چگونه ادبیات کنکور را 100 بزنیم؟+ بودجه بندی ادبیات کنکور انسانی 1404

چگونه ادبیات کنکور را 100

سوت آغاز ماراتن کنکور انسانی با درس ادبیات فارسیه! پس اگه دوران آمادگی خفن و جمع‌بندی اصولی رو گذرونده باشی، اولین درس کنکورت رو میتونی با تسلط عالی و انتظار برای درصد بالا جواب بدی. اگه تو فکر این هستی که چگونه ادبیات کنکور را 100 بزنیم و هدفت یک رتبه درست‌وحسابی برای کنکوره، دست روی خوب مقاله‌ای گذاشتی. طلایی‌ها امروز با مقاله چگونه ادبیات را ۱۰۰ بزنیم، اومده تا چکیده تجربیات خودش رو برای تویی که هدفت مشخصه، ارائه بده. آماده‌ای؟ پنج دقیقه بهمون زمان بده تا بگیم پرونده این درس رو چطور ببندی، جوابه.

درس ادبیات مهمه، چون…

اول‌ازهمه اینکه ادبیات جزو دروس تخصصی برای رشته انسانی به‌حساب میاد و از اونجاییکه دروس عمومی دیگه توی کنکور نمیاد، رشته‌های تجربی و ریاضی، درسی مثل ادبیات در کنکور سراسری ندارن. بنابراین، روی سخن ما فقط با گل‌های توی خونه ست که انسانی می‌خونن.

ادبیات فارسی با ضریب 8، مهم‌ترین و اولین درس کنکور سراسریه. بنابراین، جدای از اینکه ضریب بالایی داره، چون درس خوندنی و جذابیه و زبون مادری تو هم حساب میشه، اگه بتونی کاملاً به مباحثش تسلط داشته باشی، گل رو زدی. این درس خیلی میتونه توی بالا کشیدن تراز و رتبه شدنت کمک کنه.

اگه هنوزم برای چیدن یک برنامه اصولی تردید داری و نمی‌دونی از کجا باید شروع کنی، بهترین مشاور کنکور انسانی طلایی‌ها راه رو نشونت میده. با کمک مشاورت که خودش از رتبه‌های برتر کنکورهای سال‌های قبل بوده، میتونی یک تجربه خفن رو برای خودت تجربه کنی.

◄ مهم: از تأثیر معدل کتبی نهایی غافل نشی ها! درس ادبیات برای امتحان مدرسه هم میاد و باید بتونی هم به‌عنوان درس عمومی و هم درس تخصصی از عهده‌اش بربیای و این‌طوری معدلت رو بکشی بالا.

می‌خوام فقط ادبیات رو صد بزنم، می‌تونم؟

یک سری از داوطلب‌ها فازشون اینه، حالا که می‌تونم ادبیات رو خوب بزنم، فقط انرژی و تمرکزم رو بذارم روی همین یک درس و تمام. ولی تو جزو اون یک سری‌ها نباش!

تجربه طلایی‌ها میگه که اصرار برای فقط صد زدن یک درس برای اینکه به خودت ثابت کنی چگونه ادبیات کنکور را 100 بزنیم، روش منطقی و مؤثری نیست. کلاً به تمامی رشته‌ها توصیه می‌کنیم هیچ‌وقت تمرکزشون رو، روی یک درس نذارن. چون ریسک این کار بالاست و ممکنه در اثر هیجان و استرس برای درست جواب دادن به همه سوالها، مجبور بشی به سؤالاتی که مطمئن نیستی هم جواب غلط بدی و امتیاز منفی بگیری.

اصولی‌اش اینه که با توجه به ضریب بالای درس ادبیات و تخصصی بودنش، حتماً در کنار باقی درس‌های تخصصی براش وقت بذاری و از اهمیت بقیه درس‌ها غافل نشی. این‌طوری مطمئن میشی که به همه درس‌ها جواب دادی و همین جواب دادن به بالا کشیدنت ترازت کمک می‌کنه.

معرفی منابع ادبیات کنکور انسانی برای 100 زدن

« ما رو دور ننداز. ما اونقدرها هم بد نیستیم!»

این جمله درواقع درخواست کتاب درسی توئه. فکر نکن که منابع کنکور انسانی مشخصاً شامل کتب کمک‌درسی و جزوه و اینا میشه. اولین و مهم‌ترین منبع مؤثر تو، قطعاً کتاب درسی توئه. بنابراین، خیلی با دقت تمام مباحث رو قسمت به قسمت و نه درس به درس بخون و هرگز از جزوه‌ای که معلم بهت میده غافل نشو. این از این!

حالا می‌رسیم به بهترین منابع ادبیات کنکور که جواب خیلی از داوطلب‌ها رو مبنی بر اینکه چگونه ادبیات کنکور را 100 بزنیم، میده. منابع زیر جزو منابع منتخبی هستن که میتونی در کنکور انسانی 1404، برای درس ادبیات در نظر بگیری:

  • علوم و فنون ادبی جامع کنکور تست خیلی سبز
  • ادبیات موضوعی میکرو طلایی گاج
  • علوم و فنون ادبی جامع کنکور میکرو فیلم گاج
  • کتاب لغت و املا نشر الگو
  • علوم و فنون ادبی فصل آزمون خیلی سبز
  • کتاب تاریخ ادبیات + قلمروها نشر الگو
  • کتاب قرابت معنایی جامع نشر الگو
  • کتاب قرابت معنایی هفت‌خان خیلی سبز
  • کتاب دستور زبان نشر الگو
  • کتاب دستور زبان فارسی میکرو طلایی گاج

اگر برای جمع‌آوری منابع کنکورت سردرگم هستی و به کمک نیاز داری، بهتره تا دیرتر نشده از جلسه رایگان مشاوره کنکور انسانی طلایی‌ها استفاده کنی. ما در این جلسه نه‌تنها سیر تا پیاز مراحل آمادگی برای کنکور انسانی رو برات توضیح می‌دیم بلکه راهنمایی‌ات می‌کنیم که بهترین منابع ادبیات کنکور رو داشته باشی.

چگونه ادبیات کنکور را 100 بزنیم؟

برای اینکه بتونی از عهده یکی از جذاب‌ترین دروس تخصصی انسانی بربیای، باید بهترین روش مطالعه درس ادبیات کنکور رو بلد باشی. حالا این روش ممکنه برای هر داوطلب یک مدلی باشه. ما یکی از این روش‌ها رو برات توضیح می‌دیم:

بخش اول: تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی

برای خوندن این بخش خیلی مهم ادبیات لازمه که سه تا مرحله رو رعایت کنی:

مرحله اول- مطالعه روزنامه وار

طوری کتابت رو بخون که یک دید کلی در مورد مطالب بهت بده. بعدش که مفهوم کلی اومد دستت، باید ویژگی‌های هر دوره یا سبک ادبی رو با مثال به ذهنت بسپری. این کار یعنی تلاش برای پیدا کردن نکات و خیلی بهت در ثبت در حافظه کمک می‌کنه.

مرحله دوم- مطالعه مقایسه‌ای

حالا که با سبک‌های ادبی آشنا شدی، وقتشه که اون‌ها رو با هم مقایسه کنی. این‌طوری ویژگی‌های هر سبک رو بهتر یاد می‌گیری و کامل یادت می‌مونه. این مرحله یک جهش حساب‌شده در یادگیری سبک‌شناسیه. از خلاصه‌نویسی در این مرحله غافل نشو!

مرحله سوم- حفظ کردن

وقتی مطمئن شدی که همه مطالب رو یاد گرفتی و درک کردی، نوبت حفظ کردنه. برای این مرحله فلش کارت ( همون G5 قدیمی) رو در نظر بگیر و مرتب هم این فلش کارت‌ها دستت باشه. یادت نره، هرچی بیشتر با فلش کارتهات کار کنی، حفظ اطلاعات، بهتر و موندگارتره.

بخش دوم: قرابت معنایی

همونطور که بالاتر برات توضیح دادیم، خوندن کتاب درسی خیلی مهمه. اول برو سراغ کتاب و مفاهیم ابیات و نثرها رو خوب درک کن. تست‌زنی برای این بخش خیلی مهمه.

برای تست‌زنی هم توصیه می‌کنیم روزانه یک تعداد مشخصی تست بزنی، بررسی شون کنی و بعد از بررسی مشخص کنی که کجاها خوب کار کردی و نقاط ضعفت چیا بودن. ممکنه بعضی ابیات برات سخت باشن که حتماً اون‌ها رو توی برگه یادداشت و به‌موقع مرور کن. اگه تو هم هنوز سوال داری که چگونه تست بزنیم؟، بهتره آموزش تکنیک‌های تست‌زنی طلایی‌ها رو بخونی و کلی نکته طلایی یاد بگیری.

بخش سوم: آرایه‌های ادبی

اگه میخوای بدونی چگونه ادبیات کنکور را 100 بزنیم، برای یادگیری آرایه‌های ادبی باید صبور باشی. لازمه که هر آرایه رو جداگانه یاد بگیری و تست بزنی. درنهایت هم میتونی تست‌های ترکیبی بزنی.

  • برای روبه‌رو شدن با این بخش مهم، 3 تا نکته زیر رو یادت باشه:
  • درک درست و کامل معانی و مفاهیم اشعار
  • درست‌خوانی شعر
  • رعایت ریتم و وزن شعری در زمان خواندن اشعار

نکته تکمیلی در مورد آرایه‌های ادبی

اگه میخوای در تست‌زنی برای این بخش مهارت کافی داشته باشی، باید مرتب و منظم تست بزنی. حواست باشه که باید بدونی برای تست‌زنی از کجا باید شروع کنی و با کدوم آرایه.

بخش چهارم: عروض و قافیه

اصل کار برای این بخش اینه که تسلط کامل روی بخش عروض پایه دهم داشته باشی. حواست باشه که نکات این مبحث رو خوب یاد بگیری و مرتب هم تمرین کنی. چون با تمرین است که استاد می‌شوی و به‌محض دیدن ابیات میتونی متوجه وزن شعری بشی.

برای یادگرفتن قوانین عروض و قافیه استفاده از روش یادداشت‌برداری جدولی جوابه. توی این جدول، تو باید همه وزن‌ها رو تفکیک کنی و نکات مخصوص هرکدوم رو بنویسی. بدین ترتیب میتونی به‌راحتی وزن‌ها رو با هم مقایسه کنی.

حالا که مطمئن شدی وزن‌ها رو خوب و دقیق یاد گرفتی میتونی بری سراغ تست‌زنی و این‌طوری به جواب سؤالت که چگونه ادبیات کنکور را 100 بزنیم، برسی!

بخش پنجم: لغات

مطالعه و مرور مداوم برای این بخش واقعاً جوابه. یک نکته رو یادت بمونه و اون، هم‌آوایی یک سری کلمات ولی تفاوت معنایی و املایی اون‌هاست. طراحان سؤال کنکور از این بخش معمولاً سؤالای بیشتری طرح می‌کنن.

تکنیک‌های مدیریت زمان برای درس ادبیات

از اونجاییکه ادبیات فارسی یا علوم و فنون ادبی یکی از درس‌های حفظ کردنی و مفهومیه، تو باید با توجه به ظرفیت و قابلیت‌های یادگیری خودت برای این درس برنامه‌ریزی کنی. آشنایی با تکنیک‌های مدیریت زمان مطالعه بهت کمک می‌کنه تا این درس رو هم مثل باقی دروس تخصصی کنکور انسانی با موفقیت یاد بگیری.

بودجه بندی ادبیات کنکور انسانی ۱۴۰4

یک نگاه به جدول زیر داشته باش! اطلاعات زیر بودجه‌بندی درس ادبیات برای کنکور انسانیه. این ارقام دید بهتری بهت میده که برای هر درس چقدر وقت بذاری کافیه:

نام مبحث

تعداد سؤال
تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی

8

عروض

7
قافیه

1

ترکیبی عروض و قافیه

2
آرایه ادبی

7

قرابت معنایی

5

و در پایان…

داوطلبین کنکور انسانی نسبت به درس ادبیات فارسی ارادت خاصی دارن. مخصوصاً اون‌هایی که می‌خوان رتبه‌های تک‌رقمی بیارن میرن دنبال اینکه چگونه ادبیات کنکور را 100 بزنیم. ما در مقاله امروز راهکارهای صد زدن در این درس تخصصی با ضریب بالا رو برات توضیح دادیم و مطمئنیم که بعد از دونستن بودجه‌بندی درس، مسیرت برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی خیلی روشن‌تر میشه.

به این مقاله امتیاز دهید.
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Telegram
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
Email
Pinterest
Skype
Print