوای برنامه روزانه‌ت رو طوری بچینی که مثلاً صبح‌های زود، حفظ کردنی بخونی و عصر یا شب‌ها مباحث مفهومی رو داشته باشی.

بودجه‌بندی شیمی ریاضی و تجربی

و در پایان لازمه با بودجه‌بندی درس شیمی برای کنکور تجربی و ریاضی آشنا باشی. در جدول زیر ما این اطلاعات رو تقسیم‌بندی کردیم تا راحت بهشون دسترسی داشته باشی:

بودجه‌بندی شیمی کنکور تجربی

پایه تحصیلی تعداد سؤالات تقسیم‌بندی هر کتاب درسی
پایه دهم 8 فصل اول: کیهان زادگاه الفبای هستی: 3 سؤال
فصل دوم: رد پای گازها در زندگی: 3 سؤال
فصل سوم: آب، آهنگ زندگی: 2 سؤال
پایه یازدهم 14 فصل اول: قدر هدایای زمینی را بدانیم: 4 سؤال
فصل دوم: در پی غذای سالم: 4 سؤال
فصل سوم: پوشاک، نیازی پایان‌ناپذیر: 6 سؤال
پایه دوازدهم 13 فصل اول: مولکول‌ها در خدمت تندرستی: ۳ سؤال
فصل دوم: آسایش و رفاه در سایه شیمی: ۴ سؤال
فصل سوم: شیمی جلوه‌ای از هنر، زیبایی و ماندگاری: ۴ سؤال
فصل چهارم: شیمی، راهی به‌سوی آینده‌ای روشن‌تر: ۲ سؤال

بودجه‌بندی شیمی کنکور ریاضی

پایه تحصیلی تعداد سؤالات تست تقسیم‌بندی هر کتاب درسی
دهم 11

●       فصل اول: کیهان زادگاه الفبای هستی: ۲ سؤال

●       فصل دوم: رد پای گازها در زندگی: ۳ سؤال

●       فصل سوم: آب، آهنگ زندگی: ۶ سؤال

یازدهم 13

●       فصل اول: قدر هدایای زمینی را بدانیم: ۴ سؤال

●       فصل دوم: در پی غذای سالم: ۵ سؤال

●       فصل سوم: پوشاک، نیازی پایان‌ناپذیر: ۴ سؤال

دوازدهم 11

●       فصل اول: مولکول‌ها در خدمت تندرستی: ۳ سؤال

●       فصل دوم: آسایش و رفاه در سایه شیمی: ۳ سؤال

●       فصل سوم: شیمی جلوه‌ای از هنر، زیبایی و ماندگاری: ۲ سؤال

●       فصل چهارم: شیمی، راهی به‌سوی آینده‌ای روشن‌تر: ۳ سؤال

و در پایان…

چگونه شیمی کنکور را 100 بزنیم؟ این سؤال مهمیه که جزو اصلی‌ترین دغدغه‌های داوطلب‌های هدفمند کنکور حساب میشه. طلایی‌ها هم روی این حساب مقاله امروز رو به این دغدغه مهم اختصاص داده و علاوه بر تأکید بر اهمیت این درس با اون ضریب بالای 9 (تجربی) و 7 (ریاضی) به تکنیک‌های مطالعه این درس برای کنکور پرداخته تا ازهرجهت خیال کنکوری‌های عزیز بابت این موضوع راحت بشه. موفق باشی قشنگ جان!

به این مقاله امتیاز دهید.
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Telegram
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
Email
Pinterest
Skype
Print