چگونه تیزهوشان قبول شویم؟ (نحوه مطالعه آزمون تیزهوشان ششم و نهم)

مطالعه برای آزمون تیزهوشان

اینکه یکی از تجربه‌های تحصیلی‌ات، درس خوندن در مدارس تیزهوشان باشه و تو رو به‌عنوان یک سمپادی بشناسن، خداییش خفنه و یه جورایی کلاس و امتیاز حساب میشه. جدای از این حس لذت‌بخش، اصل مطلب، امتیازهاییه که بابت درس خوندن در این مدارس نصیبت میشه. اما برای رسیدن به اون حس پیروزی و داشتن امتیازها باید چطور قدم اول رو برداشت؟ منظورمون آزمون تیزهوشانه. تا حالا برنامه‌ای برای مطالعه برای آزمون تیزهوشان داشتی؟ چون می‌دونیم تصمیمت برای سمپادی شدن جدیه و میخوای یه آینده خفن درست حسابی برای دانشگاه و شغل موردعلاقه‌ات بسازی، در مقاله امروز طلایی‌ها حسابی خوشحالت می‌کنیم و قراره با کلی اطلاعات در مورد دروس ضروری برای قبولی در تیزهوشان، روش ثبت‌نام و مزایایی که برات در آینده داره، تصمیم‌گیری رو برات ساده‌تر کنیم تا بتونی خیلی راحت جواب سوال “چگونه تیزهوشان قبول شویم؟” رو پیدا کنی.

فایده مدرسه تیزهوشان برای من چیه؟

قشنگ جان! تو به‌عنوان دانش‌آموزی که بهره هوشی بالایی داره، به‌راحتی میتونی با ثبت‌نام در مدرسه تیزهوشان، یک سکوی جهش قدرتمند برای آینده تحصیلی و شغلی‌ات داشته باشی. حالا می‌خواهیم برات از سه فایده مهم سمپادی شدن بگیم و دید بهتری قبل از انتخاب مدرسه موردعلاقه‌ات بهت بدیم:

کادر آموزشی خفن و باکیفیت

وقتی برای اینکه دانش‌آموز مدرسه تیزهوشان بشی باید روش مطالعه برای آزمون تیزهوشان رو بلد باشی و به این سادگی‌ها نمیتونی بری توی این مدارس، دیگه ببین چه جور جاییه! اما این سخت‌گیری فقط برای ثبت‌نام دانش‌آموز تیزهوش نیست. بلکه معلم‌ها همه انتخاب میشن و فقط هم معلم‌هایی رو توی کادر آموزشی میذارن که خیلی قوی و کاردرست و کلاً خوش‌سابقه باشن.

جو رقابتی باحالی داره

ببین وقتی توی مدرسه عادی درس می‌خونی، خودتم می‌دونی که سطحت بالاتر از بقیه ست و خلاصه همیشه بابت درس خون بودنت تشویق میشی. ولی توی مدرسه تیزهوشان از این خبرا نیست! بلکه تو دیگه می‌دونی از تو بهتر و قوی‌تر هم هست و باید برای رسیدن به اونا حسابی تلاش کنی. یک سمپادی، عاشق رقابت کردنه!

درس خوندن باکیفیت

دانش‌آموزای سمپادی ازنظر علمی و بهره هوشی توی سطحی هستن که وقتی یکی، یه سؤالی میپرسه، مطمئناً سؤال چالشیه. چون سؤالی رو نمی‌پرسه که جوابش رو همه بلد باشن. پس کیفیت درس خوندن خیلی بالاست و وقتت بابت سؤالای ساده هدر نمی‌ره.

چه دروسی در آزمون تیزهوشان میاد؟

آزمون تیزهوشان برای دو تا پایه تحصیلی برگزار میشه:

  • پایه ششم به هفتم (هفتم در تیزهوشان)
  • پایه نهم به دهم (دهم در تیزهوشان)

اول برات بگیم که از آزمون 97-98، هیچ درسی برای آزمون تیزهوشان ششم به هفتم معرفی نمیشه. بلکه پایه ششمی‌ها باید به 120 سوال توی دو تا دفترچه جواب بدن؛ دفترچه اول سوالایی داره که برای سنجش هوش، استعداد و خلاقیت طراحی شده. سؤالایی که برای این آزمون طراحی میشه بر اساس مباحث شکل‌های هندسی، استدلال‌های تحلیلی، تصویری و فضایی، عبارت‌های کلامی، روابط ریاضی و درک منطقی طراحی میشه. دفترچه دوم شامل سوالایی میشه که راحت‌تر هستن و فقط برای اینکه سرعت عمل داوطلب ارزیابی میشه، درنظر گرفته شدن.

اما برای اینکه بدونی چگونه تیزهوشان قبول شویم نهم به دهم، در کنار آمادگی برای سنجش هوش و استعداد تحلیلی، باید دروس مدرسه‎ت رو هم بخونی و روی همه اون‌ها مسلط باشی. اینم اضافه کنیم که آزمون نهمی‌ها هم دو تا دفترچه داره؛ دفترچه اول با 50 تا سوال، هوش و استعداد تحلیلی دانش‌آموز رو میسنجه. دفترچه دوم شامل سوالاتی از دروس مدرسه میشن و از هردرس جدول زیر، 10 تا سوال میاد. حالا بریم این دروس رو برات مشخص کنیم:

ریاضی

برای اینکه از عهده این درس بربیای، توی حل تمرین و مسئله باید قوی بشی. بعد حواست باشه، اونجوری که مثلاً درس ادبیات رو می‌خونی نباید بری سراغ ریاضی! بنابراین، توی مطالعه برای آزمون تیزهوشان درس ریاضی تو باید بیشترین تمرکزت رو بذاری روی حل تمرین نه حفظی.

مطالعات اجتماعی/ قرآن و پیام‌های آسمانی

هم درس مطالعات اجتماعی (با سه بخش تاریخ، جغرافی و اجتماعی) و هم درس قرآن جزو درسای حفظ کردنی هستن. پس باید خط به خطش رو خوب بخونی، جمع‌بندی کنی و البته که جزوه تیزهوشان به دردت می‌خوره.

علوم تجربی

برای مسلط شدن روی این درس باید هم حفظ کردنت قوی باشه و هم مطالعه مفهومی بلد باشی. تمام سرفصل‌ها رو با دقت بخون و حتماً از منابع کمک‌آموزشی هم استفاده کن. آخرای دوره آمادگی هم، موقع جمع‌بندی، حتماً با جزوه تیزهوشان نهم پیش برو.

زبان و ادبیات فارسی

درس ادبیات شامل 10 تا سؤال ترکیبی از مباحث آرایه‌ها، تاریخ ادبیات، املا و واژگان میشه. کلاً تمام تمرکزت رو بذار روی کتاب درسی‌ات. فقط حواست باشه که ادبیات یک درس حفظ کردنیه و از اون‌هاست که زود یادت میره. پس حتماً با خوندن جزوه تیزهوشان ادبیات نهم خیال خودت رو راحت کن.

بهترین زمان مطالعه برای آزمون تیزهوشان

برای اینکه بتونی از مطالعه کردنت نتیجه بگیری باید با علم کرونوبیولوژی آشنا باشی! خود همین اسم خیلی خفنه و آدم رو یاد هری پاتر و کتابخونه هاگوارتز میندازه! حالا این علم چی میگه؟

علم کرونوبیولوژی در مورد تأثیر زمان بر بدن و ذهن دانش‌آموز حرف میزنه. بنابراین، میشه با این علم نحوه مطالعه دروس برای آزمون ورودی تیزهوشان رو متوجه بشی. این علم میگه که بهترین حالت بدن برای درس خوندن چه زمانیه.

تحقیقات دانشمندا میگه که بین ساعت 10 صبح تا 2 بعد ظهر و ساعت 4 عصر تا 10 شب بهترین ساعات مطالعه برای آزمون تیزهوشان میتونه باشه. البته نه‌فقط تیزهوشان، بلکه ذهن دانش‌آموز در بهترین حالت خودش برای یادگیری قرار داره. حتی میتونی درس خون خفن‌تری باشی و بین ساعت 4 صبح تا 7 صبح هم برنامه مطالعه بذاری. چون این ساعات بهترین فرصت برای تمرکز عمیقه.

برنامه‌ریزی برای تیزهوشان: چند ساعت مطالعه در روز

پایه ششمی هستی یا نهمی؟ اول این‌رو مشخص کن تا بقیه‌ش رو در ادامه برات توضیح بدیم.

چگونه در تیزهوشان قبول شویم ششم به هفتم؟

خب بالاتر برات توضیح دادیم که ماهیت آزمون تیزهوشان ششم به هفتم، سنجش هوش و استعداد و خلاقیته. پس برای قبولی در تیزهوشان ششم چه کنیم؟ روی عملکردهای ذهنی‌ات باید حسابی کار کنی. نمونه سؤالات تقویت هوش، خیلی کمک می‌کنن. برای موفقیت در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم حدود 3-5 ساعت مطالعه در روز کافیه. فقط یادت باشه که نباید خیلی خودت رو خسته کنی.

چگونه تیزهوشان قبول شویم نهم به دهم؟

برای آزمون تیزهوشان نهم به دهم کارت سخت‌تر میشه. چون سطح دانش‌آموزای دیگه بالاست و تو باید با رقبای قوی‌تری روبه‌رو بشی. از طرفی، آزمون تیزهوشان نهم بر اساس محتوای کتب درسی طراحی میشه. بنابراین، تو باید بتونی برای هر درس برنامه‌ریزی جداگونه‌ای داشته باشی. پس برای مطالعه برای آزمون تیزهوشان، حدود 5-6 ساعت در روز مناسبه که البته باید باکیفیت باشه.

یک نکته تکمیلی رو هم اضافه کنیم و اون اینکه، هرچقدر دانش‌آموزی بهره هوشی بیشتری داشته باشه، این ساعت کمتر میشه. یعنی تو میتونی مثلاً در عرض یک ساعت در روز، مطالبی رو که باید بخونی، یادبگیری.

سایر روش‌ها برای آمادگی در آزمون تیزهوشان

خب تا اینجا دستت اومد که اگه پایه ششمی هستی چطور و چند ساعت در روز درس بخونی، جوابه و اگه نهمی هستی باید چطور پیش بری. می مونه یک نکته خیلی مهم و اون استفاده از ابزارهای دیگه برای آماده شدنته. منظورمون از این ابزارها چیه؟ مثلاً رفتن به کلاس و شرکت در آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده.

اگه فکر می‌کنی به کلاس آمادگی آزمون تیزهوشان نیاز داری، طلایی‌ها یه برنامه‌ای برات چیده تا بتونی در کنار روتین مطالعه روزانه‌ت، از کمک و راهنمایی یک استاد هم استفاده کنی. استاد کلاس تیزهوشان، خودش از رتبه‌های برتر آزمون تیزهوشان سال‌های قبله و الآن داره در مدارس سمپاد یا دانشگاه‌های معتبر تهران، تدریس می‌کنه. پس از این بابت خیالت راحته که روش‌های کمکی قراره تو رو توی مسیر درستی قرار بدن.

اگر هم وقت و شرایط شرکت در کلاس رو نداری، گزینه بعدی، پکیج آموزشی طلایی‌هاست. این پکیج شامل تمامی جلسات همون کلاس‌ها میشه که به‌صورت جلسات ویدئویی و بر اساس مباحث هر درس دسته‌بندی شدن. همچنین در کنارش میتونی آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده هم داشته باشی و خلاصه حالش رو ببری.

چگونه تیزهوشان قبول شویم: معرفی منابع و مباحث

نوبتی هم که باشه نوبت معرفی منابع و مباحثه. یادت نره که تأثیر مطالعه برای آزمون تیزهوشان زمانی خودش رو نشون میده که تو به منابع درست و کاملی دسترسی داشته باشی. حالا بریم تا برات توضیح بدیم منابع برای هر پایه تحصیلی چیا هستن.

منابع آزمون تیزهوشان ششم به هفتم

با توجه به اینکه ماهیت آزمون تیزهوشان ششم به هفتم، سنجش هوش و استعداده و از کتب درسی سؤالی طرح نمیشه تو میتونی از کتب متنوعی که شامل سؤالات هوش و استعداد میشن به‌عنوان منابع آزمون تیزهوشان ششم کمک بگیری. این منابع واقعاً متنوع هستن و کلی انتشارات دارن برای راحت‌تر شدن کار دانش‌آموزان این پایه، منابع مختلف، چاپ می‌کنن.

منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم

دانش‌آموز پایه نهم در کنار سؤالاتی که برای سنجش هوش و استعداد براش طراحی میشه، باید بتونه به سؤالات مختص از کتب درسی هم جواب بده. بنابراین به‌عنوان یک دانش‌آموز پایه نهمی که قراره در آزمون شرکت کنه، لازمه حتماً با منابع آزمون تیزهوشان نهم کاملاً آشنا باشی.

ضرایب دروس در آزمون تیزهوشان چقدره؟

دونستن ضرایب دروس خیلی کمک بزرگیه تا بتونی برای هر درس با توجه به ضرایبی که داره وقت بذاری. ما یک جدول برات درست کردیم تا تو بر اساس ضرایب درسی، برنامه مطالعه برای آزمون تیزهوشان ششم یا نهم را بچینی.

ضریب دفترچه اول و دوم تیزهوشان ششم

دفترچه استعداد تحلیلی تعداد سؤال ضریب سمپاد مهارتی مدت پاسخگویی
دفترچه اول 60 3 75 دقیقه
دفترچه دوم 60 1 25 دقیقه

ضریب دفترچه اول و دوم تیزهوشان نهم

ضرایب در آزمون تیزهوشان نهم به دهم، در جدول زیر مشخص شده است:

دفترچه استعداد تحصیلی تعداد سؤال ضریب سمپاد مهارتی مدت پاسخگویی
ریاضی 15 3 75 دقیقه
مطالعات اجتماعی 10 2
علوم تجربی 15 3
ادبیات فارسی 15 2
قرآن و پیام‌های آسمانی 10 2
عربی 10 1
دفترچه استعداد تحلیلی تعداد سؤال مدت پاسخگویی
سؤالات استعداد تحلیلی 50 50 دقیقه

احتمالاً بعد از خوندن این جدول برات سؤال پیش میاد که حالا این استعداد تحلیلی چیه که یک دفترچه جداگانه داره؟ بزار برات این‌جوری توضیح بدیم که درس هوش و استعداد تحلیلی قراره برای محک زدن توانایی دانش‌آموز برای تصمیم‌گیری باشه. یعنی تو در موقعیت‌های متفاوت چطور میتونی تصمیم بگیری و آیا اگر هم‌زمان چند کار بهت سپرده بشه، میتونی اون‌ها را طوری مدیریت کنی که به همه‌شون برسی یا فقط یک کار رو میتونی انجام بدی. در کل قراره قدرت تصمیم‌گیری خودت را با این درس بهتر بشناسی.

حالا چطور باید از عهده سؤالات این درس بربیای؟ راهنمای پاسخ به سؤالات هوش و استعداد تحلیلی اون چیزیه که بهت کمک می‌کنه جواب سؤالت رو بگیری.

چگونه تیزهوشان قبول شویم: نقش والدین، کلاس‌ها و مشاور

تمام اطرافیانی که یه جورایی با دانش‌آموز ارتباط دارن، روی آمادگی او در مطالعه برای آزمون تیزهوشان تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم میذارن. این وسط، قطعاً نقش مدارس و کادر آموزشی خیلی خیلی مهم‌تر میشه. چون دانش‌آموز با وجود نظارت معلم و کادر آموزشی میتونه به استعداد خودش پی ببره و درنهایت خودش رو برای آزمون تیزهوشان آماده کنه.

پدر و مادر به‌عنوان دوتا ستون خیلی محکم، همیشه در ذهن دانش‌آموز پررنگ هستن. مخصوصاً در موقعیت‌های این‌جوری که دانش‌آموز به حمایت، همدلی و توجه بیشتری نیاز داره و برای جلب اعتماد اطرافیان مخصوصاً پدر مادرش تلاش می‌کنه.

اگر فکر می‌کنی توی این مسیر به راهنمایی بیشتری نیاز داری، طلایی‌ها با جلسه مشاوره رایگان آزمون تیزهوشان کنارته. ما توی این جلسه به تک‌تک سؤالاتت جواب می‌دیم و خیال تو رو بابت هر دغدغه‌ای که توی ذهنت داری راحت می‌کنیم.

چگونه تیزهوشان ثبت‌نام کنم؟

برای ثبت‌نام در آزمون تیزهوشان با توجه به پایه تحصیلی‌ات، باید یک سری شرایط رو داشته باشی. اگه پایه ششمی هستی بهتره با شرایط آزمون تیزهوشان ششم آشنا باشی. اگر هم پایه نهمی هستی، آشنایی با قوانین آزمون تیزهوشان نهم خیلی بهت کمک می‌کنه تا درست و سریع ثبت‌نام کنی.

و در پایان

آزمون تیزهوشان، یکی از آزمون‌های دولتیه که زیر نظر سازمان پرورش استعدادهای درخشان برگزار میشه. همه دانش‌آموزایی که در این آزمون شرکت می‌کنن در قدم اول باید با روش مطالعه برای آزمون تیزهوشان کاملاً آشنا باشن چون اصول درس خوندن برای قبولی در این آزمون با بقیه آزمون‌ها خیلی فرق داره. طلایی‌ها در راهنمای امروز همه جزئیات رو برات توضیح داده تا کاملاً دستت بیاد برای شروع مسیر چطور باید قدم اول رو برداری.

به این مقاله امتیاز دهید.
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Telegram
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
Email
Pinterest
Skype
Print