مدارس شاهد بهتر است یا تیزهوشان؟+ شرایط ثبت‌نام در هرکدام

مدارس شاهد بهتر است یا تیزهوشان؟+ شرایط ثبت‌نام در هرکدام

به‌عنوان یک داوطلب آزمون تیزهوشان، ممکنه توی روزهای آمادگی‌ات به این فکر کنی که آقا اگه بخوام برم مدرسه شاهد چی میشه؟! اصلاً مدارس شاهد بهتر است یا تیزهوشان؟ به‌هرحال سؤال مهمیه. چون هردو تا مدرسه جزو خفن‌های کشور هستن و یک دانش‌آموز کارکشته رو برای کنکور و ادامه مسیر تحصیلی و شغلی‌اش تحویل جامعه میدن. طلایی‌ها هم می‌خواد دقیقاً به همین سؤالت جواب بده و برات تمام جنبه‌های مدارس شاهد و تیزهوشان رو بررسی کنه. درنهایت تو بعد از مقایسه هردو مدرسه میتونی شرایط خودت رو بسنجی و تصمیم بگیری که تیزهوشان یا شاهد؟

با مدارس تیزهوشان بیشتر آشنا شو!

مدرسه تیزهوشان زیر نظر وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان یا همون سمپاد خودمون فعالیت می‌کنه. دانش‌آموزای پایه ششم و نهم برای ادامه تحصیل در پایه هفتم و دهم می‌تونن در یکی از مدارس تیزهوشان مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ ادامه تحصیل بدن.

تنها راه ورود به این مدارس، قبولی در آزمون سراسری تیزهوشانه که با وجود سخت‌گیری‌هایی که این آزمون داره مثل شرط معدل بالای 19 و سطح خیلی خوب برای همه دروس، قشنگ استعدادهای برتر رو مشخص می‌کنه. برای قبولی هم باید حداقل نمره قبولی در آزمون تیزهوشان رو به دست بیاری. اکثر دانش‌آموزایی که در مدارس تیزهوشان درس می‌خونن در آینده جزو رتبه‌های برتر دانشگاه هم میشن.

در مورد مدارس شاهد چیا می‌دونی؟

قبل از اینکه بهت بگیم مدارس شاهد بهتر است یا تیزهوشان، یادت باشه که مدارس شاهد جزو مدارس غیردولتی نیست. یکی از مدارس دولتی مخصوص خانواده‌های شهدا و جانبازان، آزادگان و مدافعان حرمه. اما دانش‌آموزای غیرشاهد و مشابه هم با شرایطی می‌تونن ثبت‌نام کنن.

کیفیت آموزشی در این مدارس خیلی بالاست. برای دریافت این خدمات خفن نمی‌شه به‌راحتی وارد مدارس شاهد شد بلکه داشتن یک سری شرایط لازمه. دانش‌آموزی که در مدرسه شاهد درس میخونه فقط به درس و تحصیلش رسیدگی نمی‌شه. بلکه حتماً برنامه‌های فرهنگی و مذهبی خاصی هم براش در نظر گرفته میشه. اختصاص کلاس‌های فوق‌برنامه یکی از بخش‌های مهم آموزش برای بچه‌های شاهده. دانش‌آموزای این مدارس شامل ابتدایی، متوسطه اول و دوم و هنر و کار و دانش میشن.

مدرسه شاهد بهتر است یا تیزهوشان؟ مقایسه کنیم

حالا واقعاً شاهد یا تیزهوشان؟ بریم ببینیم موقع مقایسه کردنشون، هرکدوم چه ویژگی‌های مشخصی دارن:

ازنظر نحوه پذیرش

چگونه تیزهوشان قبول شویم؟ یکی از مهم‌ترین بخش‌های جواب این سؤال، اینه که بدونی ادامه تحصیل در تیزهوشان مخصوصاً اگر تازه میخوای وارد مدرسه بشی مشروط به قبولی در آزمون تیزهوشانه. ولی برای مدارس شاهد از این خبرها نیست و فقط کافیه شرایط ثبت‌نام و تحصیل رو داشته باشی.

هر چی امتیاز ثبت‌نام برای مدارس شاهد به موقعیت خانواده دانش‌آموز مربوط میشه (سهمیه شاهد، سهمیه ایثارگر یا مثل این‌ها)، برای ورود به مدارس سمپاد باید سطح علمی دانش‌آموز بالا باشه و به قول خودمون مثل ایکیوسان باشه! بنابراین، بسته به مقطع تحصیلیت هرچی منابع آزمون تیزهوشان ششم و منابع آزمون تیزهوشان نهم پروپیمون‌تری داشته باشی، موفقیتت حتمی تره.

ازنظر کیفیت آموزشی

وقتی داری ارزیابی می‌کنی که مدارس شاهد بهتر است یا تیزهوشان، نگاه کردن به کیفیت آموزش هردو مدرسه واقعاً مهمه. این موضوع اول‌ازهمه دغدغه والدینه و در مرحله بعدی، مشاور آزمون تیزهوشان که توی جلسه رایگان برات توضیح میده اصل داستان رو.

خب باید بگیم که هم سمپاد و هم شاهد سیستم آموزشی برگ ریزون خفنی دارن و واقعاً بینشون فرقی وجود نداره؛ کلی آزمایشگاه، سایت و کتابخونه هست که میتونی حالش رو ببری. از طرف دیگه، کادر آموزش مدرسه هم واقعاً در هردو مدرسه کارشون رو بلدن و خودشون کلی سابقه تدریس مخصوصاً تدریس خصوصی دارن.

مهم: اگرچه آموزش در هردو مدرسه یکسانه و کیفیت عالی هم داره، ولی سطح علمی دانش‌آموزای تیزهوشان خیلی با هم فرق نداره. درحالی‌که دانش‌آموزای شاهد بهره هوشی متفاوتی دارن.

ازنظر شهریه

یکی دیگه از جوابا به مدارس شاهد بهتر است یا تیزهوشان، بحث شهریه دادنه. هردو مدرسه از دانش‌آموز بابت خدماتی که میدن، شهریه می‌گیرن. البته این‌رو یادت بمونه که دانش‌آموزای خانواده‌های شاهد و ایثارگر و جانباز لازم نیست شهریه بدن و رایگان ثبت‌نام می‌کنن. ولی بدون سهمیه‌ای‌ها باید شهریه پرداخت کنن.

برای مدارس تیزهوشان شهریه بیشتری در نظر گرفته شده و کلاً سمپادی‌ها دانش‌آموزای گرون‌تری هستن!

زمان و نحوه ثبت‌نام در مدارس تیزهوشان

فروردین‌ماه زمان ثبت‌نام برای آزمون تیزهوشانه و آزمون هم تیرماه برگزار میشه. البته ممکنه این تاریخ‌ها تغییر کنن. پس توصیه می‌کنیم حتماً منظم سایت مای مدیو یا سایت سمپاد رو چک کنی و به‌روز باشی.

توی شناخت اینکه مدارس شاهد بهتر است یا تیزهوشان، توجه به نحوه ثبت‌نام هرکدوم هم مهمه؛ برای آزمون تیزهوشان باید وارد سایت سمپاد یا مای مدیو بشی، فرم‌ها رو تکمیل و عکس پرسنلی با فرمت jpg رو آپلود کنی و بعد از پرداخت اینترنتی هزینه ثبت‌نام، یک کد پیگیری میاد برات که باید تا روز آزمون نگهش داری.

شرایط ثبت‌نام آزمون تیزهوشان رو هم در ادامه میتونی ببینی:

  • تابعیت ایران داشته باشی
  • برای پایه ششم به هفتم سطح خیلی خوب لازمه و برای نهم به دهم معدل بالای 19

زمان و نحوه ثبت‌نام مدارس شاهد

بحث زمان و نحوه ثبت‌نام هم یکی دیگه از مواردیه که موقع بررسی مدارس شاهد بهتر است یا تیزهوشان باید در نظر گرفت. قبلاً برای ثبت‌نام شاهد باید وارد سایت saja.medu.ir یا سایت pada.medu.ir می‌شدن. ولی از پارسال، سامانه یکپارچه پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش‌وپرورش my.medu.ir راه‌اندازی شد تا دانش‌آموزای شاهد هم بتونن راحت کارهای ثبت‌نامشون رو انجام بدن. تاریخ حدودی ثبت‌نام برای هر پایه هم متفاوته:

  • اول ابتدایی- اواسط اردیبهشت تا اواسط شهریور
  • پایه هفتم- اواخر خرداد تا اواسط شهریور
  • پایه دهم- اواسط مرداد تا اواسط شهریور

شرایط عمومی ثبت‌نام مدارس شاهد

شرایط عمومی ثبت‌نام در مدارس شاهد هم شامل شرایط خانوادگی، محل زندگی و از این اطلاعات میشه که وقتی داری ثبت‌نام می‌کنی داخل سایت می‌بینی. شرایط خاص ثبت‌نام هم برای دانش‌آموزان دارای سهمیه ایثارگری، فرهنگیان، دانش‌آموزان ممتاز، دانش‌آموزان حافظ جزئی از قرآن کریم و دانش‌آموزانی با شرایط خاص و نخبه در نظر گرفته میشه. شرایط کلی اینا هستن:

  • داشتن صلاحیت رفتاری و اخلاقی دانش‌آموز و خانواده
  • ملتزم بودن خانواده به تربیت دینی
  • پایبندی و اعتقاد به ارزش‌های اسلامی
  • سکونت در محدوده پذیرش مدرسه
  • داشتن پوشش اسلامی
  • استفاده از پوشش چادر برای دانش‌آموزان دختر

شرایط علمی ثبت‌نام در مدارس شاهد هم اینا هستن که برات نوشتیم:

  • دانش‌آموزی که می‌خواد مدرسه شاهد ثبت‌نام کنه باید همه درس‌های پایه تحصیلی‌اش رو با مقیاس خیلی خوب گذرونده باشه.
  • این مورد برای ورودی‌های مقطع متوسطه دوم با اولویت ایثارگر شامل امتیاز حداکثر دو درس نمره کمتر از حدنصاب با معدل پایه حداقل 17 میشه.

اینم بگیم که فقط شرایط عمومی و علمی برای پذیرش در این مدارس ملاک نیست. بلکه دانش‌آموز باید بتونه امتیاز کافی بگیره. ازونجایی هم که درخواست برای مدارس شاهد بالاست، باید منتظر بررسی امتیازها (از فرم‌هایی که موقع ثبت‌نام به والدین و دانش‌آموز میدن) و اولویت‌های مدرسه بمونه.

معایب مدارس شاهد

توی بحث مدارس شاهد بهتر است یا تیزهوشان، ممکنه موضوع معایب مدارس شاهد مهم باشه. ببین قشنگ جان! سختگیری در مدارس شاهد بیشتر از بقیه مدارسه. پس احتمال رقابت ناسالم بین دانش‌آموزا هست. از طرفی‌ام حجم درسا زیاده و دانش‌آموز مجبوره زمان بیشتری رو در مدرسه بگذرونه. پس عملاً وقتی برای خودش، خانواده و رفقاش نمی‌مونه. همین باعث خستگی جسمی و روانی‌اش میشه.

با طلایی‌ها روانه سمپاد بشو!

بالاخره مدارس شاهد بهتره یا تیزهوشان؟ همه‌چیز به شرایط خانوادگی و علمی خودت بستگی داره. اما درکل بهتره بدونی که برای سمپادی شدن باید در آزمون تیزهوشان شرکت کنی و نمره بالایی بیاری.

طلایی‌ها در کنار یک جلسه مشاوره رایگانی که بهت میده، تو رو با سیر تا پیاز آزمون تیزهوشان آشنا می‌کنه و البته که میتونی هر سؤالی داشته باشی از منتورت بپرسی. کلاس آمادگی آزمون تیزهوشان هم برات طراحی کرده که برای هر درس و هر پایه به‌صورت اختصاصی برگزار میشه. این کلاس با استاد خفنی که خودش قبلاً سمپادی بوده و الآن داره در مدارس تیزهوشان تدریس می‌کنه برگزار میشه، آزمون‌های شبیه‌سازی متنوع برات داره و ذهن تو رو کاملاً برای تست‌زنی حرفه‌ای آماده می‌کنه. پس موفق باشی قشنگ جان!

به این مقاله امتیاز دهید.
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Telegram
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
Email
Pinterest
Skype
Print