انرژی اتمی بهتر است یا تیزهوشان؟ کدام برای من مناسب‌تر است؟

انرژی اتمی بهتر است یا تیزهوشان؟ کدام برای من مناسب‌تر است؟

وقتی تأیید میشی که میتونی پایه بعدی‌ات رو توی مدارس تیزهوشان بخونی، حال خفنی بهت دست میده! چون قراره از این به بعد در یکی از بهترین مدارس ایران با خفن‌ترین معلم‌ها ادامه تحصیل بدی. اما گزینه‌های دیگه‌ای هم هست! مدرسه انرژی اتمی. ممکنه این روزها که داری برای آزمون تیزهوشان آماده میشی، در مورد انرژی اتمی هم شنیده باشی. حالا واقعاً انرژی اتمی بهتر است یا تیزهوشان؟ طلایی‌ها امروز با این مقاله قراره برات مفصل توضیح بده که فرق هرکدام چیه و آخرش اینکه کلاً دبیرستان انرژی اتمی یا تیزهوشان؟!

مدارس تیزهوشان رو می‌شناسی؟

خب بریم سراغ یکی از معروف‌ترین و سطح بالاترین مدارس کشور و همچنین جهان! مدارس تیزهوشان به‌عنوان مدارسی که زیر نظر وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان ملی استعدادهای درخشان (سمپاد) مدیریت میشن، مدارسی هستن که امکانات، سطح آموزش، و ساعات حضور در مدرسه متفاوتی دارن.

  • اولین شرط برای حضور در این مدارس، قبولی در آزمون تیزهوشانه. اینکه بدونی چگونه تیزهوشان قبول شویم شرط اول برای پاگذاشتن در چنین مدارسیه.
  • نکته مهم بعدی، گزینش کادر آموزشی مدارس سمپاده؛ همه زیر ذره‌بین انتخاب میشن و دقیقاً مثل خودت، نخبه، باهوش و خفن هستن.
  • تمام معلم‌هایی که بهت درس میدن توی لیست معلم‌های باسابقه و خیلی باتجربه هستن و خیلی‌هاشون خارج از مدرسه، تدریس خصوصی دارن.
  • هرسال، دو تا آزمون سراسری پیشرفت تحصیلی توی مدارس تیزهوشان برگزار میشه تا کادر آموزشی، دانش‌آموز و والدین از میزان پیشرفت تحصیلی بچه‌ها باخبر بشن.
  • یکی از ویژگی‌ها و البته مزایای این آزمون‌ها، تستی بودنشونه که کمک می‌کنه با نحوه تست‌زنی و کیفیت سؤالای کنکور سراسری هم آشنا بشن و راه بیفتن.
  • مدارس تیزهوشان ازنظر مالی مستقله. یعنی چی؟ یعنی دولت بودجه‌ای براش تعیین نمی‌کنه و مدیریت مدرسه باید از هزینه ثبت‌نام در مدرسه، حق ثبت‌نام در آزمون و هزینه‌های جانبی دیگه بتونه خودش رو سرپا نگه داره. با این توصیف، اگرچه منابع تحصیلی تیزهوشان با مدارس عادی فرقی نداره، ولی امکانات آموزشی خفن، روش تدریس و تکالیف درسی و برنامه آموزشی کاملاً متفاوته.

فعلاً به این فکر نکن که انرژی اتمی بهتر است یا تیزهوشان! چون قراره در مورد فوق‌برنامه‌های تیزهوشان برات بگیم که خیلی خوشگل دنبال استعدادیابیه و کمکت می‌کنه تا خود باهوش باحالت رو پیدا کنی. توی این کلاس‌ها تو یاد می‌گیری فقط سرعت داشتن مهم نیست. بلکه کیفیت کار کردن در زمانه که مهمه و باعث خلاقیت میشه. پس انواع اسلایدها، کنفرانس‌های دانش‌آموزی، فیلم و کلی موقعیت علمی دیگه داخل یا خارج از مدرسه برات در نظر می‌گیرن. البته که قبلتر و سر ردیف کردن منابع آزمون تیزهوشان نهم 1403، دستت اومده که علمی پیش رفتن چطوریه!

مدارس انرژی اتمی رو چطور؟!

با خوندن این بخش مقاله میتونی به سؤال مهم مدارس انرژی اتمی بهتر است یا تیزهوشان راحت جواب بدی.

  • مدارس انرژی اتمی، چه دبستان و چه دبیرستان، افتخارات زیادی در زمینه آموزشی دارن و جزو بهترین مدارس ایران هستن.
  • این مدارس در سال 1369 زیر نظر سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شدن و شعبه‌هاش در شهرهای مختلف ایران فعاله و دانش‌آموز می پذیره.
  • همین مزیت باعث شده تا بیشتر از مدارس تیزهوشان طرفدار پیدا کنه و دانش‌آموزای زیادی رو هرسال بگیره.
  • بچه‌هایی که می‌خوان بدونن مدرسه انرژی اتمی بهتر است یا تیزهوشان بهتره در مورد امکانات آموزشی این مدارسم بیشتر بدونن! سایت دبیرستان 10 تا کامپیوتر ALLINONE با جدیدترین لپ‌تاپ‌ها داره. یک سایت مجهز با هشت تا کامپیوتر هم هست که برای آموزشای خاص مثل روبوکاپ، رباتیک و اینا برای دانش‌آموزا در نظر گرفته میشه.
  • کتابخونه انرژی اتمی‌ها خیلی خفنه و با کتاب، سی دی و پژوهش، بهترین فرصت رو به دانش‌آموزاش میده تا حسابی عصاره هر موضوعی رو که می‌خوان دربیارن! در مورد آزمایشگاه‌های این مدارس هم اضافه کنیم که بیشترین امکانات آزمایشگاهی رو برای دروس فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی داره و خلاصه حالش رو می‌برن.
  • استخر شنا، سالن بدن‌سازی، ژیمناستیک، والیبال، فوتبال و فوتسالم از امکانات رفاهی مدارس انرژی اتمیه تا هر وقت دانش‌آموز کلافه و خسته شد بره سراغ تفریح موردعلاقه ش.
  • مدارس انرژی اتمی که عنوان برترین مدارس ایران رو ازنظر آموزشی و رفاهی دارن، تقریبا هم سطح با مدارس تیزهوشان شهریه میگیرن. این مدارس به دلیل سطح بالای امکانات آموزشی و خدماتی که برای دانش آموزاشون درنظر می‌گیرن، کم از مدارس تیزهوشان ندارن. بنابراین میشه گفت شهریه دریافتی شون کم نیست!
  • در حال حاضرم مدارس انرژی اتمی سه تا شعبه بیشتر ندارن؛ تهران، مشهد و قزوین. شعبه اصلی اش هم توی امیرآباد تهرانه.

انرژی اتمی بهتر است یا تیزهوشان؟ مقایسه کنیم!

این قسمت مقاله خیلی دقیق دو تا مدرسه خفن کشور رو باهم مقایسه می‌کنه. ما برات مشخص کنیم که هردو مدرسه از چه جنبه‌هایی با هم فرق دارن یا شبیهن.

سطح علمی تیزهوشان و انرژی اتمی

بالاتر هم برات نوشتیم که بهترین معلم‌ها برای تیزهوشان استخدام میشن. ولی این همه داستان نیست قشنگ جان! روش درس دادن در مدارس تیزهوشان خیلی فرق داره و با توجه به هدف دانش‌آموز در آزمون‌های بعدی، مخصوصاً کنکور، بهش تدریس میشه. یعنی از همون پایه هفتم تکنیک های تست‌زنی و ارزیابی منابع آزمون تیزهوشان ششم به دانش‌آموز آموزش داده میشه.

مدارس انرژی اتمی یه کم ملوترن! یعنی چی؟ یعنی آموزش تقریباً شبیه به آموزش در تیزهوشانه. ولی فیلترهای آسون‌تری برای ادامه تحصیل برای دانش‌آموز وجود داره.

مقطع تحصیلی تیزهوشان و انرژی اتمی

اگه میخوای بدونی انرژی اتمی بهتر است یا تیزهوشان، قبل از هر چیز باید مقطع پذیرش دانش‌آموز رو برای هر مدرسه بدونی. تیزهوشان برای دو پایه ششم به هفتم و نهم به دهم دانش‌آموز می‌گیره. ولی انرژی اتمی برای سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم دانش‌آموز می‌گیره که بر اساس رشته تحصیلیه (انسانی، تجربی، ریاضی).

منابع آزمون تیزهوشان و انرژی اتمی

برای آزمون تیزهوشان مواد امتحانی برای هر سه تا رشته یکیه فقط ضرایبش فرق داره. بعد اینکه هم آزمون تحصیلی باید بدی و هم تحلیلی که دومی برای ارزیابی هوش و استعدادته. اما برای آزمون انرژی اتمی داستان فرق می‌کنه و هر رشته، منابع جداگونه داره. نگو که هن.ز نمیدونی هوش و استعداد تحلیلی تیزهوشان چیست؟

برای پایه دهم انرژی اتمی منابع زیر رو باید داشته باشی:

  • رشته علوم ریاضی و فنی، درس فیزیک و ریاضی متوسطه دوره اول
  • رشته علوم تجربی، شیمی و فیزیک متوسطه دوره اول
  • رشته علوم انسانی، مطالعات اجتماعی، قرآن، ادبیات و عربی متوسطه دوره اول، ریاضی نهم، کتاب گلستان و بوستان سعدی، غم‌نامه رستم و سهراب، رزم‌نامه رستم و اسفندیار و سوره فتح به همراه ترجمه آن است.

برای پایه دوازدهم هم منابع زیر لازمه:

  • رشته علوم تجربی، ریاضی، فیزیک، شیمی، عربی، فارسی، دین و زندگی و زبان خارجه
  • رشته علوم ریاضی، فیزیک، شیمی، هندسه، ریاضی، زبان خارجه، دین و زندگی، فارسی و عربی است.

اینم بگیم که پایه دوازدهم رشته انسانی در مدارس انرژی اتمی پذیرش نمی‌شه.

زمان و نحوه ثبت‌نام در مدارس تیزهوشان

ثبت‌نام برای آزمون تیزهوشان معمولاً فروردین ماهه و آزمون هم تیرماه برگزار میشه. ولی ممکنه تاریخ‌ها عوض بشن. پس توصیه می‌کنیم حتماً به‌صورت منظم سایت سمپاد و مای مدیو رو چک کنی تا در این مورد به‌روز باشی.

توی شناخت اینکه انرژی اتمی بهتر است یا تیزهوشان، توجه به نحوه ثبت‌نام هرکدوم هم مهمه؛ برای آزمون تیزهوشان باید وارد سایت سمپاد یا مای مدیو بشی، فرم‌ها رو تکمیل کنی، عکس پرسنلی با فرمت jpg رو آپلود کنی و بعد از پرداخت اینترنتی هزینه ثبت‌نام، یک کد پیگیری میاد برات که باید تا روز آزمون نگهش داری.

شرایط ثبت‌نام آزمون تیزهوشان رو هم این زیر می‌نویسیم:

  • تابعیت ایران داشته باشی
  • برای پایه ششم به هفتم سطح خیلی خوب لازمه و برای نهم به دهم معدل بالای 19

زمان و نحوه ثبت‌نام در مدارس انرژی اتمی

زمان ثبت‌نام برای آزمون انرژی اتمی اسفندماهه و توی اردیبهشت و خرداد هم آزمون برگزار میشه. البته ممکنه این تاریخ‌ها تغییر کنن. حواست باشه که آزمون انرژی اتمی دو مرحله داره؛ مرحله اول پایه دهمی‌ها، مرحله دوم پایه یازدهم و دوازدهمی‌ها. چند روز قبل از آزمون هم کارت برات صادر میشه.

برای ثبت‌نام هم باید وارد سایت مدرسه انرژی اتمی بشی و بعد از انتخاب پایه تحصیلی، فرم رو تکمیل کنی و بعد از واریز آنلاین هزینه ثبت‌نام، منتظر رسیدن کد پیگیری‌ات باشی.

شرایط ثبت‌نام آزمون انرژی اتمی هم این زیر می‌نویسیم:

  • تابعیت ایران رو داشته باشی
  • معدل هر دو پایه‌ات بالای 19 باشه

با طلایی‌ها تا سمپادی شدن!

حالا که می‌دونی انرژی اتمی بهتر است یا تیزهوشان، خیلی راحت‌تر میتونی هدف بعدی‌ات رو انتخاب کنی. طلایی‌ها توی این مسیر میتونه مثل یک همراه خفن، کمکت کنه و با برگزاری جلسه مشاوره رایگان تیزهوشان. تو رو تا روز آزمون همراهی کنه.

اما این فقط مشاوره نیست! تو میتونی کلاس آمادگی آزمون تیزهوشان رو هم داشته باشی و با تدریس یک استاد مسلط و باتجربه که خودش قبلاً از برترهای سمپاد بوده، سیر تا پیاز آزمون رو بشناسی.

به این مقاله امتیاز دهید.
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Telegram
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
Email
Pinterest
Skype
Print