چگونه نقش والدین در قبولی تیزهوشان را به خوبی ایفا کنیم؟

نقش والدین در قبولی تیزهوشان چقدر است؟

قبولی در آزمون تیزهوشان هیچ‌وقت به یک چالش ساده تبدیل نمی‌شه! با شروع برنامه‌ریزی‌ها نه‌تنها خود دانش‌آموز بلکه اطرافیانش هم یه جورایی، کم یا زیاد، درگیر میشن و بخشی از فکرشون مشغول میشه. این وسط، نقش والدین در قبولی تیزهوشان واقعاً پررنگه و تأثیر خیلی خفنی روی بالا رفتن یا حتی بدتر شدن اعتمادبه‌نفس دانش‌آموز برای نتیجه گرفتن میذاره. مقاله امروز طلایی‌ها می‌خواد توصیه‌هایی به والدین برای قبولی تیزهوشان داشته باشه تا اگر هنوز مامان و بابا کاملاً آماده حمایت از فرزند تیزهوششون نشدن، دیگه آستین‌ها رو بالا بزنن.

عوامل مؤثر در قبولی تیزهوشان کدام‌اند؟

برای قبولی در آزمون تیزهوشان باید یک سری فاکتورهای مهمی را داشته باشی و رعایت کنی تا به نتیجه برسی:

  • اول- تغییر روتین زندگی
  • دوم- برنامه‌ریزی و داشتن یک روتین مناسب برای دوران آمادگی قبل از آزمون
  • سوم- هماهنگی با خانواده برای همکاری در روزهای آمادگی و همراه شدن با روتین جدید
  • چهارم- استفاده از ابزارهای مکمل (مثل مشاوره آزمون، شرکت در کلاس‌های آمادگی تیزهوشان، تکمیل منابع کمک‌درسی)

درواقع تو این‌جوری میتونی به جواب سؤال مهمت که چگونه تیزهوشان قبول شویم برسی!

چگونه فرزندم را برای آزمون تیزهوشان آماده کنم؟

بالاتر گفتیم که نقش والدین در قبولی تیزهوشان ازجمله فاکتورهای مهمیه که نمی‌شه نادیده گرفته بشه. حالا در ادامه مفصل توضیح می‌دیم که پدر و مادر دقیقاً چطور می‌تونن توی این مسیر تا روز آزمون کنار فرزندشون باشن.

هدف سازی کنن

حالا شاید دانش‌آموزای پایه نهم تا حدود زیادی تکلیف خودشون رو برای آزمون بدونن. ولی پایه ششمی‌ها خیلی سنشون برای درک موقعیت پایینه.

  • پس والدین دقیقاً در این نقطه می‌تونن مثل یک مشاور خوب به کمک فرزندشون بیان و راه رو نشونش بدن.
  • مهم‌ترین نقش خانواده در قبولی تیزهوشان اینه که برای داوطلب توضیح بدن اهمیت قبولی در آزمون تیزهوشان چقدر بالاست. توی این مسیر ممکنه والدین متوجه بشن که فرزندشون از درس خوندن با دانش‌آموزای سطح پایین‌تر، منظورمون علمیه، از خودش اذیت میشه. پس بهتره برنامه‌ای بچینن که بتونه توی کلاس بهتری باشه.
  • پدر و مادر یادشون نره که کلاس هم‌سطح با دانش‌آموز تیزهوششون بهش انگیزه بیشتری برای خوب درس خوندن میده.

درکش کنن

رده سنی 12-15 سال هنوز برای درک موقعیت رقابتی سنگینی که برای قبولی در آزمون وجود داره، خیلی کم سنن. بنابراین، نقش والدین در قبولی تیزهوشان واقعاً کمک‌کننده‌ست تا بتونن به اون‌ها برای درک موقعیت کمک کنن. چون آماده چنین رقابتی شدن یعنی تحمل فشارهای ذهنی بیشتر و از همه مهم‌تر، دور شدن از رفقاش.

  • والدین نباید فراموش کنن که فرزندشون دیگه قراره در مدرسه‌ای درس بخونه که از بقیه بهتر نیست. تازه رفقاش هم دیگه پیشش نیستن. این وضعیت خیلی روی شرایط روحی دانش‌آموز تأثیر میذاره.
  • در مواقعی لازمه که فرزند از مشاوره تحصیلی و حتی حمایت روانی یک روانشناس استفاده کنه. مشاوره تیزهوشان بهش کمک می‌کنه بهتر متوجه حرف‌های پدر و مادرش بشه و یه وقت جلوی اون‌ها گارد نگیره.

حمایت برای تصمیم‌گیری درست

یکی دیگه از چندین نقش والدین داوطلبین آزمون تیزهوشان اینه که نذارن حق انتخاب از فرزندشون گرفته بشه.

داوطلب نوجوان با همین حق انتخابه که میتونه استرسش رو مدیریت کنه، برای نحوه مطالعه آزمون تیزهوشان ششم و نهم خودش اول برنامه‌ریزی کنه و درنهایت اعتمادبه‌نفس کافی داشته باشه. بنابراین این حس که دادن حق انتخاب باعث شلختگی فرزندشون میشه، اشتباهه.

طلایی‌ها توصیه می‌کنه حتماً در این مورد با فرزند صحبت بشه. نظرش رو بدونن و درنهایت بعد از شنیدن حرف‌ها و ترجیحاتش، باهم تصمیم نهایی رو در مورد نحوه آمادگی برای آزمون بگیرن.

مهم: اینکه داوطلب بتونه با داشتن هر نوع حسی درزمان مطالعه به سراغ پدر و مادرش بره و بدون ترس از قضاوت یا محدود شدن حرفش رو بزنه یعنی پدر و مادر از نقش والدین در قبولی تیزهوشان دارن به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کنن.

مقایسه کردن ممنوع!

تو آدم بی‌ارزشی هستی چون قبول نشدی! قطعاً هیچ پدر و مادر باتدبیری این جمله رو به فرزندش نمیگه. اما حتی ایجاد فضایی که چنین حسی بده هم میتونه روان دانش‌آموز رو به هم بریزه و اون رو فرسنگ‌ها از هدفش دور کنه. پس نقش خانواده در قبولی تیزهوشان اینه که بدون هیچ‌گونه قضاوت و مقایسه، فقط فضای امنی رو برای موفق شدن فرزندشون درست کنن.

اینم بگیم که حس رقابت خواه‌ناخواه در دانش‌آموز تیزهوش برای آزمون وجود داره. به‌هرحال داره برای یک آزمون خفن خودش رو آماده می‌کنه که هم‌سطح‌های خودش اونجان. اما اینکه پدر و مادر مرتب فرزندشون رو مقایسه کنن اصلاً جواب نیست!

چیدن یک برنامه مطالعاتی درست

نقش والدین در قبولی تیزهوشان فقط به حمایت‌های روانی محدود نمی‌شه.

  • پدر و مادر باید بتونن با خوش‌فکری و حوصله کافی پابه‌پای فرزندشون یک برنامه درست‌وحسابی برای درس خوندن بچینن و حتماً از روش‌های به‌روز مؤثر برای روتین روزانه و درس خوندن فرزندشون استفاده کنن.
  • دادن اهداف هوشمند، ایجاد برنامه زمانی مشخص، استفاده از روش‌های یادگیری تعاملی، کوچک کردن وظایف و ایجاد انگیزه با جایزه به فرزندان ازجمله روش‌هاییه که بی برو و برگرد جواب میده. بدون اینکه فرزند تحت‌فشار روانی باشه.
  • اینم بگیم که به‌روز بودن با اخبار آزمون، چک کردن منظم سایت سازمان ملی استعدادهای درخشان (سمپاد) یا پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش‌وپرورش میتونه واقعاً داوطلب رو به پدر و مادر نزدیک کنه و بهشون این حس اطمینان رو بده که والدینش هم به‌اندازه خودش دنبال موفقیت هستن نه چیز دیگه.

مهم: اگر برای چیدن یک برنامه مطالعاتی به کمک تخصصی نیاز دارید، استفاده از جلسات مشاوره رایگان طلایی‌ها میتونه کمک بزرگی برای هردو طرف باشه؛ هم والدین و هم فرزند.

جمع‌آوری منابع کمک‌درسی

  • موضوع فقط جمع‌آوری منابع کمک‌درسی نیست. کیفیت این منابع خیلی مهمه. بنابراین مثلاً وقتی نوبت به ردیف کردن منابع آزمون تیزهوشان ششم می‌رسه، بهترین کار کمک گرفتن از کادر آموزشی و یک مشاور باتجربه ست تا بتونه بهترین منابع رو در اختیار دانش‌آموز بذاره.
  • این نکته رو نباید از یاد برد که یکی از مهم‌ترین دلایل قبول نشدن داوطلب، نداشتن منابع درسی و کمک‌درسی مناسبه. اینجاست که نقش والدین در قبولی تیزهوشان خودش رو نشون میده و با یک حمایت درست و به‌موقع، می‌تونن این خان رو هم رد کنن.
  • مثلاً منابع آزمون تیزهوشان نهم فقط شامل کتب درسی نمی‌شه. پس پدر و مادر باید بتونن برای تأمین منابع بخش استعداد تحلیلی قدم‌های درستی بردارن و کتاب‌های مناسبی رو برای فرزندشون تهیه کنن. چون قطعاً نمی‌شه فقط با کتاب‌های درسی از عهده سؤالات سخت آزمون تیزهوشان نهم به دهم براومد.

عادات مؤثر برای قبولی در آزمون تیزهوشان

جدای از تأثیر نقش والدین در قبولی تیزهوشان، به‌عنوان یک دانش‌آموز تیزهوش که داوطلب آزمون تیزهوشانه یادت باشه که چند تا عادت خوب میتونه تو رو خفن کنه:

  • روتین روزانه مخصوص دوران آمادگی (داشتن ساعت خواب منظم، رژیم غذایی سالم و مغذی، تفریح کافی و به‌موقع)
  • از دست ندادن روحیه و انگیزه (مشاوره حتماً کمکت می‌کنه)
  • ارتباط با افرادی که می‌تونن در این مسیر بهت حس خوبی بدن و تو رو برای موفقیت بیشتر تشویق کنن
  • مطالعه روش‌های موفقیت قبولی‌های سال‌های گذشته

اگر با خوندن این چند عادت خوب متوجه شدی که یک سری عادات بد منفی داری، روی خودت کار کن. شک نکن که داشتن یک روتین منظم و سفت‌وسخت تو رو خیلی زود از این عادات منفی دور می‌کنه.

و در پایان…

نقش والدین در قبولی تیزهوشان انکار ناپذیره! دانش‌آموز، مخصوصاً پایه ششمی‌ها، به دلیل ناآشنایی کامل با فضای خیلی رقابتی در مدارس تیزهوشان هنوز آمادگی روبه‌رو شدن با این حجم از فشار رو برای درس خوندن ندارن. بنابراین اولین حامیان اون‌ها، مادر و پدر هستن که با روحیات فرزندشون آشنایی کامل دارن.

پدر و مادری که از نقش خانواده در قبولی تیزهوشان آگاه باشن، قطعاً مسیر موفقیت دانش‌آموزشون رو هموارتر و کم استرس می‌کنن.

به این مقاله امتیاز دهید.
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Telegram
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
Email
Pinterest
Skype
Print