شرایط و ضوابط ثبت‌نامه در آزمون تیزهوشان نهم به دهم

آزمون تیزهوشان نهم به دهم

به نظرت، یک دانش‌آموز پایه نهمی تیزکوش هستی یا تیزهوش؟! اگه با دومی موافقی که چیزی به پایان ثبت‌نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم نمونده. هول شدی؟ نمی‌دونی چطور و با چه مدارکی باید ثبت‌نام کنی؟ بابا آروم باش قشنگ جان! طلایی‌ها امروز با این راهنمای خفن می‌خواد سیر تا پیاز یکی از مهم‌ترین آزمون‌های دولتی کشور رو برات توضیح بده. پس با دقت بخون و به‌موقع مامان بابا رو هم در جریان قرار بده. البته یادت نره که این آزمون خیلی روی آینده تحصیلی و حتی شغلی تو میتونه تأثیر بذاره.

چند نکته اولیه در مورد شرکت در آزمون تیزهوشان نهم

یک بار دیگه بهت می‌گیم که روی این آزمون حساب زیادی باز کن. چون اینکه کجا درس می‌خونی و با کدوم اساتید و همکلاسی‌ها آشنا میشی، خیلی روی آینده تحصیلیت تأثیر داره. خیلی بعدتر هم روی رشد شغلیت و انتخاب شغلی که آرزوش رو داری تأثیر میذاره.

این آزمون هرسال در فصل بهار زیر نظر سازمان ملی استعدادهای درخشان برگزار میشه و دانش‌آموزانی که بتونن نمره قبولی بیارن، شانس ادامه تحصیل در پایه دهم رو در یکی از مدارس سمپاد (فرزانگان و حلی) به دست میارن. اگر بتونی تو هم حدنصاب قبولی رو بیاری، فرصت استفاده از امکانات آموزشی خفن رو در این مدارس داری و خلاصه حالش رو می‌بری.

زمان ثبت‌نام آزمون چندم است؟

حالا می‌رسیم به زمان ثبت‌نام. اول بهت بگیم که ثبت‌نام اینترنتیه و سازمان ملی استعدادهای درخشان (معروف به سمپاد) از قبل اطلاعیه‌اش رو داخل سایت my.medu.ir اعلام می‌کنه.

امسال، زمان ثبت‌نام آزمون 1403، از 18-28 فروردین ماه بود و درباره زمان ثبت‌نام آزمون 1404 هنوز اطلاعیه‌ای اعلام نشده!

توی همون بازه‌ای که برای ثبت‌نام مشخص میشه، باید وارد همین سایتی که آدرسش رو برات گذاشتیم بشی، یک پنل شخصی برای خودت درست کنی و بعد از تکمیل مدارک آزمون تیزهوشان نهم، برای شرکت در این رقابت خفن سالانه، خودت رو آماده کنی. صبر کن! هنوز خیلی چیزا مونده که باید بدونی.

این خیلی مهمه که موقع ثبت‌نام حتماً دونه به دونه فرم‌ها رو با دقت پر کنی و بگی که اولویتت کدوم یکی از مدارس تیزهوشانه. اگر هم راهنمایی بیشتری در این مورد می‌خوای، با تیم پشتیبانی طلایی‌ها تماس بگیر تا برات توضیح بدیم.

آیا برای ثبت‌نام آزمون تیزهوشان نهم باید شرایط خاصی داشته باشم؟

شرایط ثبت‌نام معمولا ثابته که مهم‌ترینش تابعیت ایرانی دانش‌آموزه و اگه شرایط جدیدی برای ثبت‌نام اعلام کنن، ما همین راهنمارو برات آپدیت می‌کنیم. البته این، تابعیت ایرانی جزو شرایط عمومیه. شرایط اختصاصی هم که همون شرط معدله؛ یعنی چی؟ اگه معدل کل سالانه‌ات در پایه هشتم بالای 19 باشه، می‌تونی در آزمون تیزهوشان نهم امسال هم شرکت کنی.

ممکنه برات سؤال باشه اگه در دو پایه هفتم و هشتم (دوره اول) جزو دانش‌آموزای مدارس تیزهوش باشی هم باید مثل دانش‌آموزای عادی دیگه این شرایط رو داشته باشی؟ که خب جواب منفیه. اگه در دو پایه قبلی معدل بالای 18 داری دیگه لازم نیست آزمون بدی. اینم بگیم که ظرفیت مدارس تیزهوشان برای دبیرستان‌های دوره دوم محدوده که داخل سایت سازمان استعدادهای درخشان می‌تونی ظرفیت‌ها رو ببینی.

سازمان استعداد درخشان یک دفترچه برات آماده کرده که قبل از ثبت‌نام آزمون تیزهوشان نهم می‌تونی از سایت دانلود کنی. داخل این دفترچه همه‌چیز رو ریزبه‌ریز برات توضیح دادن؛ پس حتماً با دقت بخون!

چه مدارکی برای ثبت‌نام لازم است؟

مثل هر آزمون و ثبت‌نام دیگه‌ای، برای شرکت در آزمون تیزهوشان پایه نهم باید یک سری مدارک داشته باشی. اول اینکه دوباره بگیم، حتماً دفترچه آزمون رو قبل از ثبت‌نام از سایت مای مدیو دنلود کن.

اینم مدارک آزمون تیزهوشان نهم:

  • شماره‌سریال شناسنامه و کد ملی
  • آپلود عکس دانش‌آموزی 4*3 سال جاری با فرمت jpg در سایت مای مدیو
  • پرداخت هزینه ثبت‌نام به‌صورت آنلاین

این مراحل رو که انجام بدی، یک کد برات ارسال میشه که کد پیگیریه. حتماً حواست به این کد باشه چون برای مراحل بعدی لازمش داری.

Image

مطالعه دفترچه راهنمایی که در سایت سازمان (مای مدیو) موجوده خیلی مهمه. حتماً قبل از شروع فرایند ثبت‌نامت این دفترچه رو بخون و مدارک رو از قبل آماده داشته باش. این کار دیگه هیچ استرسی بهت نمی‌ده و سرعت عملت بالاتر میره.

نحوه ثبت‌نام آزمون تیزهوشان نهم

همونطور که بالاتر هم نوشتیم، ثبت‌نام برای این آزمون، به‌صورت اینترنتی انجام میشه و در بازه زمانی مشخص شده، دفترچه راهنمای ثبت‌نام در سایت مای مدیو آپلود میشه.

حالا برات مرحله‌به‌مرحله توضیح می‌دیم که چطوری باید ثبت‌نام کنی:

  • مرحله اول- ورود به سایت پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش‌وپرورش medu.ir
  • مرحله دوم- وارد کردن کد ملی و سریال شناسنامه داوطلب
  • مرحله سوم- تکمیل فرم ثبت‌نام
  • مرحله چهارم- قرار دادن عکس دانش‌آموز
  • مرحله پنجم- پرداخت هزینه ثبت‌نام

تاریخ برگزاری آزمون تیزهوشان نهم 1403

امسال، این آزمون در تاریخ اول تیرماه 1403 برگزار میشه. پس بعد آزمون برو یه حال خفن به خودت بده و بستنی دابل چاکلت بزن بر بدن! آزمون تیزهوشان به‌صورت هماهنگ و سراسری در همه استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار میشه. کارت جلسه رو که گرفتی، داخل سایت مای مدیو، محل برگزاری آزمون هم با توجه به محل سکونت دانش‌آموزا اعلام میشه.

اعلام نتایج آزمون تیزهوشان نهم به دهم

خب! حالا دیگه خان هفتم رو هم رد کردی و غش کردی روی تخت‌خوابت و فقط منتظری که نتایج رو اعلام کنن. 5-6 هفته بعد از زمان برگزاری آزمون، نتیجه داخل سایت مای مدیو اعلام میشه. با وارد کردن همون کد ملی و شماره‌سریال شناسنامه (پنل دانش‌آموزی) می‌تونی نتیجه تلاشت رو ببینی.

اگه منتظر کارنامه تیزهوشان نهم به دهم خودت هستی، این‌رو بدون که کارنامه فقط برای دانش‌آموزایی صادر میشه که در آزمون قبول نشدن و کلمه عدم قبولی یا مردود داخل پنل دانش‌آموزی اون‌ها اومده باشه. اگر جزو قبول‌شده‌ها باشی، مدرسه انتخابی برات نمایش داده میشه و میتونی برای ثبت‌نام اقدام کنی.

◄◄ کارنامه برای موارد عدم قبولی برای این صادر میشه تا اگه دانش‌آموز اعتراضی به نتیجه آزمونش داره، اعتراض رو ارسال کنه.

ساختار سؤالات و بودجه‌بندی آزمون تیزهوشان

حواست باشه که برای موفقیت در این آزمون مهم باید بتونی به دو دسته از سؤالات جواب بدی:

  • سؤالات استعداد تحلیلی
  • سؤالات استعداد تحصیلی

سؤالای استعداد تحلیلی و هوش خیلی وقت نیست که جزو دسته‌بندی سؤالات آزمون تیزهوشان پایه نهم شدن و برای ارزیابی قدرت تحلیلت طراحی میشن. این سؤالات از کتب غیردرسی هستن و تو باید بتونی به 15 سؤال جواب بدی. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم که برای بالا بردن توانایی‌هاتون و آشنایی بیشتر به نحوه پاسخ‌دهی به این سوالای تازه وارد، حتما یه موسسه خوب برای شرکت در کلاس های هوش و استعداد تحلیلی تیزهوشان پیدا کن.

سؤالای استعداد تحصیلی هم شامل دروس قرآن و معارف اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی، مطالعات اجتماعی، علوم تجربی و ریاضی میشن. این سؤالات، 80% نمره آزمونت رو به خودشون اختصاص میدن و تو باید بتونی به 50 سؤال پاسخ درست بدی.

برای آشنایی با سؤالات استعداد تحصیلی هم باید کتاب‌های درسی پایه هشتم و نهم رو خورده باشی! همچنین طلایی‌ها بهت پیشنهاد میده که با کمک منابع کمک‌درسی و حل نمونه سؤالات آزمون تیزهوشان سال‌های گذشته، کار خودت رو ساده‌تر کنی.

در کنار منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم که کمک می‌کنن از عهده سؤالات آزمون امسال بربیای، نمونه سؤالات تست هوش ریون رو از قلم ننداز. این نمونه سؤالات واقعاً خفن هستن و شانس قبولی تو رو خیلی بالاتر میبرن.

هر سؤال و ابهام دیگه‌ای داری که باید جوابشو رو بدونی، با تیم پشتیبانی طلایی‌ها در تماس باش. ما هواتو داریم قشنگ جان!

به این مقاله امتیاز دهید.
[کل: 0 میانگین: 0]

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

Telegram
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
Email
Pinterest
Skype
Print