ادغام آزمون نمونه دولتی و تیزهوشان صحت دارد؟

ادغام آزمون نمونه دولتی و تیزهوشان

چند سالی هست که زمزمه‌هایی در مورد ادغام آزمون نمونه دولتی و تیزهوشان شنیده میشه و باعث شده خیلی از داوطلب‌ها و مخصوصاً والدین، حواسشون رو جمع اخبار روز آموزش‌وپرورش و سمپاد کنن تا ببین آیا این خبر صحت داره یا نه. طبیعیه که اشتیاق و پیگیری‌ها برای درست بودن این خبر بالا باشه. اما چه دلیلی داره؟ آیا ممکنه شیوه طراحی سؤال باعث بشه تا نهایتاً مسئولین آزمون و گردانندگانش به این نتیجه برسن که بله، ادغام آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی کار منطقی و درستیه و بهتره زودتر برای انجامش تصمیم بگیرن؟ خب طلایی‌ها قراره این موضوع رو بررسی کنه تا مخاطبای پیگیر که می‌خوان به‌زودی در یکی از همین آزمون‌ها شرکت کنن، تکلیف خودشون رو بدون.

روند برگزاری آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی

از سال 97، تصمیم بر این شد که هر دو آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی به‌صورت مشترک و هم‌زمان برگزار بشن. اما بنا به دلایلی ازجمله رضایت‌بخش نبودن نتیجه، ادغام آزمون‌ها متوقف شدن.

آزمون تیزهوشان، هر سال در تاریخ مشخصی برای دو پایه ششم به هفتم و نهم به دهم برگزار میشه. این درحالیه که آزمون مدارس نمونه دولتی فقط برای پایه نهم به دهم برگزار میشه. بنابراین، هر دانش‌آموزی که می‌خواست وارد مدارس نمونه دولتی یا تیزهوشان بشه مجبور بود در هردو آزمون به‌صورت جداگانه شرکت کنه که این وضعیت فشار روانی زیادی رو به دانش‌آموز وارد می‌کرد.

آیا ادغام آزمون نمونه دولتی و تیزهوشان صحت داره؟

وزارت آموزش‌وپرورش کل کشور در تلاش بود تا در سال 97، آزمون تیزهوشان و مدارس نمونه دولتی رو ادغام و به یک آزمون با سؤالات مشترک تبدیل کنه. این اتفاق افتاد ولی نتیجه اون چیزی نبود که انتظار می‌رفت. پس برگزاری آزمون مشترک متوقف شد.

تا اینکه طبق خبر روابط عمومی سازمان ملی استعدادهای درخشان (سمپاد)، قرار بر این شد که از سال 1403، دو آزمون با هم یکی بشن و با یک مجموعه سؤالات مشترک، از دانش‌آموزان متقاضی هر دو مدرسه، امتحان بگیرن.

آشنایی با آزمون ورودی تیزهوشان و مدارس نمونه دولتی

اگه بخواییم در مورد آزمون ورودی مدارس تیزهوشان برات بگیم، یکی از آزمون‌های دولتی برای اون دسته از داوطلب‌هاست که جزو دانش‌آموزان تیزهوش و بااستعداد در مدارس عادی شناخته شدن و بعد از مشاوره، تصمیم می‌گیرن در مدارس متفاوتی به نام تیزهوشان ادامه تحصیل بدن. آزمون تیزهوشان برای دو پایه ششم و نهم برگزار میشه و برای ثبت‌نام در این مدارس باید در آزمون نمره قبولی کسب کنن. در مدارس تیزهوشان سطح خدمات آموزشی و امکانات رفاهی خیلی خفنه و آینده تحصیلی و شغلی دانش‌آموز تضمینه.

آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی شباهت خیلی زیادی با آزمون ورودی مدارس تیزهوشان داره و تقریباً هر ویژگی آزمون تیزهوشان شامل آزمون مدارس نمونه دولتی هم میشه. تنها تفاوتش اینه که برعکس آزمون تیزهوشان، فقط برای پایه نهم به دهم برگزار میشه (همزمان با آزمون تیزهوشان).

دلایل ادغام آزمون سمپاد و نمونه دولتی چیه؟

همونطور که می‌دونی هر دو مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی رؤیای دانش‌آموزان مستعد و تیزهوش هستن. این موضوع مخصوصاً در سال‌های اخیر طرفدار بیشتری پیدا کرده. این محبوب‌تر شدن مدارس باعث شده تا سطح رقابت بین دانش‌آموزا هم بالاتر بره و درنتیجه استرس زیادی رو بهشون تحمیل کنه.

بنابراین یک دانش‌آموزی که می‌خواد برای هردو مدرسه آزمون بده باید دو تا آزمون مجزا شرکت کنه و خب، این وضعیت فشار روانی زیادی رو بهش وارد می‌کنه.

سالانه از 350 هزار داوطلب آزمون مدارس نمونه دولتی، 50 هزار نفر قبول میشن. دواطلبان آزمون تیزهوشان هم 250 هزار نفر هستن که از این تعداد فقط 15 هزار نفر قبول میشن. این عدد و ارقام نشون میدن که رقابت خیلی سختی بین داوطلب‌ها هست و همین باعث استرس خیلی زیادی در دانش‌آموز میشه.

پس آموزش‌وپرورش و سمپاد چیکار کردن؟ برای کاهش استرس شرکت‌کننده‌ها، تصمیم گرفتن دو آزمون رو یکی کنن و با ادغام آزمون نمونه دولتی و تیزهوشان، به دانش‌آموزای داوطلب کمک کنن تا فشار کمتری بهشون بیاد.

از طرفی دوپنجم کاغذ مصرفی کشور رو آموزش‌وپرورش مصرف می‌کنه. پس تصمیم بر این شد که برای کنترل و کاهش مصرف، آزمون‌ها یکی بشن و تاریخ آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی یک تاریخ باشه.

نفع دانش‌آموز از ادغام آزمون نمونه دولتی و تیزهوشان

همونطور که بالاتر هم برات توضیح دادیم، ادغام دو تا آزمون و برگزاری در یک زمان واحد واقعاً به نفع دانش‌آموزه. چون دیگه خبری از اونهمه فشار و استرس برای هر آزمون جداگانه نیست.

اما بهتره به معایبی هم که با این تغییر خودش رو نشون میده توجه کنی:

  • تفاوت سطح آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی
  • تفاوت منابع آزمون نمونه دولتی و تیزهوشان نهم. این درس برای داوطلب آزمون تیزهوشان که می‌خواد بدونه چگونه تیزهوشان قبول شویم شامل پایه هشتم و نهم میشه. درحالی‌که داوطلب آزمون نمونه دولتی باید فقط دروس پایه نهم رو بخونه. ( البته که این به معنی نادیده گرفتن دروس پایه سال گذشته نمیشه. بلکه تو باید بتونی به همه اون مباحث هم مسلط باشی.)

شرایط شرکت در آزمون مشترک مدارس نمونه و تیزهوشان

یکی از مهم‌ترین شرایط شرکت در آزمون مشترک نمونه دولتی و تیزهوشان، جدای از کسب حداقل نمره قبولی در آزمون تیزهوشان نهم به دهم و حدنصاب قبولی برای آزمون نمونه دولتی نهم به دهم، نحوه ثبت‌نام در آزمونه.

تو میتونی در زمان ثبت‌نام، هردو مدرسه رو انتخاب کنی یا فقط بری سراغ یکی؛ اگه هردو رو انتخاب می‌کنی، میتونی در یکی برای یک رشته (مثلاً تجربی) و در دومی برای رشته دیگری (مثلاً ریاضی) درس بخونی. اما اگه فقط مدرسه تیزهوشان یا نمونه دولتی رو انتخاب کنی، مجازی فقط یک رشته نظری رو اونجا بخونی.

شرط معدل به چه صورت است؟

اگرچه هنوز اطلاعات جزئی و دقیقی در مورد ادغام آزمون نمونه دولتی و تیزهوشان اعلام نشده ولی شرط معدل برای شرکت در آزمون مشترک تیزهوشان و نمونه دولتی به این صورته:

  • حداقل معدل 19 ( برای داوطلب‌های هردو آزمون)
  • معدل بالای 17 برای خرداد سال نهم ( برای داوطلب‌های آزمون نمونه دولتی)

زمان و نحوه ثبت‌نام آزمون مشترک

برای ثبت‌نام در آزمون مشترک هم کافیه گوش‌به‌زنگ باشی و هم‌زمان که داری منابع آزمون تیزهوشان نهم 1403 رو می‌خونی و با منابع آزمون نمونه دولتی‌ات سروکله می‌زنی، مرتب سایت my.medu.ir (واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش‌وپرورش) رو چک کنی.

سایت مای مدیو (واحد موردنظر) بهت اطلاعاتی دقیقی رو شامل مراحل ثبت‌نام، دریافت کارت ورود به جلسه و حتی اعلام نتایج میده. البته ما هنوز دستورالعمل رسمی ادغام آزمون نمونه دولتی و تیزهوشان رو دریافت نکردیم. پس بهتره طلایی‌ها رو مرتب چک کنی تا از به‌روز شدن این خبر، بی‌خبر نمونی!

روش مطالعه برای آزمون مشترک نمونه دولتی و تیزهوشان

داری بر اساس نحوه مطالعه آزمون تیزهوشان ششم و نهم یا روش درس خوندن برای آزمون ورودی نمونه دولتی پیش میری؟ بهترین کار رو می‌کنی! طلایی‌ها به همه داوطلب‌ها توصیه می‌کنه فعلاً و تا قطعی شدن خبر ادغام آزمون سمپاد و نمونه دولتی، همون روش خودشون رو پیش بگیرن.

و در پایان…

ادغام آزمون نمونه دولتی و تیزهوشان مدتیه به تیتر اصلی اخبار آموزش‌وپرورش و سمپاد تبدیل شده. خیلی از داوطلب‌ها نگران و البته مشتاقن که تکلیف این دو آزمون سرنوشت‌ساز مشخص بشه و بتونن به‌زودی برای خودشون یک برنامه‌ریزی درست داشته باشن.

طلایی‌ها گرچه خبر ادغام آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی رو از تریبون روابط عمومی سمپاد اعلام کرده، ولی هنوز خبر رسمی در این مورد منتشر نشده و بهتره داوطلب‌ها، با در نظر گرفتن نکات این مقاله، روش و برنامه خودشون رو پیش ببرن.

به این مقاله امتیاز دهید.
[کل: 1 میانگین: 3]

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Telegram
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
Email
Pinterest
Skype
Print