راهنمای بهترین روش مطالعه درس زیست شناسی کنکور رشته تجربی

بهترین روش مطالعه درس زیست شناسی کنکور رشته تجربی

به‌عنوان یک کنکوریِ رشته تجربی خوب می‌دونی که یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های درسی‌تون، زیست شناسیه. این درس مفهومی و حفظ کردنی با ضریب بالایی که داره قشنگ میتونه حال یک کنکوری رو بگیره، اگه چی؟ اگه این راهنمای طلایی‌ها رو نخونی! اما اگه بهترین روش مطالعه درس زیست ‌شناسی کنکور رو بدونی و بعد از خوندن این مقاله یک برنامه‌ریزی درست‌وحسابی برای خودت داشته باشی، شک نکن‌ تیرت می‌خوره به هدف و یک رتبه خفن میاری. جزئیات کلکسیون روش مطالعه زیست امروز رو بخون، اگه لازمه یادداشت‌برداری کن و خلاصه چیزی رو از قلم ننداز!

آیا درس زیست شناسی کیک است یا واقعی!

ببین این درس باهات هیچ شوخی نداره. این‌جوری بهت بگیم که بالاترین ضریب، یعنی 12%، بین دروس تخصصی کنکور تجربی برای درس زیست شناسیه و اگه نتونی حریفش بشی، به برگ ریزون‌ترین روش ممکن فتیله‌پیچت می‌کنه و جلوی رتبه دار شدنت رو می‌گیره.

Image

اصلی‌ترین و مهم‌ترین درس رشته تجربی، درس زیست شناسیه. پس اگه به فکر انتخاب رشته موردنظرت هستی قطعاً باید تمرکز زیادی روی این درس بذاری و با یک روش مطالعه زیست استراتژیک به همون نقطه‌ای برسی که می‌خوای.

حالا چرا تا این اندازه مهمه که براش به بهترین روش مطالعه درس زیست شناسی کنکور نیاز داری؟ طراحان سؤال، بیشترین تعداد سؤالات کنکور تجربی رو با ضریب بالا برای این درس در نظر گرفتن. یعنی تو باید به 45 سؤال در مدت 36 دقیقه جواب بدی.

تجربه و روش زیست خواندن رتبه‌های برتر کنکور تجربی

نحوه مطالعه زیست ثنا فارسی رتبه‌ی 113 منطقه یک کنکور تجربی 1400

اول 2-3 باری کتاب رو می‌خوندم تا متوجه موضوع بشم. بعد رفتم سراغ درس‌نامه از کتب کمک‌درسی تا خوب درک مطلب کنم. بعدش دوباره کتاب رو می‌خوندم و با نکات درس‌نامه تطبیق می‌دادم ولی بدون یادداشت‌برداری. مرحله بعدی تست‌زنیه. حالا که درک مطلب کردم یک تعداد محدودی تست می‌زدم (مثلاً 10 تا) با تحلیل کامل. روزهای بعدی تعداد تست‌زنی رو بیشتر می‌کردم. یک تعداد تست هم می‌ذاشتم برای زمان مرور که نزدیک به کنکوره. من روش مطالعه زیست شناسی رو برای صبح‌ها که تازه بیدار شدم در نظر می‌گرفتم.

روش مطالعه زیست فرناز حسن زاده، رتبه 1 کنکور تجربی 1401

اول‌ازهمه درک مطلب خیلی مهمه. یعنی بتونی مفهومی بخونی این درس رو. من روی ارتباط هر بخش متن با تصاویر کتاب دقت می‌کردم. تمرکز می‌دادم تا تصاویر یادم بمونه. یعنی خودم اون‌ها رو نقاشی می‌کردم. بعدازاینکه کاملاً درک مطلب کردم رفتم سراغ تست‌زنی. خیلی تست زدم. بعد از تست‌زنی هم تحلیل تست داشتم که همین تحلیل کمک می‌کنه کلی نکته یاد بگیری. برای تست‌زنی از کتب سه سطحی برای آزمون‌های جامع کمک گرفتم. این روش، بهترین روش مطالعه درس زیست شناسی کنکور برای من بود.

ساختار سؤالات زیست شناسی چطوریه؟

اگه می‌خوای بهترین روش مطالعه درس زیست شناسی کنکور رو یاد بگیری، خیلی مهمه که با ساختار سؤالات و بودجه‌بندی این درس آشنا باشی. همونطور که بالاتر هم برات نوشتیم، تو باید به 45 سؤال در مدت 36 دقیقه جواب بدی. حالا بهت می‌گیم چطور برای جواب دادن به هر سؤال زمان‌بندی کنی.

Image

اگه می‌خوای از روش مطالعه‌ی درس زیست نتیجه درست بگیری، برای هر سؤال 45 ثانیه وقت کنار بذار؛ 15 ثانیه خوندن سؤال، 15 ثانیه خوندن گزینه‌ها و 15 ثانیه آخر هم برای جواب دادن.

بودجه‌بندی سؤالات درس زیست شناسی کنکور تجربی

حالا بریم ببینیم بودجه‌بندی سؤالات کنکور زیست‌شناسی به تفکیک پایه چطوریه:

تعداد سؤالات زیست دهم در کنکور ۱۴۰۲: ۱۰ سؤال از ۴۵ سؤال

  • فصل اول (دنیای زنده): صفر سؤال
  • فصل دوم (گوارش): ۳ سؤال
  • فصل سوم (تبادلات گازی): ۱ سؤال
  • فصل چهارم (گردش مواد): ۳ سؤال
  • فصل پنجم (تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد): ۱ سؤال
  • فصل ششم (از یاخته تا گیاه): ۱ سؤال
  • فصل هفتم (جذب و انتقال مواد در گیاهان): ۱ سؤال

تعداد سؤالات زیست یازدهم در کنکور ۱۴۰۲: ۱۷ سؤال از ۴۵ سؤال

  • فصل اول (تنظیم عصبی): ۱ سؤال
  • فصل دوم (حواس): ۱ سؤال
  • فصل سوم (دستگاه حرکتی): ۲ سؤال
  • فصل چهارم (تنظیم شیمیایی): ۱ سؤال
  • فصل پنجم (ایمنی): ۲ سؤال
  • فصل ششم (تقسیم یاخته): ۱ سؤال
  • فصل هفتم (تولیدمثل): ۶ سؤال
  • فصل هشتم (تولیدمثل نهاندانگان): ۱ سؤال
  • فصل نهم (پاسخ گیاهان به محرک‌ها): ۲ سؤال

تعداد سؤالات زیست دوازدهم در کنکور ۱۴۰۲: ۱۸ سؤال از ۴۵ سؤال

  • فصل اول (مولکول‌های اطلاعاتی): ۱ سؤال
  • فصل دوم (جریان اطلاعات در یاخته): ۴ سؤال
  • فصل سوم (انتقال اطلاعات در نسل‌ها): ۳ سؤال
  • فصل چهارم (تغییر در اطلاعات وراثتی): ۳ سؤال
  • فصل پنجم (از ماده به انرژی): ۲ سؤال
  • فصل ششم (از انرژی به ماده): ۲ سؤال
  • فصل هفتم (فناوری‌های نوین زیستی): ۲ سؤال
  • فصل هشتم (رفتارهای جانوران): ۱ سؤال

چه زمانی از روز برای مطالعه درس زیست مناسبه؟

اگه روش مطالعه زیست شناسی رو بر اساس زمان مناسب در روز مدیریت کنی، خیلی بهتر نتیجه می‌گیری. خیلی از دانش آموزا با مطالعه صبح زود یا وقتی از خواب بیدار میشن راحتن و اصولاً این ساعت از روز می‌تونن بهترین کیفیت یادگیری رو داشته باشن. بعضی دیگه اما نه، جغد شب تشریف دارن و دوست دارن این ساعات روز رو برای مطالعه و اجرای بهترین روش مطالعه درس زیست شناسی کنکور در نظر بگیرن. بنابراین، در این مورد باید ببینی شرایط خودت چطوره و کدوم ساعت روز بیشتر و بهتر یاد می‌گیری.

بهترین روش مطالعه درس زیست شناسی کنکور

برای این بخش ما در 7 مرحله بهت توضیح بدیم چطور میتونی درس مهم و چالشی زیست رو برای رتبه در کنکور تجربی بخونی:

مرحله اول- برو سراغ مرور سریع

اول‌ازهمه خیلی روزنامه طور، فصل موردنظرت رو بخون. خیلی اصرار نداشته باش که گیر کنی روی جمله یا تصویر خاصی. فقط بخون و برو جلو، متوجه هم نشدی نگران نباش. چون در مراحل بعدی قراره یاد بگیری. این مرحله برای اینه که یک دید کلی در مورد مبحث داشته باشی.

مرحله دوم- حالا نوبت مطالعه مفهومیه

اول راهنما هم برات نوشتیم که درس زیست شناسی یک درس مفهومی و حفظ کردنیه. پس بهترین روش مطالعه درس زیست شناسی کنکور اینه که مفهومی بخونی. مطالب رو با ذهن کنجکاوت بخون و هرجا برات سؤال پیش میاد، حتماً سؤال رو بنویس و برای خودت جواب رو توضیح بده. با این کار مطمئن باش که خیلی خفن یاد می‌گیری و درک مطلبت هم عالیه.

Image

می‌دونی که زیست یک درس حفظ کردنیه. مثلاً طبق نحوه مطالعه زیست ازنظر دکتر عمارلو و خیلی از اساتید برتر دیگه، لازمه تمام مطالب کتاب رو حفظ کنی. خیلی سخته! ولی این یک اصل مهمه و کمک می‌کنه تو هیچ نکته مهمی رو از قلم نندازی.

مرحله سوم- جزوه+ استاد

درس‌نامه کتب کمک‌آموزشی بعد از یک مطالعه مفهومی عمیق و حفظ کردن اون‌ها خیلی به دردت می‌خوره. حتی یک جزوه درست‌وحسابی هم کمک می‌کنه در این مرحله خیلی جلو بری. خوندن جزوه یک دلیل خیلی مهم داره و اون پی بردن به نکات مهم و ریزیه که موقع مطالعه مفهومی حواست بهشون نبود.

Image

اگه برای آمادگی کلاس آموزشی شرکت می‌کنی، باید بهت بگیم که بعضی از اساتید جزوه خارج از کتاب نمی‌دن و هرچی داخل کتابه رو باید به‌عنوان جزوه داشته باشی. مثلاً اگر دوست داری روش مطالعه زیست فرهمندنیا رو دنبال کنی باید بهت بگیم که استاد فرهمند نیا جزوه خارج از کتاب نداره. یعنی هرچی کتاب رو خوب بخونی، نکات جزوه هم برات قابل‌فهم‌تر میشه.

مرحله چهارم- نکته برداری

یک دفتر نکات کنکوری آماده داشته باش تا برای شروع دور جدید کتاب خونی، نکات مهم رو پاراگراف به پاراگراف وارد کنی. این مورد رو برای تصاویر کتاب هم باید انجام بدی. یعنی تحلیل خودت رو از تصویر حتماً بنویس و آدرس تصویر رو کنار تحلیلت مشخص کن.

حالا چرا نکته برداری مهمه؟ تو می‌تونی درک مطلب خیلی بهتری از مطالب درسی داشته باشی. از طرفی خودت با دستخط خودت یک کتاب از نکات طلایی و مهم داری که موقع مرور هر فصل می‌تونی اون رو بخونی. دفتر نکته برداری تو، مخصوصاً برای دوره جمع‌بندی، واقعاً خفنه و خیالت رو راحت می‌کنه.

Image

در خیلی از انواع روش مطالعه‌ی درس زیست، مثل نحوه مطالعه زیست ازنظر دکتر عمارلو، نکته برداری حکم کارت آس رو برات داره. اینکه پای درس یک استاد خفن بشینی و نخوای اونهمه تجربه و دانش رو یکجا برای خودت جمع کنی، خیلی ناجوره و ظلم بزرگی در حق خودته!

مرحله پنجم- تست آموزشی

تست‌زنی اون قسمت از بهترین روش مطالعه درس زیست شناسی کنکور به‌حساب میاد که کمک می‌کنه اگه روی مبحثی تسلط کمی داری، با تست زدن راه بیفتی. این مرحله رو نمی‌خواد تایم بگیری که سریع تست بزنی، فقط آمادگی برای تست زدن کافیه؛ ولی حواست باشه خیلی هم زمان تست‌زنیت رو طولانی نکنی.

برای شروع، یه تعداد تست در نظر بگیر که بر اساس هر گفتار باشه. بعد تست‌زنی هم، جواب‌ها رو تحلیل کن و اول‌ازهمه هم نرو سراغ پاسخنامه تشریحی کتابت! بلکه با کمک کتاب و درس‌نامه ببین چطور به سؤالا جواب دادی. این مرحله تو رو متوجه نقاط ضعفت می‌کنه و از طرفی تسلط تو رو برای تست‌زنی واقعی در روز آزمون بالا می‌بره.

مرحله ششم- تست تمرینی

تست تمرینی رو باید سریع‌تر از تست آموزشی جواب بدی. چون دیگه دستت اومده سطح مهارتت چقدره و الآن می‌خوای سرعت عملت رو محک بزنی. فقط یادت باشه که قبل شروع حتماً کل اون فصلی رو که باید تست بزنی، دوباره بخونی. بعد می‌تونی مثلاً 30 تا سؤال انتخاب کنی و تست بزنی. آخر هم حتماً جواب‌هات رو تحلیل کن. این مرحله رو باید چندین بار تکرار کنی تا به یک آمادگی منطقی برسی.

مرحله آخر- تست آزمونی

این مرحله دیگه مطمئنی درک مطلب دقیق و کافی داشتی و خیلی روی مطالب و مباحث کتاب درسیت مسلطی. فقط یادت باشه که تست آزمونی رو مثل تست آموزشی یا تمرینی نباید جواب بدی. این تست با زمان‌بندی همراهه و همون قانون 45 ثانیه برای هر سؤال رو باید در موردش رعایت کنی. پس سرعت عمل در این مرحله خیلی مهمه. اگه می‌خوای مطمئن بشی که آیا روی مطالب و فصل موردنظرت تسلط خیلی بالایی داری یا نه، تست آزمونی بهت میگه.

2 نکته تکمیلی در مورد بهترین روش مطالعه درس زیست شناسی کنکور

  • نکته اول- تمام مراحل رو طبق همین دستوری که برات توضیح دادیم باید انجام بدی و چیزی رو از قلم ننداز.
  • نکته دوم- تکرار، تکرار و تکرار! تا می‌تونی هر مرحله رو بیشتر تکرار کن تا دستت بیاد بهترین حالت آمادگی تو چیه.

آیا من به روش زیست خواندن با کلاس‌های آموزشی نیاز دارم؟

ببین این مورد واقعاً به خودت و سطح آمادگی تو بستگی داره. مثلاً اگه سطح یادگیریت ضعیفه ما روش مطالعه زیست فرهمندنیا رو بهت توصیه نمی‌کنیم. چون روش مطالعه زیست ماز (یا فرهمند نیا که در این موسسه تدریس می‌کنه) برای دانش‌آموزایی با سطح بالاست که خیلی عمقی‌تر بهشون آموزش داده میشه.

بنابراین خودت ببین وضعیتت چطوره؟ آیا سطحت ضعیفه و نیاز به استاد داری یا نه، میتونی بدون شرکت در کلاس آموزشی زیست هم از عهده این درس بربیای و بهترین روش مطالعه درس زیست شناسی کنکور رو برای خودت، شخصی‌سازی کنی.

کدوم فصل‌های درس زیست سؤالات پرتکرار دارن؟

اینجا قراره به تفکیک پایه تحصیلی برات مشخص کنیم هر فصل درس زیست شناسی چقدر میتونه برای طراحان سؤالات زیست شناسی کنکور مهم باشه:

  • فصل‌های مهم زیست دهم در کنکور- فصل‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم با حدود 10 تست.
  • فصل‌های مهم زیست یازدهم در کنکور- فصل 1-6 با حدود 8 تست.
  • فصل‌های پرتست زیست در پایه دوازدهم- فصل‌های یک و دو، پنج و شش، هفت و هشت با حدود 11 تست.

چند ساعت در روز یا هفته برای درس زیست کناربذارم؟

ضریبش که 12 و از مهم‌ترین درسای رشته تجربیه. یک درس مفهومی و حفظ کردنی هم که هست. اولین درس دفترچه دروس تخصصی هم که هست! خب دیگه جا برای کم‌کاری نمی‌مونه و با این وضعیت هشداردهنده تو باید ساعات بیشتری رو در طول روز یا هفته برای مطالعه همچنین درسی کنار بذاری. دست‌کم دو ساعت و نیم در روز برای زیست شناسی کنار بذار و بهترین روش مطالعه درس زیست شناسی کنکور رو با این برنامه‌ریزی خفن جلو ببر.

چه منابعی رو برای درس زیست شناسی کنکور انتخاب کنم؟

ما فهرست منابع زیست شناسی در کنکور رو برات در نظر گرفتیم که می‌تونی با خیال راحت برای کنکور از اینها انتخاب کنی:

  • ماجراهای من و درسام ( انتشارات خیلی سبز)
  • زیست خیلی سبز پایه به پایه (انتشارات خیلی سبز)
  • کتاب پایه به پایه زیست (نشر الگو)
  • زیست جامع پینوکیو (انتشارات خیلی سبز)

کنکور تجربی تنها هدف تو نه، ولی مهم‌ترین هدفت باشه!

اگه از خوندن نکات خفن راهنمای امروز طلایی‌ها در مورد بهترین روش مطالعه درس زیست شناسی کنکور احساس خوبی داری، معنیش اینه که تکلیف خودت رو برای آینده‌ت می‌دونی و می‌خوای برای روز کنکور، یک هالک تموم عیار باشی. یادت بمونه که برای مطالعه و یادگیری مباحث و مفاهیم درس زیست شناسی، تو به یک برنامه‌ریزی کاملاً درست و پشتکار خیلی زیاد نیاز داری. غیرازاین، موفق نشدنت قابل پیشبینیه! بترکونی قشنگ جان!

به این مقاله امتیاز دهید.
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Telegram
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
Email
Pinterest
Skype
Print