راهنمای پاسخ به سؤالات هوش و استعداد تحلیلی تیزهوشان

سؤالات هوش و استعداد تحلیلی تیزهوشان چیست؟

اگه تو هم مثل خیلی از شرکت‌کننده‌های آزمون تیزهوشان فکر می‌کنی ساختار سؤالات آزمون فقط از کتب درسی طراحی میشه، باید بهت بگیم که داستان چیز دیگه‌ایه. تقریباً 20% حجم سؤالات به مسائلی در مورد هوش و استعداد تحلیلی تیزهوشان مربوط میشه. البته ممکنه از خوندن این جمله بترسی و مثلاً بگی برگام! مگه تست آی کیو یا از این‌جور چیزاست! که باید بگیم، بله از این‌جور چیزاست. حالا هم تصمیم داریم در این مقاله از طلایی ها مفصل در مورد این بودجه‌بندی جالب برات توضیح بدیم و اصلاً بدونیم استعداد تحلیلی تیزهوشان چیست.

در مورد استعداد تحلیلی چی می‌دونی؟ کجا به درد می‌خوره؟

بیا با یک شبیه‌سازی ساده شروع کنیم! فرض کن قراره توی خونه‌تون یک مهمونی بزرگ و مهم برگزار بشه و مسئولیت چند تا کار هم‌زمان رو هم به تو سپردن. یعنی هم‌زمان باید میز سلف‌سرویس شام رو بچینی، از بقالی سر کوچه چند تا بطری آبمیوه بگیری و در آخر هم، میوه‌های شسته شده رو خشک کنی. حتی خوندن و تصور کردن این‌همه کار هم بهت استرس داد، نه؟! چون نمی‌دونی میتونی از عهده همه‌شون بربیای یا نه.

حالا بحث چی میاد وسط؟ اینکه چطور بتونی به کمک استعداد تحلیلی، توانایی خودت رو برای برنامه‌ریزی (اولویت‌بندی وظایفی که بهت دادن) بسنجی و راهکار حل مسئله (اگر دیر شد یا هر مشکلی پیش اومد، چه کنی) داشته باشی. حالا همین رو ببر در قالب سؤالاتی که برای آزمون هوش و استعداد تحلیلی تیزهوشان طراحی میشه. با جواب دادن به این سؤالات متوجه استعداد خودت میشی.

تست هوش و استعداد تحلیلی در آزمون‌های مهمی مثل آزمون ورودی مدارس، آزمون استخدامی و موارد مشابه دیگه در نظر گرفته میشه.

چرا قبولی در آزمون تیزهوشان مهمه؟

همونطور که از اسم آزمون پیداست، دانش‌آموزانی که استعداد بالایی دارن و اصطلاحاً تیزهوش هستن، می‌تونن بعد از قبولی در آزمون تیزهوشان، در یکی از مدارس برگزیده سازمان پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) ادامه تحصیل بدن. البته داستان به مدارس تیزهوشان ختم نمیشه؛ مسیر آینده تحصیلی و شغلی قبول‌شدگان آزمون، برای کنکور و باقی موقعیت‌های تحصیلی و شغلی هم بعد از قبولی، هموار میشه و خلاصه می‌تونن حالش رو ببرن!

وقتی وارد مدارس تیزهوشان بشی، درواقع پا به دنیای خیلی متفاوتی می‌ذاری. دنیایی که با دانش‌آموزان تیزهوش و نخبه ساخته میشه، برنامه‌ریزی‌های آموزشی خیلی خفن و دقیقی برات طراحی میشه، همه معلم‌ها و کادر آموزشی، جزو برگزیده‌های باسابقه با سطح علمی بالا هستن. بنابراین، در چنین مدارسی نه چیزی از قلم میافته و نه چیزی برات کم می‌ذارن.

سؤالات هوش و استعداد تحلیلی چقدر مهم هستن؟

بااینکه 20% حجم سؤالات آزمون به مسائل هوش و استعداد تحلیلی تیزهوشان اختصاص داره، ولی معنیش این نیست که روی کل آزمونت تأثیری نداشته باشه. پس خوب حواست رو جمع کن و این بخش رو با دقت بخون!

پاسخ درست به این 15 سؤال آزمون، نشون میده که تو همون آدم خفنه روز مهمونی هستی که می‌تونی از عهده چند تا مسئولیت بربیای، قدرت تحلیلت بالاست و زود از کوره در نمیری. زیبا نیست؟

سؤالات استعداد تحلیلی تیزهوشان ششم به هفتم

حالا می‌رسیم به سؤالای مربوط به پایه ششم به هفتم. اگه پایه ششمی هستی و رؤیات ادامه تحصیل در مدارس سمپادِ، باید بهت بگیم که سؤالات هوش و استعداد تحلیلی تیزهوشان خیلی برای آزمون مهم هستن. کلاً خیالت رو راحت کنیم که آزمون تیزهوشان ششم به هفتم، فقط سؤالات استعداد تحلیلیه و کلاً کتب درسی رو بذار کنار.

هدف طراحای سؤالات هوش و استعداد تحلیلی ششم به هفتم ارزیابی هوش، مخصوصاً هوش ریاضی دانش‌آموزاست. از طرفی یک بخش مهم از مبحث ریاضی مربوط به منطق میشه که با این سؤالات، چالش جذابی هم برای ارزیابی هوش منطقی شرکت‌کننده‌ها به راه می‌افته.

همه دانش‌آموزان سراسر کشور به سؤالای یکسانی جواب میدن و با این آزمون، قدرت تجزیه و تحلیلشون سنجیده میشه. پس آماده یه چالش خفن فراموش‌نشدنی باش.

سؤالات استعداد تحلیلی تیزهوشان نهم به دهم

بالاتر برات توضیح دادیم که هوش و استعداد تحلیلی تیزهوشان چیست. حالا بریم سروقت سؤالات هوش و استعداد تحلیلی آزمون تیزهوشان نهم به دهم. در مورد سؤالای استعداد تحلیلی تیزهوشان نهم، این رو یادت باشه که با سؤالای استعداد تحلیلی تیزهوشان ششم فرق داره.

اگر برای آموزش و آمادگی در آزمون تیزهوشان ششم فقط باید کتب غیردرسی مرتبط با هوش و استعداد تحلیلی رو بخونی، برای آزمون نهم به دهم هردو منبع رو باید مثل آب خوردن سر کشیده باشی؛ هم کتب درسی و هم منابع غیردرسی. البته اینم بگیم که کل سؤالات چهارگزینه‌ای طراحی شدن.

منظور از سؤالات هوش و استعداد تحلیلی تیزهوشان چیه؟

با وجود توضیحاتی که نوشتیم بازم ممکنه برات سؤال پیش بیاد که دقیقاً این هوش و استعداد تحلیلی چی از جون من می‌خواد! ببین قشنگ جان، کلاً نمیشه یک طبقه‌بندی درست از سؤالات این بخش آزمون مشخص کرد. ولی طلایی‌ها با توجه به آزمون‌های سال گذشته، مهم‌ترین موضوعات رو فهرست‌وار مشخص می‌کنه:

  • تحلیل و مقایسه تصاویر
  • تجسم ذهنی دوبعدی و سه‌بعدی
  • ساختار اشکال
  • منطق ریاضی
  • سنجش تمرکز و سرعت
  • هوش کلامی و غیرکلامی

◄◄ مهم: یادت بمونه اگرچه 20% حجم سؤالات به سؤالات هوش و استعداد اختصاص داره، ولی 50% سهم سؤالات برای این بخش از سؤالات دفترچه آزمونه. این یعنی اصلاً نباید گول اون درصد پایین رو بخوری!

معرفی چند کتاب معتبر در مورد هوش و استعداد تحلیلی

ازاونجاییکه ممکنه بعضی از دانش‌آموزا ندونن که چقدر هوش و استعداد تحلیلی تیزهوشان مهمه، نقش والدین، کادر آموزشی و مشاورین در آموزشگاه‌ها واقعاً پررنگ‌تر از هرزمان دیگه‌ای خودش رو نشون میده. این افراد حامی می‌تونن با خرید یک سری از کتاب‌های مفید و معتبر، متوجه بشن که وضعیت دانش‌آموز در چه سطحیه.

خوشبختانه ناشرای خفنی دارن در این زمینه کتاب منتشر می‌کنن که دو دسته هستن:

  • یک سری نمونه سؤالات تیزهوشان و نمونه دولتی سال‌های گذشته رو منتشر می‌کنن. این نمونه‌ها شامل سؤالات استعداد تحلیلی نهم تیزهوشان با جواب میشه.
  • یک سری هم درس‌نامه‌هایی رو به دانش‌آموزا میدن که هدفشون آشنایی شرکت‌کننده‌ها با چالش‌های این بخش از سؤالات آزمون و نکات کلیدیه.

کتاب 1000 تست هوش و استعداد تحلیلی مهروماه، ساندویچ هوش و استعداد تحلیلی ششم علامه حلی، هوش و استعداد تحلیلی ششم و نهم نانو، استعداد تحلیلی غیرکلامی آبی قلم‌چی، هوش و استعداد تحلیلی نهم خیلی‌سبز و هوش و استعداد تحلیلی آی کیو گاج جزو بهترین‌ها هستن.

◄◄ همچنین میتونی لیست زیر رو داشته باشی:

  • کتاب استعداد تحلیلی: هوش کمپلکس پنجم و ششم (انتشارات مهر و‌ ماه)- تنوع سؤالاتش واقعاً برگ ریزونه و کاملاً تو رو برای جواب دادن به سؤالای واقعی آزمون آماده می‌کنه.
  • کتاب استعداد تحلیلی تیزهوشان نهم به دهم: هوش کمپلکس هشتم و نهم (انتشارات مهر‌ و‌ ماه)- این کتاب شامل این پنج بخش میشه: هوش و استعداد کلامی، هوش و استعداد غیرکلامی و تصویری، هوش ریاضی و محاسباتی، هوش و استعداد فنی و فضایی و آخریش هم سرعت، دقت، توجه و تمرکز.
  • کتاب استعداد تحلیلی: آموزش هوش استعداد غیرکلامی 9×9 (انتشارات مهر‌ و‌ ماه)- به قول خود مهروماهی‌ها، یک کتابی براتون نوشتیم که در قوطی هیچ عطاری پیدا نمیشه!
  • کتاب استعداد تحلیلی: 1000 تست هوش و استعداد تحلیلی (انتشارات مهر‌ و‌ ماه)- سؤالات آزمونای استعداد تحلیلی غیرکلامی از سال 95-99.

تأثیر شرکت در کلاس آزمون تیزهوشان بر تقویت استعداد تحلیلی

علاوه بر اینکه باید بری سراغ بهترین کتاب هوش و استعداد تحلیلی تیزهوشان نهم یا ششم، بهتره برای شرکت در یک کلاس هوش و استعداد تحلیلی تیزهوشان درست و درمون هم برنامه‌ریزی کنی. یادت باشه که سؤالات هوش و استعداد تحلیلی تیزهوشان جزو منابع درسی نیست. پس لازمه حتماً با کمک منتور، این سؤالات رو بخونی، باهاشون آشنا بشی تا بتونی بهشون جواب بدی.

انتخاب با خودته که موسسه دلخواهت رو بشناسی و با کمک مامان بابا و کمی سرچ در اینترنت، از وضعیت فعالیت اون موسسه باخبر باشی و بهترین آموشگاه تیزهوشان رو انتخاب کنی. اینطوری مطمئن میشی که با کیفیت‌ترین آموزش استعداد تحلیلی تیزهوشان نهم به دهم یا ششم به هفتم رو دریافت می‌کنی و نتیجه میشه همونی که انتظارش رو داری.

به این مقاله امتیاز دهید.
[کل: 0 میانگین: 0]

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

Telegram
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
Email
Pinterest
Skype
Print