6 نقش والدین در کاهش استرس دانش‌آموزان کنکوری

نقش والدین در کاهش استرس دانش‌آموزان

دقت کردین یه مدتیه در سوشیال مدیا آدما در مورد نقش پدر و مادر خیلی حرف می‌زنن؟ مثلاً اینکه بچه‌ها چقد ازشون تأثیر می‌گیرن و چقدر رفتار اون‌ها روی رفتار بچه‌ها و تحصیلشون و کلاً زندگی آینده‌شون تأثیر داره. این موضوع کاملاً تأیید میشه و ما امروز قراره در مورد نقش والدین در کاهش استرس دانش‌آموزان مخصوصاً در زمان کنکور براتون بنویسیم. بنابراین، این مقاله رو نه‌تنها برای تو نوشتیم بلکه والدین کنکوری‌ها بخونند و از تأثیری که روی روان و آرامش بچه‌ها میذارن غافل نشن. با خوندن توضیحات امروز طلایی‌ها، نقش والدین در کنکور کاملاً براتون مشخص میشه. یادت نره که ما برای قشنگی مثل تو، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم!

چرا موقع کنکور استرس دارم؟ استرس چه تأثیری داره؟

اول اینکه یادت نره استرس یک واکنش طبیعی بدن در مواقع پرهیجان یا پرخطر زندگیه. یعنی وقتی قراره کار مهمی رو انجام بدی که اولین باره، حتی حرفه‌ای‌ها هم استرس می‌گیرن، یا در موقعیت خطرناکی هستی، مغز فرمان ترشح هورمون کورتیزول رو صادر می‌کنه. این هورمون باعث ایجاد حس استرس در تو میشه. بنابراین، استرس چیز غیرعادی و نگران‌کننده‌ای نیست و اگه فکر می‌کنی در روزهای کنکور خیلی استرس داری، اون موقعه که باید حواست رو جمع کنی و برای کاهش استرس کنکور یه برنامه‌ای بریزی.
استرس داشتن برای کنکور هم مثل استرس برای هر اتفاق مهم دیگه‌ای طبیعیه و اتفاقاً تو رو برای موفقیت، آماده‌تر می‌کنه. چیزی که خیلی مهمه آینه، تو نباید اجازه بدی این استرس روی تمام زندگی و برنامه‌هات سایه بندازه و باعث فلج شدن روتین زندگی‌ات بشه.

کاهش استرس چه اهمیتی داره؟

استرس روی روتین طبیعی زندگی آدم تأثیر منفی میذاره. بنابراین، تا میتونی باید برای کنترل این استرس راه چاره پیدا کنی و نذاری یک هورمون طبیعی، بتونه بیش‌ازحد روی تو و زندگی‌ات تأثیر بذاره. چون استرس اگر کنترل نشه ممکنه تأثیر از ضعیف تا شدید روی عملکرد تو بذاره؛ تمرکزت رو بگیره، روی غذا خوردن و خوابیدنت تأثیر بذاره، چاق یا لاغرت کنه، اخلاقت رو تغییر بده و باعث عصبانی یا تحریک‌پذیر شدنت بشه و خلاصه تو رو از روتین طبیعی زندگی‌ات خارج کنه.

نقش والدین در کاهش استرس دانش‌آموزان چیه؟

نقش اولیا در کنکور مخصوصاً در کاهش استرس خیلی خیلی مهم و پررنگه. داوطلبی که روزهای چالشی کنکور رو میگذرونه تا همیشه رفتار پدر و مادرش که چطور تو اون روزها باهاش کنار اومدن و هواش رو داشتن، یادش می مونه. حالا بریم ببینیم مامان باباهای کنکوری‌ها دقیقاً چه نقش‌های مهمی دارن.

تأمین مالی داوطلب

اگر تو هم فکر می‌کنی دیگه فقط درس خوندن کافی نیست و نقش خانواده در کنکور مخصوصاً ازنظر مالی خیلی اهمیت داره، باید بگیم که این دوره و زمونه، توانایی مالی متوسط برای تأمین نیازهای داوطلبی که قراره کنکور بده، واقعاً تعیین‌کننده ست.
ممکنه خیلی‌ها منظور از توانایی مالی رو، بریز بپاش و هزینه‌های الکی برداشت کنن که خب اشتباهه. منظور طلایی‌ها خرید کتب کمک‌آموزشی، ثبت‌نام در کلاس کنکور یا آزمون‌های آزمایشی و تأمین تغذیه مناسب برای دانش‌آموزه.

فراهم کردن محیطی آرام و امن

تمام داوطلبین سال‌های گذشته که با کسب رتبه برتر در کنکور، وارد دانشگاه‌های معتبر کشور شدن، یک‌صدا از تجربه داشتن یک فضای آرام و امن برای دوران آمادگی کنکورشون میگن. بدون تعارف بگیم، هیچ اتفاقی نمی‌افته اگر تا روز آزمون، اعضای خانواده کمی به خودشون فشار بیارن و از نقش والدین در کاهش استرس دانش‌آموزان غافل نمونن. تأمین آرامش و امنیت داوطلب حقیقتاً به او برای رسیدن به همون نقطه‌ای که انتظارش رو داره و دارن، کمک می‌کنه.
چه بسیار خانواده‌هایی که با درست کردن جو تنش‌زا (دعوای والدین یا خواهر و برادر)، برگزاری مهمانی‌های بی‌موقع یا طولانی یا رعایت نکردن روتین خانوادگی مخصوصاً برای ساعات غذا خوردن و خوابیدن، از تأثیر فشار خانواده برای کنکور غافلن و نمی‌دونن چه دردسر و خاطره بدی رو برای فرزند کنکوری خودشون درست می‌کنن.

روحیه دادن به داوطلب

البته که تو با راهکارهای کاهش استرس کنکور آشنایی داری! چون یکی از اعضای خانواده طلایی‌ها هستی و رازهای کسب رتبه برتر در کنکور رو میدونی. روی سخن ما با پدر و مادرهاییه که گاهی حواسشون نیست و با گفتن بعضی حرف‌ها، ذهن دانش‌آموز رو درگیر می‌کنن. گفتن جملاتی که باعث ایجاد حس ناامیدی، بی‌انگیزگی و خستگی میشه ساده ست ولی تأثیر اون واقعاً عمیق و بلند مدته.
طلایی‌ها از والدین یک خواهش بزرگ داره و اون همراهی صمیمانه با داوطلب کنکوری تا روز کنکوره؛ این همراهی مشخصاً باید با قلب و روح باشه و کاری کنه که استرس طبیعی این روزها کمتر بشه و داوطلب مطمئن باشه که پدر و مادر کنارش هستن و بهش اعتماد دارن. یادتون باشه که دانش‌آموز در دوره کنکور خیلی آسیب پذیره و کافیه کمی تحت‌فشار قرار بگیره تا در خلوت خودش دچار ناامیدی و بی‌انگیزگی بشه.

درک شرایط فرزند کنکوری

نقش والدین در کاهش استرس دانش‌آموز با درک شرایط او خودش رو نشون می‌ده. گفتن جملاتی مثل «کشتی ما رو با این درس خوندنت» یا «خسته نشدی انقدر خودت رو خسته کردی!» واقعاً روی دانش‌آموز تأثیر میذاره. بهترین کار، همراهی با داوطلب و سکوت کردنه. اون خودش خیلی خوب می‌دونه که شرایط خاصی رو داره سپری می‌کنه و باید سربلند از این شرایط بیاد بیرون.
علاوه بر این، ممکنه فرزندتون دچار مشکلات یا اختلال‌هایی باشه که تمرکز کردن و درس خوندن نسبت به بچه‌های دیگه براش سخت‌تر هم باشه. مثلا درس خواندن با adhd، راه و روش خاص خودش رو داره و یه مدل دیگه باید توسط والدین و سایر اعضای خانواده درک بشه.

ایجاد حس اعتماد و علاقه

تصور اینکه دانش‌آموز نتونه از کنکور سربلند بیاد بیرون واقعاً ناراحت‌کننده‌ست. خیلی از داوطلبین با این ترس دارن آماده میشن که اگه نتونم چی؟ اگر دانشگاه خوبی قبول نشم چی؟ اینجاست که نقش اولیا در کنکور پررنگ‌تر میشه و می‌تونن با ایجاد حس اعتماد و همدلی، شرایط روانی مناسبی رو برای داوطلب ایجاد کنن. بهتره پدر و مادر یادشون بمونه که همین چند ماه میتونه عشق و اعتماد و احترام اون‌ها رو در قلب دانش‌آموز چند برابر کنه.

سنگ صبور فرزند کنکوری

با توجه به شرایط روانی خاصی که داوطلب داره تجربه می‌کنه و استرس نسبتاً زیادی که بهش تحمیل میشه، والدین بهتره فضایی رو ایجاد کنن که دانش‌آموز بخواد خودش رو کنار او سبک کنه، نه پیش رفقاش یا غریبه‌ها. پدر و مادر منصف می‌تونن با دو تا گوش شنوا و قلبی پر از عشق، بدون برچسب زدن و مقایسه کردن، حرف‌های فرزند کنکوری‌شان رو بشنون و اجازه ندن، نشخوار فکری یا هر فکر آزاردهنده دیگه‌ای، در ذهن دانش‌آموز ادامه داشته باشه.

نگاه کلی به نقش والدین در کاهش استرس دانش‌آموزان

با به خاطر سپردن نکات زیر، میشه دوران کنکور رو برای داوطلب به یک دوره امن، مفید و نتیجه‌بخش تبدیل کرد:

  • تأمین مالی دانش‌آموز
  • ایجاد یک محیط امن و آرام
  • روحیه دادن به دانش‌آموز
  • درک کردن شرایط
  • ایجاد حس اعتماد و احترام
  • شنیدن حرف دانش‌آموز و سنگ صبور او بودن

والدین کنکوری‌ها بخوانند: شب قبل کنکور

برای اینکه خاطره دوران آمادگی کنکور برای داوطلب‌ها در بهترین حالت خودش تکمیل بشه، توصیه می‌کنیم والدین کنکوری‌ها نکات زیر رو شب قبل از آزمون رعایت کنن:

  • تأمین آرامش محیط خانه (خودداری از هرگونه تنش، بحث و برگزاری مهمانی)
  • رعایت نظم در برنامه وعده‌های غذایی
  • همراهی با دانش‌آموز برای رعایت ساعت خواب
  • تأمین آرامش کامل خانه در ساعت خاموشی

و در پایان

نقش والدین در کاهش استرس دانش‌آموزان برای کنکور انکار ناپذیره! اون دسته از داوطلبینی که از نعمت داشتن یک خانواده همراه بهره‌مند هستن، برای موفقیت در این مرحله از زندگی‌شون شانس و فرصت به‌مراتب بیشتری دارن. یادمون باشه که همه‌چیز در درس خواندن خلاصه نمیشه، بلکه آرامش داشتن و همراهی و اعتماد اعضای خانواده هم خیلی مهمه و روی درخشان شدن آینده داوطلب تأثیر خیلی زیادی میذاره.

به این مقاله امتیاز دهید.
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Telegram
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
Email
Pinterest
Skype
Print