شرکت در المپیاد علوم وندا + تهیه نمونه سؤالات و نتایج آزمون

شرکت در المپیاد علوم وندا

« چرا وقتی هوا گرم است، عرق می‌کنیم» یا « نقش اصلی سوراخ‌های موجود در ریشه نیلوفر آبی چیست؟» اگه عاشق درس علوم باشی، ایکی ثانیه بیشتر طول نمی‌کشه که بتونی به این دوتا سؤال جواب بدی و خودت رو به‌عنوان یکی از شرکت‌کننده‌های المپیاد علوم وندا 2024 معرفی کنی! دانش‌آموزای پایه سوم تا یازدهمی که دوست داشته باشن در یکی از آزمون‌های جهانی چالشی درس علوم شرکت کنن، می‌تونن با راهنمایی طلایی‌ها، همون چیزی رو داشته باشن که رؤیاشو دارن؛ مدال المپیاد بین‌المللی علوم وندا. امروز قصد داریم در این مقاله از طلایی ها در مورد المپیاد وندا بیشتر برات بنویسیم تا دستت بیاد مسابقه‌ای که قراره شرکت کنی چطوریه و برای آمادگی باید چیا داشته باشی. بزن بریم!

المپیاد علوم وندا چیست؟

المپیاد علوم vanda یک مسابقه جهانیه که هرسال در کشورهای مختلف جهان برگزار میشه. هدف از این آزمون، ارزیابی هوش تحلیلی و خلاقیت دانش‌آموز برای پاسخ دادن به جنبه‌های متفاوتی از سؤالات درس علومه. اگه پایه سوم ابتدایی تا یازدهم متوسطه هستی، میتونی در این آزمون شرکت کنی و به سوالاتی که طبق برنامه درسی مدارس علوم سنگاپور طراحی میشه، جواب بدی. وندا اونقدر خفنه که بهت کمک می‌کنه برای المپیادهای اصلی بعدی آماده بشی.

برگزارکننده‌های المپیادهای وندا می‌خوان عشق به درس علوم رو بین دانش‌آموزان جهان بیشتر کنن و قدرت تفکر رو بالاتر ببرن. توسعه مهارتای هوش منطقی و تحلیلی، تصمیم‌گیری و مهارتای حل مسئله، انعطاف در پاسخ دادن به سؤالات متنوع و تقویت ذهن ماجراجو مهم‌ترین خواسته‌های برگزارکننده‌های این المپیاد بین‌المللیه.

المپیاد وندا چگونه برگزار می‌شود؟

المپیاد علوم vanda زیر نظر آکادمی علوم سنگاپور برگزار و نتایج مسابقات هم زیر نظر آکادمی در سایت مسابقات منتشر میشه. بعد از ثبت‌نام در مسابقه (که پایین‌تر برات توضیح می‌دیم چه شرایطی داره)، روز آزمون یه برگه سؤال 25 تایی می‌گیری که باید طی 90 دقیقه جواب بدی. سؤالات از زبان انگلیسی به زبان فارسی برات ترجمه شدن و فقط لازمه اعداد 1-10 انگلیسی رو بلد باشی.

المپیاد بین‌المللی وندا دو مرحله داره:

◄◄ مرحله اول- انفرادی

  • مدت آزمون: 90 دقیقه
  • تعداد سؤالات : 25 سؤال
  • امتیازدهی: از 10+ شروع میشه
  • مجموع امتیازات موردنیاز: 77 امتیاز

یادت باشه که همه سؤالات از زبان انگلیسی به زبان فارسی ترجمه میشه. این‌رو میگیم چون سطح مسابقه جهانیه و ممکنه نگران باشی که نکنه مجبور بشی به سؤالات انگلیسی جواب بدی. همچنین، 80% سؤالات از سرفصل‌های درسی طراحی شدن و 20% باقی مونده خارج از سرفصل‌های درسی هستن. هدف اصلی، تقویت مهارتای فکر کردن، استدلال و مهارتای تحلیلی، تصمیم‌گیری و حل مسئله ست.

اگه می‌خوای بدونی که اجازه استفاده از ماشین‌حساب رو داری، اینم بگیم که خیر متأسفانه!

اگه تو هم ازجمله دانش پژوهایی هستی که خیلی سؤال می‌پرسه و می‌خواد در آینده دانشمند خفنی بشه، المپیاد علوم وندا دقیقاً خوراک توئه تا با به‌روزترین مهارت‌های قرن 21 آشنا بشی. این اضافه کنیم که مزیای مدال المپیاد زیادِ؛ پس بهتره تمام تلاشت و بکنی و کم نیاری!

◄◄ مرحله دوم مرحله تیمی

این مرحله برای دانش‌آموزان ایرانی در نظر گرفته نشده و فقط امتیاز مرحله انفرادی براشون محاسبه میشه.

مرحله نهایی شامل همه مدال‌آوران مرحله اول میشه. هر رنگ مدالی که بگیری می‌تونی با همون وارد مرحله نهایی بشی. مرحله نهایی المپیاد وندا، هرسال در ماه دسامبر در کشور سنگاپور برگزار میشه. این‌رو هم اضافه کنیم که فقط به شرطی می‌تونی وارد مرحله نهایی المپیاد بشی که حتماً در مرحله اول یک مدال رنگی کسب کرده باشی.

شرایط شرکت در المپیاد بین‌المللی علوم وندا

همونطور که بالاتر هم برات توضیح دادیم برای شرکت در این مسابقه شرایط خاصی نیاز نداری جز اینکه دانش‌آموز پایه سوم ابتدایی تا یازدهم متوسطه ایران باشی. اما این‌رو یادت بمونه که تمامی سؤالات المپیاد علوم vanda بر اساس سرفصل‌های درس علوم مدارس کشور سنگاپور طراحی‌شده پس لازمه سرفصل‌های زیر رو بلد باشی:

  • تنوع (طبقه‌بندی مواد، طبقه‌بندی گیاهان و موجودات زنده، عناصر، ترکیبات و مخلوط‌ها، محلول‌ها، سوسپانسیون‌ها)
  • مدل‌ها و سیستم‌ها (ساختار. عملکرد، سازمان‌دهی سلول‌های زنده)
  • برهم‌کنش‌ها (نیرو و مفاهیم مرتبط، اثر گرما، انتقال گرما)
  • انرژی (منبع و ذخیره‌سازی انرژی، فتوسنتز و تنفس)
  • چرخه (انواع چرخه‌ها در اکوسیستم‌ها)

نحوه ثبت‌نام المپیاد علوم وندا

برای ثبت‌نام در المپیاد وندا می‌تونی یکی از دو روش زیر رو انتخاب کنی:

  • مرحله اول به‌صورت حضوری در موسسه طلایی‌ها یا نماینده‌های ما در شهرهای ایران انجام میشه. میخوای بدونی چطور میشه برای این مسابقه ثبت‌نام کرد؟ ادامه مطلب رو با دقت بخون!

می‌تونی مستقیماً از همین‌جا (سایت طلایی‌ها) اقدام کنی. این‌طوری خیلی هم به نفعته. چون تمامی اطلاعات و خبرها تا روز مسابقه از طریق سایت برات ارسال میشه و تو دیگه نگرانی بابت بی‌خبر موندن از خبرای مهم رو نداری.

  • میتونی به مدیریت مدرسه مراجعه کنی. بعد از ثبت‌نام، حوزه امتحانی المپیاد علوم وندا می‌تونه مدرسه خودت باشه که البته این موضوع به تصمیم مدیریت بستگی داره.

اگه تصمیم جدی داری که یکی از شرکت‌کننده‌های المپیاد علوم vanda باشی، همین‌الان میتونی با ورود به لینک زیر برای ثبت‌نام اقدام کنی. بهتره فرصت رو از دست ندی.

حتماً حسابی کنجکاوی که زمان اعلام نتایج المپیاد وندا رو هم بدونی؛ دو ماه بعد از برگزاری آزمون هم می‌تونی با مراجعه به سایت www.vanda.sg از نتایج آزمون باخبر بشی. اینم اضافه کنیم که طلایی‌ها مستقیماً لینک دریافت نتایج رو از طریق کانال‌های خودش در شبکه‌های اجتماعی در اختیار دانش‌آموزان خودش قرار میده. اگه هم هر سوال دیگه‌ای داشته، می‌توی به صورت کاملا رایگان با مشاور المپیاد طلایی ها ارتباط بگیری!

ساختار سؤالات المپیاد علوم vanda چگونه است؟

حواست باشه که سؤالات طراحی‌شده برای المپیاد علوم وندا مربوط به دانش‌های بنیادی علوم هستن و در توسعه مهارت‌های استدلالی و تحلیلی کمک زیادی بهت می‌کنن. یعنی وقتی با این سؤالات روبه‌رو میشی باید با تفکر منطقی و ارزیابی‌های عمیق بری جلو، درست تصمیم بگیری و بدونی برای حل سؤالات باید چطور پیش بری. خلاصه اینکه تو به یک ذهن کنجکاو خفن نیاز داری که مرتب سؤال بپرسه و آروم نگیره!

ازنظر سطح سؤالات باید به چهار گروه آسان، متوسط، نسبتاً مشکل و مشکل جواب بدی. ولی نگران نباش! چون بیش از 70% سؤالات در سطح آسون و متوسط هستن. هر سؤال آسون، دو امتیاز مثبت و یک امتیاز منفی داره و هر سؤال متوسط سه امتیاز مثبت و صفر امتیاز منفی.

جوایز نفرات برگزیده در المپیاد علوم وندا

جوایزی که این المپیاد جهانی داره خیلی باحال و برگ ریزونه! 40% اولیه دانش‌آموزان آسیایی گواهی مدال رو می‌گیرن. حالا بریم یه جدول داشته باشیم:

جدول مدال المپیاد علوم vanda
8% برتر جهان طلا گواهی مدال طلا
12% بعدی نقره گواهی مدال نقره
20 % بعدی برنز گواهی مدال برنز
10% بعدی دیپلم افتخار گواهی دیپلم افتخار

 

خبر خوب اینکه اگه جزو دانش‌آموزان برتر هر پایه سوم تا یازدهم باشی و در مرحله اول مسابقه خودت رو خوب نشون بدی یا با شرکت در المپیاد ساسمو (ریاضی) و وندا (علوم) مدال طلا یا نقره بگیری، شانس عضویت در آکادمی دانش‌آموزان برتر آسیا رو خواهی داشت. این عضویت شامل استفاده از کلی هدایه  به عنوان مزایای مدال المپیاد میشه که چندتاش دریافت بورس‌های مختلف تحصیلی و هدایای نقدیه.

منابع المپیاد علوم وندا + دسترسی به نمونه سؤالات

برای آمادگی، تمرین و مرور قبل از آزمون واقعی هم می‌تونی نمونه سؤالات المپیاد علوم وندا رو داشته باشی که در فهرست زیر برات قرار دادیم:

  • سرفصل‌های المپیاد وندا (2020) برای دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی- دوم متوسطه
  • سرفصل‌های المپیاد وندا (2020) برای دانش‌آموزان سوم متوسطه- پنجم متوسطه
  • بانک سؤالات 2019-2023 المپیاد ریاضی ساسمو به‌صورت جزوه
  • شرکت در کارگاه آمادگی المپیاد علوم وندا به‌صورت آنلاین
  • نمونه سؤالات کتب مرشد مبتکران
به این مقاله امتیاز دهید.
[کل: 0 میانگین: 0]

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

Telegram
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
Email
Pinterest
Skype
Print